Miksi mekko maksaa 259 euroa? Suomalainen nettikauppa paljastaa nyt tarkkaan, mistä vaatteen hinta koostuu - MyStyle - Ilta-Sanomat

Miksi mekko maksaa 259 euroa? Suomalainen nettikauppa paljastaa nyt tarkkaan, mistä vaatteen hinta koostuu

Pohditko koskaan, miksi jokin vaate maksaa sen verran kuin maksaa? Weecos.com päätti tarttua tähän ja paljastaa kahden tuotteensa hintarakenteen.

Pohditko koskaan, miksi jokin vaate maksaa sen verran kuin maksaa? Weecos.com päätti tarttua tähän ja paljastaa kahden tuotteensa hintarakenteen.

Julkaistu: 27.11. 12:58

”Hintojen avaamisella haluamme näyttää, mistä tuotteiden hinta koostuu silloin, kun jokainen saa työstään kunnollisen korvauksen”, verkkokauppa Weecos.comista kerrotaan.

Moni meistä pohtii, mistä vaatteen tai asusteen hinta todellisuudessa muodostuu.

Entä millaisena hintarakenne hahmottuu, kun valmistuksessa huomioidaan ihmisten ja eläinten oikeudet sekä ympäristö, kestävät materiaalit ja huollettavuus?

Suomalainen ekologisen ja eettisen muodin ja lifestyle-tuotteiden kauppapaikka Weecos on tarttunut kysymyksiin.

Crystal-mekko, 259 euroa

Weecos avaa tiedotteessaan ja sivuillaan kahden erilaisen tuotteensa hintarakennetta niin perinteisen jälleenmyyjän kuin Weecos-kauppapaikan näkökulmasta.

Kuvituskuva

Tauko Designin 259 euroa maksavan Crystal-mekon tuotannon kokonaiskustannukset ovat 95,90 euroa. Tuotannon merkittävimmät kulut syntyvät materiaaleista, palkoista ja muista juoksevista kuluista ompelu- ja värjäysyrityksille.

– Muita tuotantoon liittyviä kustannuksia tulee kuljetuksesta materiaali tarjoajien, tuotantolaitosten sekä lopullisten jakelijoiden välillä, Weecosin sivuilla kuvaillaan.

Tuotantokulujen jälkeen merkin osuus Crystal-mekosta on 71,20 euroa. Summalla katetaan suunnittelu- ja kehityskustannukset, henkilöstö- ja markkinointikulut sekä muut juoksevat kulut, kuten studion vuokran Helsingissä.

Perinteisen jälleenmyyjän vähittäismyyntimarginaali on tyypillisesti puolet vähittäismyyntihinnasta ilman arvonlisäveroa. Crystal-mekon tapauksessa tämä on 104,44 euroa. Liikettä pyörittävä kauppias ostaa tuotteita etukäteen ja ottaa samalla riskin myymättä jääneistä tuotteista.

Riski varastoon jäävistä tuotteista säilyy brändillä kauppapaikka-alustalla. Weecosin tapauksessa tämä näkyy heidän osuutensa kohdalla: Weecos saa tuotteista 20 prosentin provision 50 prosentin vähittäismyyntihinnan sijaan. Crystal-mekosta Weecos saa 41,77 euroa ja loput 167,10 euroa menevät Taukolle.

Vuonue-pipo, 68 euroa

Kuvituskuva

Sen sijaan 68 euroa maksavan lampaanvillapipon tuotantokustannukset ovat yhteensä 38,37 euroa.

Yhden pipon materiaalin, eli villojen, hinta on noin kaksi euroa, ja Pirtin kehräämön tekemän kehräyksen sekä villan postikulujen yhteensä noin viisi euroa. Muun valmistuksen osuus hinnasta, eli työstä maksettava palkka on 26,37 euroa, ja tästä summasta vähennetään vielä verot.

Pipot saadaan kulkemaan Postin kautta kirjeenä, ja postikulujen hinta on noin 5 euroa. Pipon hinnasta ALV:n osuus on 24 prosenttia eli 13,60 euroa. Markkinointiin, valokuvauksiin ja muihin vastaaviin kuluihin menee yhteensä 5,50 euroa.

Weecosin osuus tuotteen hinnasta on 20 prosenttia eli 10,53 euroa. Jos jälleenmyyjän osuus hinnasta muualla on suurempi, pienenee yrittäjälle valmistuksesta jäävä summa.

”Black Friday lietsoo kulutushysteriaan”

Ajankohdaksi on valikoitunut tämän viikon aikana Suomessakin nähtävä Black Friday -buumi. Black Friday on Yhdysvalloista lähtöisin oleva vuosittainen valtava alennus- ja ostospäivä, jonka tarkoitus on vauhdittaa joulumyyntiä.

– Black Friday lietsoo kulutushysteriaan. Hintojen avaamisella haluamme näyttää, mistä tuotteiden hinta koostuu silloin, kun jokainen saa työstään kunnollisen korvauksen. Vaatteet, korut tai esineet kotiimme eivät ilmesty tyhjästä, sanoo Weecos.comin perustaja ja toimitusjohtaja Hanna Lusila tiedotteessa.

”Olemmeko niin tottuneita 10 euron t-paitaan?”

Lusilan mukaan käsityksemme vaatteiden todellisesta hinnasta on vääristynyt.

– Olemmeko niin tottuneita 10 euron t-paitaan, että kavahdamme 50 euron vastaavaa?

– Haluamme Weecosissa tukea harkittuja ostopäätöksiä ja pitkäaikaisten tuotteiden hankintaa. Siksi kannustamme harkitsemaan niin alennus- kuin normaalihintaisia ostoksia ja ostamaan yrityksiltä, jotka kertovat mielellään tuotteidensa alkuperäistä. Jokainen harkittu osto tai ostamatta jättäminen on merkityksellinen teko.

Myös muut suomalaiset toimijat ovat avanneet hintojaan

Suomesta löytyy myös muita esimerkkejä toimijoista, jotka kertovat avoimesti, mistä heidän tuotteidensa hinta koostuu.

Esimerkiksi tamperelainen muotimerkki Uhana Design kertoi viime vuonna suoraan, miksi sen neule maksaa 189 euroa.

Kotimainen laukkumerkki Lovia tunnetaan puolestaan hyvin avoimesta hintapolitiikastaan kaikkien sen tuotteiden kohdalla.