Haluatko shoppailla vastuullisemmin? Suomalainen Matti Lamminsalo keksi tavan taisteluun pikamuotia vastaan

Julkaistu:

Muoti
Suomessa innovoidaan paremman tyylin puolesta nyt enemmän kuin koskaan. Ivalon Matti Lamminsalo, Weecosin Anna Kurkela ja Hanna Lusila sekä Weekendbeen Aissa Paronen ja Jukka Saarikorpi ovat yrittäjiä, jotka edistävät kestävämpää pukeutumista. Joko tunnet nämä kotimaiset tekijät?
Globaali vaatteiden tuotantomäärä on arviolta tuplaantunut viimeisten viidentoista vuoden aikana, ja maailmanlaajuisesti yksittäisen vaatteen käyttökertojen määrä on vähentynyt 36 prosenttia, kertoo suomalaisen muotiverkkokauppa Ivalon tiedote.

Nykyinen muoti- ja tekstiiliteollisuus on rakennettu kestämättömälle pohjalle. Suurimpana syynä on nopea tahti.

Lue lisää:
Massatuotannon vaikutukset ovat ympäristölle sietämättömät. Vastuullisten muotimerkkien tuotteita yhteen kokoava verkkokauppa-alusta Ivalo muistuttaa tiedotteessaan, että muoti ja vastuullisuus on haastava yhdistelmä, jossa kukaan ei ole vielä täydellinen. Materiaalin alkuperästä lopulliseen tuotteeseen on pitkä matka, joka sisältää useita huomioon otettavia vaiheita.

Eettisempi ja ekologisempi muoti yhdestä paikasta: Ivalo.com

Vuonna 2016 lanseeratun Ivalon perustaja ja toimitusjohtaja Matti Lamminsalo päätti luoda standardit kestävämmälle muodille. Lamminsalo kehitti vastuullisen muodin viitekehyksen yhteistyössä Aalto-yliopiston muodin ja vastuullisuuden tutkijoiden Minna Halmeen ja Linda Turusen sekä hiilijalanjälkilaskennan asiantuntijan Sari Siitosen kanssa. Uusi viitekehys lanseerattiin tänään maanantaina.

– Muotimaailman ongelmat ovat laajasti tiedossa. Silti harva kuluttaja tai brändi oikeasti tietää, mitä vastuullisuus muodissa tarkoittaa, Lamminsalo perustelee tiedotteessa selkeiden standardien kehityssyytä.

Kuuteen teemaan pureutuvan viitekehyksen tarkoituksena on tarjota läpinäkyvää ja selkeää tietoa kuluttajalle brändeistä ja niiden tuotteista. Nyt sivustolta löytyvät kunkin brändin ja niiden tuotteiden tiedot siitä, kuinka hyvin seuraavat asiat toteutuvat: läpinäkyvä arvoketju, vastuulliset materiaalit, pienempi hiilijalanjälki, kiertotalouteen suunniteltu, reilut työolosuhteet ja vastuullinen verkkokauppa.

Viitekehyksen avulla Ivalo arvioi kauppapaikalleen liittyvien brändien vastuullisuuden lähtötason. Jokaiselle vastuullisuusteemalle on asetettu minimivaatimustaso. Brändin on esimerkiksi tunnettava käyttämiensä materiaalien alkuperä. Turkisten, haitallisten kemikaalien tai lapsityövoiman käyttöä ei hyväksytä. Myöskään palautettujen tuotteiden polttaminen tai sijoittaminen kaatopaikalle ei ole sallittua.

Minimivaatimustason ylittävistä vastuullisuustoimista, kuten kierrätysmateriaalien käytöstä, tuotteiden hiilijalanjäljen määrittämisestä tai korjauspalveluiden tarjoamisesta brändit voivat saada lisäpisteitä.

Vastuullisten tuotemerkkien kauppapaikka: Weecos.com

Toinen suomalainen vastuullisten tuotemerkkien kauppapaikka on Weecos. Sen perustivat vuonna 2012 lapsuudenystävät Hanna Lusila ja Anna Kurkela.


– Havahduimme pohtimaan nykyisen kulutustahdin järjettömyyttä. 90-luvun lopulla alkanut pikamuodin kierre oli vain kiihtynyt ja muuttanut asenteita tehden kaikesta kertakäyttöistä, lähes arvotonta. Mihin olivat kadonneet vuosien käyttöä kestävät vaatteet? Kenen käsissä ja millaisissa oloissa olivat valmistuneet yhden kesän kestäneet kengät? Ja kenen taskuun rahat ostoistamme oikeasti menivät? Lusila ja Kurkela kirjoittavat Weecosin sivuilla.

