Oulun seutu

Tällainen on Martti, maailman ensimmäinen lumisissa olosuhteissa selviytyvä itseohjautuva auto

Julkaistu:

Itseohjautuva Martti-robottiauto kertoo tienpitäjälle kuopat, ruuhkat ja sääolosuhteet.
Pohjoisen olosuhteita testaava, itseohjautuva Martti-robottiauto selvisi torstaina ensimmäisestä julkisesta 5G-haasteesta hienosti. Ihailevien katseiden alla Martti ajeli edestakaisin vesisateessa Nokian toimitalon edustalla Oulun Ruskossa. Tieto kulki sujuvasti autosta alueelle parkkeerattuun hermokeskukseen.

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Nokia esittelivät yhdessä 5G-verkon käyttöä itseohjautuvassa autossa. 5G ei navigoi autoa, vaan Martti päättää itse reittinsä ja toimii samalla datalähteenä. Tieto välittyy autosta 5G:n välityksellä verkkoon.

– Dataa käytetään hyväksi esimerkiksi tienpidossa tai liikenneturvallisuuden kehitystyössä. Jos auto ajaa vaikka kuoppaan, siitä lähtee välittömästi tieto tienpitäjälle. Tai jos sääolosuhteet huononevat yhtäkkiä, tieto siitä välittyy eteenpäin, selvittää 5G:n käytön mahdollisuuksia ekosysteemimanageri Olli Liinamaa Nokiasta.


Tietoa voidaan tulevaisuudessa välittää tienpitäjien lisäksi muille autoilijoille tai pyöräilijöille vaikkapa tiellä juoksevasta porosta tai ruuhkista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Martti näyttää päälle päin ihan tavalliselta Volkswagen Touaregilta, jonka eteen ja taakse on asennettu erilaisia sensoreita. Auto liikkuu itsenäisesti, mutta sen kyydissä on silti oltava ihmisiä. Yleensä kyytiläisenä ovat tutkijat Pasi Pyykönen ja Ossi Martikainen VTT:ltä.

Itseohjautuvien autojen testaukseen keskittyneet miehet olivat tyytyväisiä Nokian esittelypäivän antiin. Auto liikkui juuri niin kuin pitikin: eteenpäin, taaksepäin ja kadulle asetettuja esteitä vältellen.

– Ihan putkeen meni tänään. Kaikki meni niin kuin suunniteltiin, miehet iloitsivat.


Martti on neliveto, joka tutkii autonomista liikkumista pohjoisen olosuhteissa. Sitä käytetään esimerkiksi kaivosten ja rakennustyömaiden ajon kehittämiseen. VTT:n toinen testiauto, Marilyn, on puolestaan kaupunkialueiden kulkupeli. Sillä kehitetään itsenäistä ajoa muun muassa pysäköinnissä.

Pyykösen mukaan autonomisen ajon testaaminen on jatkuvaa kehitystyötä. Joka päivä eteen tulee uusia, tuntemattomia haasteita, joihin tutkijat etsivät vastauksia.

– Menemme pienin askelin eteenpäin ja yritämme ratkoa ongelmia tilanne kerrallaan. Paikannuksessa on edelleen ratkaisemattomia pulmia, hän kertoo.

Nokian esittelypäivää miehet ovat valmistelleet jo jonkin aikaa. Martti tuotiin paikan päälle vasta tiistaina. Martin kulkua oli seuraamassa myös ulkomaalaisia vieraita, sillä Ilmakitaran MM-kisat ovat houkutelleet Ouluun sankoin joukoin kansainvälisiä ilmakitaraturisteja ja mediaa.

5G ja sen hyödyt

Tavoitteena on luotettava, energiatehokas sekä turvallinen langaton yhteys, joka mahdollistaa henkilökohtaisen kommunikaation ja valtavan määrän kytkettyjä laitteita sekä esineiden internetin.

Tiedonsiirtonopeus kasvaa ja viiveet vähenevät merkittävästi, joten kuluttajien laajakaistapalvelut mobiililaitteella toimivat paremmin ilman häiritsevää nykimistä ja odottelua.

Uusi 5G-arkkitehtuuri on optimoitu esineiden kytkemiseen, sekä esineiden ja ihmisten väliseen viiveettömään vuorovaikutukseen. Tämä mahdollistaa uusia sovelluksia kuten etäläsnäolon tai etäohjauksen.

Ajoneuvojen omien antureiden tuottama data voidaan välittää muille ajoneuvoille sujuvan ja turvallisemman liikenteen takaamiseksi.

Autojen sensoridataa voidaan hyödyntää teiden kunnossapidossa tarkkailemalla teiden kuntoa etänä ja lähettämällä vaikka routavaurion korjauspartion tiedon perusteella.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt