Oulun seutu

Vieraille lauttamatka on osa Hailuodon idylliä

Julkaistu:

Hailuodon lautan 50-vuotisjuhlaa ei pidetty Oulunsalon Riutunkarissa torstaiaamuna ilman puhetta kiinteän yhteyden rakentamisesta Perämeren suurimman saaren ja mantereen välille.
Lautat ovat kulkeneet nyt 50 vuotta, seuraavaksi tähyillään jo siltaa, jonka pitäisi valmistua vuonna 2021.

Hailuodon kunnanjohtajan Aki Heiskasen mukaan yksi aikakausi päättyy, kun silta valmistuu.

– Liikkuminen helpottuu ja nopeutuu, mutta lauttamatkan tuoma idyllisyys ja elämys jää pois. Hailuotoon tulevalle jo pelkkä lautan odottelu ja lauttamatka ovat olleet osa saarella vierailemisen viehätystä, Heiskanen huomautti.

Oulunsalon Riutunkarin ja Hailuodon Huikun väliä liikennöi kaksi lauttaa. Merisiltaan mahtuu 55 ja Meriluotoon 45 ajoneuvoa. Kiihkeimmillään lauttavuoroja kulkee puolen tunnin välein. Lautat työllistävät vakituisesti 16 työntekijää. Kesäkauden aikana työntekijöitä on 20.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomen lautta- ja yhteysalusliikennettä hoitavan Finnferriesin turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos sanoo, että yhtiö olisi mielellään jatkanut lauttaliikennettä Perämerellä vastaisuudessakin.

– Molemmat lautat ovat hyvässä kunnossa ja olisimme olleet valmiita investointeihin tulevinakin vuosina. Kun siltavaihtoehto on valittu, niin jatkamme sen mukaan, Roos toteaa.

Yhtiöllä on Suomessa 84 lauttaa 44 reitillä. Hailuodon lauttayhteys on Suomen kolmanneksi vilkkain.

– Hailuodon lautalla olemme siirtäneet vuorojen painopistettä keväältä syksylle liikennemäärien mukaan. Ruuhkahuippuja on vaikea arvioida, koska ihmiset liikkuvat säiden mukaisesti. 3-4 tunnin jonoja lautalle on vain satunnaisesti festivaalien ja hellesäiden aikana, Roos sanoo.

Hailuodon lautta liikkuu Roosin mukaan varsin vaikealla merialueella, sillä matala väylä, kovat virtaukset, sivutuulet ja vaihtelevat jääolosuhteet tuovat oman lisänsä liikennöintiin.

Luodon ja mantereen välinen lauttayhteys otettiin käyttöön heinäkuussa 1968. Merituuli-lautta korvasi mantereen ja saaren väliä liikennöineen Hailuoto-laivan. Ratkaisun piti olla väliaikainen, mutta 50 vuoden aikana lauttayhteys on jatkunut ja sitä on hoidettu neljän lautan voimin.

Riutunkarin juhlaa järjestelemässä ollut yrittäjä Kauko Ervasti on seurannut lauttaliikennettä 48 vuoden ajan. Veljensä Joukon kanssa kahviloita lauttarannoissa pitävä mies ei ole varma toteutuuko kiinteän yhteyden rakentaminen vai ei.

– Se on niin ja näin. Saatetaan vielä ehtiä 60-vuotisjuhlatkin pitämään ennen kuin silta on valmis, Ervasti naurahtaa.