Uusi sarja: Eva Wahlström juttelee eri ruumiinosilleen ennen otteluita – nyrkkeilijä paljastaa myös herkkää puoltaan

Julkaistu:

Nyrkkeily
Uusi dokumenttisarja vahvistaa kuvaa Eva Wahlströmin eloisuudesta ja positiivisuudesta.
Yleisö pääsee tutustumaan entistä paremmin huippunyrkkeilijä Eva Wahlströmin elämään syyskuussa.

Suoratoistopalvelu Viaplayn kahdeksanosainen alkuperäissarja EVA on kaunistelematon leikkaus paitsi huippunyrkkeilijän myös perheenäidin elämään.

Sarja saa ensi-iltansa Viaplayllä 6. syyskuuta, mutta lehdistö pääsi tutustumaan Helsingissä elokuvateatteri Tennispalatsissa kolmeen jaksoon tiistaina.

Elokuvateatteripuitteet antoivat lisää voimaa vahvalle sarjalle, joka tuskin heikkenee ratkaisevasti televisiossa tai muissakaan laitteissa, joille sarja on tehty.

Mikko Peltosen ohjaama, Elina Pohjolan ja Leila Lyytikäisen tuottama Eva lupaili ennakkoon paljon.

Paljon se myös antoi sekä tieto- että tunnetasolla. Kyseessä ei ole pelkästään nyrkkeilyyn keskittyvä dokumentti, vaikka laji luonnollisesti onkin vahvasti esillä.


Kyse on ennen kaikkea Eva Wahlströmistä ihmisenä. Kolme ennakkoon näytettyä jaksoa vahvistivat käsitystä Wahlströmistä eloisana, spontaanina, positiivisena ja iloisena ihmisenä.

Tämä näkyy myös esimerkiksi hänen valmistautumisissaan, kun hän juttelee eri ruumiinosilleen ennen otteluita.

Tekijätiimillä on suuri merkitys lopputuloksessa, mutta onnistuminen ei olisi mahdollista ilman päähenkilön täyttä heittäytymistä mukaan.
Wahlström, 38, ei kokenut sarjan tekemistä ja kameroiden läheisyyttä kiusalliseksi. Hän lähti sarjaan mukaan täysillä. Se olikin yksi hänen ehdoistaan. Hän ei pyytänyt tai vaatinut mitään poistettavaksi, lopputulos on tekijöiden valintaa.

– Superhelposti pystyin elämään normaalia elämää täysin luontevasti. Tietysti auttoi se luottamus, koska tunsin Mikon (ohjaaja) jo ennestään.

Tekijöiden ja Wahlströmin välinen täysi luottamus palkitsee. Sarja tarjoaa raa’an mutta samalla monissa kohdin koskettavan tarinan.


Sekä Wahlström että tekijät kuvailivat medialle esitettyjä jaksoja 1–2 ja 7 ”hyvän tahdon jaksoiksi” ja että sarjassa on paljon nyt nähtyä kovempaa tarinaa luvassa.

Jo nämä niin sanotut hyvän tahdon jaksot paljastavat huippunyrkkeilijän elämän raadollisuutta. Koko sarja alkaa jaksolla, jossa Wahlström pudottaa ankarasti painoaan 2016 ennen otteluaan Anahi Esther Sanchezia vastaan.

Ei ole lasten leikkiä mennä saunomaan verryttelyasun päälle puetussa muoviasussa ja pipo päässään.

Sarjaa ei ole suunnattu erityisesti vain nyrkkeilyn ystäville, jos kohta nämäkin voivat saada sarjasta uusia näkökulmia.

– Suuri osa joutuu varmasti miettimään uudestaan mitä mieltä on Evasta ja nyrkkeilystä, hyväntuulinen Wahlström sanoi mediaesityksen jälkeen.