Tänä päivänä Weecos kokoaa sivuilleen useamman sata merkkiä ja tuhansia tuotteita vaatteita sekä hyvinvointi- ja kodintuotteita. Myös Weecosilla on tuotteille omat vastuullisuusleimat, joiden avulla kuluttaja voi suodattaa valikoimaa omien arvojensa mukaisesti. Leimoja on 14, ja jokaisella tuotteella niitä on vähintään kaksi: sertifioidut materiaalit, käsintehty, lähituotanto, tehty EU-alueella, tehty Suomessa, valmistetaan tilauksesta, luonnonmateriaalit, muoviton, luomu, kierrätetty raaka-aine, korjauspalvelu, sosiaalinen vastuu, uniikkikappale ja vegaani. Weecos avaa sivuillaan kriteerit, jotka vaaditaan, että tuote saa leiman.

– Kuluttajalle jää kohtuuton vastuu itse selvittää tuotteen alkuperä ja muut itselle tärkeät vastuullisuusarvot. Pyrimme vastuullisuusleimoillamme tarjoamaan tähän helpotusta. Vastuullisen kuluttamisen ei pidä olla tylsää eikä vaikeaa, toimitusjohtajana toimiva Hanna Lusila on sanonut lehdistötiedotteessa.

Weecos kertoo, että kaikki alustalla myytävät tuotteet on valmistettu ympäristöä, ihmisiä ja eläimiä kunnioittaen. Lupaukset varmistetaan merkkien vastuullisuuden auditoinnilla.

Urheilu- ja ulkoiluvaatteita kestävämmin: Weekendbee.fi

Kahden suomalaisen perustama on myös vastuullisten urheiluvaatteiden verkkokauppa Weekendbee. Omistajat Aissa Paronen ja Jukka Saarikorpi pyörittävät bisnestään hieman erikoisemmalla tavalla: heidän yrityksellään ei ole kiinteää toimipistettä, eivätkä he oikeastaan vakituisesti asu missään.
Paronen ja Saarikorpi irtisanoutuivat vakituisista työpaikoistaan maaliskuussa 2017 ja lähtivät matkalle maailman ympäri. Matkalla he näkivät omin silmin kärsineet koralliriutat, roskaongelmat, jäätiköiden sulamisen, sademetsähakkuut ja muut ympäristöongelmat, yrityksen tiedotteessa kerrotaan.

Aiemmin Suunnolla työskennelleelle parille ulkoiluvarusteet ja alaan liittyvät vastuullisuuskysymykset olivat tuttuja. Weekendbee syntyi vuonna 2018. Sen valikoimissa on ainoastaan ekologisesti ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettuja ulkoiluvaatteita.

Koulutukseltaan Aissa Paronen on markkinoinnin ja johtamisen kauppatieteiden maisteri ja Jukka Saarikorpi diplomi-insinööri.

Syy verkkokaupan perustamisen taustalla on oikeastaan täysin sama kuin muillakin suomalaisyrittäjillä: tavallisen kuluttajan on vaikeaa löytää vastuullisesti tuotettuja mutta silti käytännöllisiä ja toimivia ulkoiluvaatteita.

Vastuullisuuden tutkiminen merkki kerrallaan on iso urakka. Paronen ja Saarikorpi uskovat, että kuluttajilla on mahdollisuus vaikuttaa vastuullisuuskysymyksiin, kun se tehdään helpoksi ja inspiroivaksi.

Ulkoiluvaatteen vastuullisuuden varmistaminen on kuitenkin ammattilaisellekin työlästä. Paronen ja Saarikorpi tekevät jatkuvaa selvitystyötä myymiensä tuotteiden taustoista. He seuraavat tarkasti kolmansien osapuolien tekemiä vastuullisuusselvityksiä vaatevalmistajista ja tapaavat eri vaatemerkkien edustajia – niin omistajia kuin työntekijöitä.

Paronen muistuttaa tiedotteessa, ettei mikään vaatevalmistaja voi olla sataprosenttisen vastuullinen.

– Vaatteiden valmistus on tietyssä mittakaavassa aina haitallista ympäristöllemme. Tärkeintä on minimoida haitalliset ja maksimoida positiiviset asiat.

Lisää kotimaisia tekijöitä

Suomessa myös suunnitellaan kestävämpää muotia. Olemme aiemmin kertoneet esimerkiksi kierrätysmateriaaleja käyttävistä suomalaisista uimapukumerkeistä sekä laukkubrändi Loviasta, jonka tuotteiden kaikki raaka-aineet tulevat nahkaa käyttävien tehtaiden ylijäämämateriaalista tai esimerkiksi kalatalouden sivutuotteena.

Lue lisää:

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt