Hyvästit väsyneille silmänalusille – näin hoidat ne sileiksi kotikonstein - MyStyle - Ilta-Sanomat

Hyvästit väsyneille silmänalusille – näin hoidat ne sileiksi kotikonstein

Silmänalusten silottamiseen on muutama apukeino.

Silmänalusten silottamiseen on muutama apukeino.

Julkaistu: 5.1. 11:04

Vanhan kansan vinkit, kokonaisvaltainen ruokavalio sekä tarkkaan tutkitut tehoaineet auttavat taistelussa silmäpusseja ja väsyneeltä tuntuvia silmiä vastaan.

Ohueen silmänalusihoon vaikuttaa vähän kaikki: se kuivuu ja ärtyy helposti, väsymyksen merkit näkyvät usein ensimmäiseksi silmien alla ja geeneilläkin on osuutensa silmäpussien muodostumisessa.

Kokosimme listan keinoista, joilla silmät saa virkeämmän näköisiksi ja tuntuisiksi loputtoman pimeiltä tuntuvina aamuina.

Hanki (viimeistään nyt) hyvä silmänympärysvoide

Silmänympärysvoiteen hankkiminen voi tuntua hieman turhakkeelta, mutta voiteella voi oikeasti saada paljon hyvää aikaan. Moni meikkitaiteilijakin listaa täsmätuotteen olennaisimpien ihonhoitotuotteidensa joukkoon!

Kokeile retinolia

Vuoden trendiainesosa retinoli on löytänyt mukaan myös silmänympärysvoiteisiin. Avainsana tämän A-vitamiinijohdannaisen käytössä on kärsivällisyys: tulokset alkavat näkyä noin kolmen kuukauden kuluttua, mutta säännöllisen käytön jälkeen retinoli todistetusti tasoittaa ihon väriä, vähentää turvotusta ja silottaa pieniä juonteita.

Hanki ekstratyyny

Jos silmäpussit tuntuvat olevan erityisesti aamuun ajoittuva ongelma, kokeile nukkumista selällään niin, että pään alla on vielä lisätyyny. Kun pää on kunnolla koholla, nesteet eivät pääse kerääntymään silmien alle.

Tasoita ihoa teepusseilla

Isoäitien ja huippumallien vanha kikka toimii yhä: liota kofeiinipitoisia teepusseja lämpimässä vedessä parin minuutin ajan, ja laita sen jälkeen ne viilentymään muutamaksi minuutiksi jääkaappiin. Asettele viilenneet pussit silmille viideksi minuutiksi. Kofeiini toimii nesteet liikkeelle laittavana diureettina, minkä ansiosta turvotus laskee ja iho näyttää kirkkaammalta.

Huolehdi hivenaineista

Vitamiinivalikoimasta erityisesti C-vitamiini auttaa silmäpusseihin: se tehostaa kollageenin tuotantoa, minkä ansiosta iho pysyy freesin näköisenä. Kunnon annos hedelmiä tai marjoja päivässä pitää silmäpussit loitolla!

Tummat aluset voivat johtua myös raudanpuutteesta. Pinaatit, pavut ja punainen liha ovat hyviä raudanlähteitä. Kun rautatasot saa kohdilleen, virkistyy olo silmien lisäksi varmasti koko kehossa.

Tuoreimmat osastosta