Kampaaja Emilian asiakkaista 95 prosenttia pyytää samaa asiaa – tässä on suomalaisten tukan vakiotyyli - MyStyle - Ilta-Sanomat

Kampaaja Emilian asiakkaista 95 prosenttia pyytää samaa asiaa – tässä on suomalaisten tukan vakiotyyli

”Raidat ja leikkaus, kiitos” – kuulostaako tutulta?

Julkaistu: 27.2. 14:11

Voisi kuvitella, että luovan työn tekijää turhauttaisi, kun kaikki haluavat samaa asiaa. Mutta ei, kampaaja Emilia Laitista ei turhauta.

Vaaleat raidat ja tasoitus. Tämä on ylivoimaisesti kysytyin palvelu, kun asiakas astuu Emilia Laitisen tuoliin Saxcé-kampaamossa.

– Sanoisin, että 95 prosenttia töistäni on raidoituksia.

Eniten kysytään hiekkaisia tai helmiäissävyjä. Tyviväri halutaan raitojen avulla häivyttää tai hiuksiin toivotaan aavistus lisää kirkkautta. Monen tavoitteena on tukka, josta ei selvästi näe, että on käynyt kampaajalla.

Raidoitus on usein myös sellaisen lopputuloksen takana, josta sitä ei päällepäin huomaa, esimerkiksi shokkivärien. Laitisen mielestä raidoituksen sijaan voitaisiinkin puhua ennemmin vaalennuksesta eri tekniikoilla.

Eikö luovan työn tekijä kyllästy?

Luulisi, että luovan työn tekijää turhauttaisi, että 95 prosenttia työajasta kuluu samaan asiaan.

Emilia Laitinen kuitenkin sanoo, ettei yleinen toive kyllästytä tai ärsytä häntä oikeastaan koskaan. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, etteikö hänkin tylsistyisi, jos työ olisi päivästä toiseen tismalleen samanlaista.

– Raidoissa on se tosi upea elementti, että kun hius liikkuu, se toistaa vaaleaa eri lailla. Raitojen asettelulla määritetään, missä on valoa ja missä varjoa, ja niiden paikkaa muuttamalla päästään erilaisiin lopputuloksiin. Siinä pystyy aina haastamaan itseään ja miettimään, miten hiuksiin saa asettelulla mielenkiintoisen lopputuloksen, Laitinen sanoo.

– Se kyllä vaatii itseltä vähän mielikuvitusta, kun ei tosiaan ole muuta kuin vaalennusaine ja monesti hiekkaiset sävyt käytössä.

Laitinen kertoo tekevänsä aina hiuksiin edes jonkinlaisen hienovaraisen muutoksen asettelua ja tekniikkaa vaihtelemalla, vaikka tavoitteena ei olisikaan varsinainen muodonmuutos.

Pitkään hyvänä pysyvä tukka, kiitos

Moni asiakas ei pyydä raitoja dramaattinen muodonmuutos mielessään, vaan usein haetaan mahdollisimman pitkään hyvänä pysyvää tukkaa.

Laitinen on huomannut, että yhä useampi asiakas käy kampaajalla harvemmin, useamman kuukauden välein. Usein ja harvoin käyvien asiakkaiden välillä on selvä ero.

– Ne, jotka käyvät ottamassa raidat neljän kuukauden välein, ottavat yleensä käynnistä kaiken irti. Juodaan kahvi, pidetään silmät kiinni, kun päätä hierotaan, eikä tehdä töitä samaan aikaan. Kun käyntejä on harvemmin, ne ovat spesiaalihetkiä. Siinä näkee, että ihmiset oikeasti haluavat tulla myös nauttimaan.

Tämä on Me Naisten tuottama artikkeli. Alkuperäisen ja lisää juttuja voit lukea Menaiset.fi:stä.

Lue myös:

Ohuthiuksinen on usein kampaajan suosikkiasiakas ja 6 muuta asiaa, jotka kampaaja haluaisi sinun tietävän ohuista hiuksistasi

Kaikkein paras naisten hiustyyli on nyt valittu – 8 000 suomalaista kertoi mielipiteensä

Kampaajat kertovat nyt, mitä haluaisivat asiakkaidensa tietävän – ”Ärsyttävintä on, että kohdellaan kuin alamaista”

Kampaamoon asteli 4 miestä kitaran kanssa, ja sitten alkoi tapahtua – Sari ja muut kampaajat kertovat uransa hulluimmat muistot