Wolt alkaa toimittaa kosmetiikkaa, Timman kautta saa tuettua kotimaisia kauneusalan yrityksiä: Näin korona vaikuttaa yrityksiin - MyStyle - Ilta-Sanomat

Suomalaiset kauneusalan yritykset keksivät nyt selviytymiskeinoja: lahjakortteja ostettu jo kymmenillä tuhansilla

Suomalaisyritykset yhdistävät voimiaan ja innovoivat uusia tapoja kosmetiikkatuotteiden ja kauneuspalveluiden ostamiseen.

Julkaistu: 25.3. 12:10

Lahjakortit kauneuspalveluihin ja kosmetiikan mobiiliostaminen ovat vastauksia vallitseviin olosuhteisiin. Suomalaisyritykset ovat tehneet niistä nyt entistä toimivampia.

Koronavirus ja sen aiheuttamat karanteenin kaltaiset olosuhteet ovat iskeneet voimalla kotimaiseen yritystoimintaan. Kun maa on mennyt lähes kiinni eivätkä ihmiset liiku ja kuluta, moni toimija kamppailee toimintamalliensa kanssa.

40 000 euroa kauneuspalveluihin

Suomalaisyritykset ovat reagoineet tilanteeseen luomalla uudenlaisia palveluita. Esimerkiksi mobiilissa toimiva kauneudenhoitoalan ajanvarauspalvelu Timma muutti toimintalogiikkaansa auttaakseen 3200:ta hius-, kauneus- ja hieronta-alan liikettä, joihin voi varata aikoja mobiilisovelluksen kautta.

Pienyritysten taloudellinen tilanne on vaakalaudalla, kun asiakkaat ovat peruneet tai siirtäneet käyntejä pidemmälle kevääseen.

Nyt kampaamo- ja kauneuspalveluiden asiakkaat voivat ostaa Timman kautta lahjakortteja, joiden tulot ohjautuvat välittömästi palveluntarjoajalle. Timma kertoo tiedotteessaan, että suomalaiset ovat osoittaneet tukeaan hius-, kauneus- ja hierontayrittäjille: lahjakortteja on ostettu jo yli 40 000 eurolla.

– Lähdimme pikaisesti keksimään keinoja, joilla saisimme helpotettua arkea yhä heikentyvässä taloudellisessa tilanteessa niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin, Timman toimitusjohtaja Lari Mykrä sanoo.

– Meille syntyi idea myydä lahjakortteja Timman kautta suoraan liikkeisiin, jotta tulot ohjautuisivat välittömästi ja kohdennetusti näille yrittäjille.

Vuonna 2014 perustetulla Timmalla on Suomessa yritysasiakkaina 3200 hius-, kauneus- ja hieronta-alan liikettä, joissa työskentelee yli 6000 yrittäjää. Joka kuukausi yli 20 000 kuluttajaa varaa ajan Timman kautta paikallisiin hius-, kauneus- ja hyvinvointiyrityksiin.

Timma lupaa vakuuttaa jokaisen lahjakorttina ostetun summan.

– Mikäli kävisi niin ikävästi, että kampaamo- tai kauneusalan yritys menisi konkurssiin, korvaamme asiakkaalle lahjakortin arvon Timma-saldona. Hän voi käyttää saldoa mihin tahansa palveluun markkinapaikassamme.

Kosmetiikkaa kotiinkuljetettuna

Tästä päivästä, keskiviikosta lähtien kosmetiikkaa voi ”woltata” eli tilata suoraan kotiin Woltin kautta. Myös Wolt on kotimainen, vuonna 2014 perustettu teknologiayritys, joka välittää ruokaa kotiinkuljetuksena.

Nyt se alkaa kuljettaa myös suomalaisten kosmetiikkayritysten Lumenen ja Nordic Beauty Importin kosmetiikkatuotteita.

– Palvelun avulla mahdollistamme sen, että kuluttajat voivat jatkaa ihonhoitorutiinejaan sekä hemmotella ja hoitaa itseään myös tänä poikkeuksellisena aikana. Tällä hetkellä on entistä tärkeämpää, että tuotteiden saatavuus on turvallista ja helppoa, Lumenen Suomen maajohtaja Tiina Bensky sanoo tiedotteessa.

Valikoimassa on yhteensä 40 kosmetiikkatuotetta ja kymmenen kauneuden hemmottelu- ja kotikylpyläpakettia.

– Idea on korona-aikainen palvelu itselle tai läheiselle. Ihana kotikylpylähetki kauneuden parissa on hyvää vastapainoa elämälle, jota moni meistä viettää tällä hetkellä kotona teknisten laitteiden äärellä. Kannustamme myös muita yrityksiä kehittämään uusia toimintatapoja, joista voi olla hyötyä sekä poikkeusajan yli pääsemisessä että tämän vaikean ajan jälkeen, maahantuontiyritys Nordic Beauty Importin toimitusjohtaja Johanna Rönkkö sanoo.

Woltilla on käytössä toiminto, jossa kuljettaja jättää tilatut tuotteet kotioven taakse koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Turvallisuus on huomioitu tiedotteen mukaan myös siten, että kuljettajat noutavat kaikki tilaukset erilliseltä noutoalueelta ilman ihmiskontaktia. Palvelu toimii Helsingin alueella, ja toimitusajaksi luvataan tunti.

Suositut ostospäivät siirtyivät nettiin

Kosmetiikka- ja vaateostosten suositut kampanjat, Sokoksen 3+1 päivää ja Stockmannin Hullut päivät, ovat siirtyneet nekin kokonaan nettiin. Tutut vuosittaiset, parhaillaan käynnissä olevat tarjousviikot löytyvät koronaviruksen vuoksi nyt ensimmäistä kertaa vain tavaratalojen verkkokaupoista.