”Empatiani on iso ongelma nyrkkeilyurallani”

Wahlström paljastaa sarjassa myös herkkää puoltaan. Pysäyttävimpiä olivat suomalaisen pohdinnat Irma Adleria vastaan 2017 voitetun ottelun jälkeen sarjan toisessa jaksossa ”Terve äiti”.

Wahlström kertoo siitä, ettei halunnut tyrmätä Adleria, koska koki tämän sympaattiseksi, todennäköisesti elämässään kovia kokeneeksi huippu-urheilijaksi.

Ristiriidat kiehtovat. Wahlströmin vilpittömyys on aitoa.

Samaan aikaan, kun hänen ammattinsa puolesta (ja kenties yleisön mieliksi) pitäisi takoa kehässä armotta selvää jälkeä, hän pohtiikin, että vastassa nyrkkeilee henkilö, joka myös on äiti. Wahlström haluaa olla paras mutta ei haluaisi satuttaa.

– Empatiani on iso ongelma nyrkkeilyurallani. Joudun mentaalivalmentajan kanssa miettimään sitä paljon. Minullahan on ne säälittävät kolme tyrmäystä (uralla) – ja nekin tulivat vahingossa, Wahlström sanoi ja nauroi.

– Haluan toki voittaa ja olla muita parempi.

Wahlström on nähnyt sarjan jaksoista raakaversioita. Eilen hänen tunteensa kävivät pinnassa Tennispalatsissa, kun hän näki valkokankaalla valmista jälkeä.

– Kun katsoo ulkopuolelta, niin onhan tuo rajua elämää. Jalat tärisivät, kun elin niitä hetkiä taas uudestaan.

Ohjaaja Peltonen on taiteillut tekovaiheessa runsaudenpulan kanssa. Mitä valita, mitä jättää pois? Mihin ja miten ohjata tarinaa? Sarjaa kuvattiin sentään kolmen vuoden ajan, ja käsikirjoitus eli koko ajan.

Lopulta myös Wahlströmin itsensä kuvaamat videopäiväkirjat päätyivät näyttelemään suunniteltua isompaa osaa sarjassa. Eva ei häpeillyt näyttää tunteitaan kameroiden edessä puhuessaan mm. äitiydestään.

Myös puoliso Niklas Räsäsellä ja perheen lapsilla on näkyvä rooli sarjassa.

Ehkä juuri aitous on merkittävimpiä tekijöitä siinä, että Wahlströmistä on niin helppo pitää.

– Minulla on sellainen synnynnäinen lahja olla iloinen. Isäni oli samanlainen, olen perinyt sen häneltä. Osaan ottaa kiinni hyvistä asioista ja antaa huonojen mennä ohi, Wahlström sanoi.

Wahlström ei osaa sanoa tarkasti, millaista vastaanottoa odottaa sarjalle.

– Ei jännitä. Tuo on mitä on. Minulla ei ole luurankoja (kaapissa) hirveästi, Wahlström sanoi.


Kyseessä ei silti ole mikään kiiltokuva Wahlströmistä. Hänkin yllättyi yhdestä jaksosta.

– Siinä valitan ja olen tyytymätön koko ajan. Koen, ettei se ole minua. Mutta kyllä se vaan silloin oli.

Wahlström arvioi sarjan näyttäneen häneltä. Hän on tyytyväinen lopputulokseen.

Ohjaaja Peltosen mukaan sarjan keskeisin sanoma on inspirointi. Wahlström sopii välittömällä persoonallaan esikuvaksi monille.

Sarjasta huokuvat vahvasti myös lämpö ja rakkaus.

Siinä on jotakin poikkeuksellisen herkkää, kun Katie Taylorin mustelmille rusikoima Wahlström halaa ja suutelee New Yorkin illassa puolisoaan.

Otteluita tulee ja menee, mutta perheen voima voittaa.

Juttua muokattu klo 15.31: Tekstin keskivaiheilla ohjaajan nimi korjattu Peltoseksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt