Ketjuliike julkaisi alusvaatekuvat, jollaisia tarvitsemme paljon enemmän - MyStyle - Ilta-Sanomat

Ketjuliike julkaisi alusvaatekuvat, jollaisia tarvitsemme paljon enemmän

Uudessa alusvaatekampanjassa poseeraa joukko kaikenlaisia naisia.

Uudessa alusvaatekampanjassa poseeraa joukko kaikenlaisia naisia.

Julkaistu: 21.1. 15:05

Yhä useampi vaatemerkki on lähtenyt edistämään kehopositiivisuutta ja monimuotoista naiskauneutta – tuoreimpana suomalaisille tuttu Lindex.

– Alusvaatteita meille kaikille, linjaa vaateketju Lindex juuri julkaistussa tiedotteessaan.

Yhtenä suomalaisnaistenkin luottovaateliikkeenä tunnettu naisten ja lasten vaate- ja asustemerkki esittelee tämän kevään alusvaatekampanjassa eri elämänvaiheissa olevia naisia jokapäiväisissä ympäristöissä.

– Haluamme, että jokainen nainen voi olla oma itsensä ja tuntea olonsa itsevarmaksi riippumatta siitä, kuka hän on, miltä hän näyttää tai millaisen elämänpolun hän on valinnut. Haluamme kampanjassamme tuoda esille meille tärkeitä arvoja, aitoutta, persoonallisuutta ja suvaitsevaisuutta, toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge sanoo tiedotteessa.

Osallistamisen ja kehopositiivisuuden edistäminen on osa Lindexin kestävyyslupausta sekä yrityksen ydintavoite naisten voimaannuttamisessa, yhtiö kertoo.

Lindex aloitti aikanaan nimenomaan alusvaatemerkkinä.

Lindex aloitti aikanaan nimenomaan alusvaatemerkkinä.

Mallikuvasto on muuttumassa

Kerroimme viime lokakuussa myös kotimaisen nettikauppa-alusta Weecosin muotikuvista, joissa poseerasi kolme pluskokoista suomalaisnaista. Tuolloin Weecos painotti, että lähes kolmannes suomalaisnaisista käyttää vaatekokoa 46 tai suurempaa.

Yhtenä kampanjan kasvoista toiminut bloggaaja ja viestintäammattilainen Elsa Heiko on aiemmin puhunut MyStylelle siitä, kuinka mainoskuvaston tulisi kehittyä.

– Plusmallit ovat sopusuhtaisen tiimalasi- tai päärynäkroppaisia. On hyvä, että mainoksissa näkyy pluskokoisuutta, mutta missä ovat muut vartalomuodot? Meitä on hirveän monen näköisiä, hän sanoi.

– Myöskään ikääntymisen merkkejä ei näytetä, ja siihen toivoisin muutosta ja vertaistukea. Kaikki sanovat, että rypythän ovat kauniita, mutta miksi emme silti näe niitä? Tai jos mainoksessa näkyykin ikä, ikääntynyt on sitten hoikka ja valkoinen. Toivoisin, että pääsisimme eroon siitä, että mainoksen ihmiselle hyväksytään aina niin sanotusti vain yksi ”epäkohta”, kuten koko, ihonväri tai rypyt. Pitäisi olla perusjuttu, että ihmiset ovat moninaisia.

Vuonna 2017 uutisoitiin, miten suuri brittiläinen verkkokauppa Asos ilmoitti lopettavansa malliensa kauneusvirheiden käsittelyn kuvissa. Sivuston alusasu- ja uimapukumalleilla on sen jälkeen nähty raskausarpia ja muita ”epäkohtia”.

Paine muutokselle on näkynyt myös esimerkiksi maailman suurimman alusvaatebrändin Victoria’s Secretin toiminnassa. Sitä on kritisoitu jo vuosia epätodellisen kapean kauneusihanteen ylläpitämisestä, ja viime syksynä näytti siltä, että brändi joutui vihdoin taipumaan asiakkaidensa toiveiden edessä.

Tuoreimmat osastosta