”Kädet ovat hiuksissa ja pää pyörii ympäriinsä” – kampaajat paljastavat nyt, millaiset asiakkaat ärsyttävät eniten

Julkaistu:

Me Naiset
Asiakkaat ovat monelle kampaajalle työn suola. Silti heidän joukostaan löytyy myös niitä, jotka saavat kampaajan otsasuonen tykyttämään.
Me Naiset kysyi hiljattain kampaajilta, millaiset asiakkaat ovat heille eniten mieleen ja millaiset puolestaan kaikkein ärsyttävimpiä. Parhaat asiakkaat esimerkiksi arvostavat kampaajan työtä, ovat ystävällisiä ja uskaltavat kokeilla uutta. Unelma-asiakkaiden tarkemmat luonnehdinnat on koottu tämän linkin takaa löytyvään juttuun.

Mutta millaiset asiakkaat saavat kampaajien verenpaineen kohoamaan? Tässä yhteenvetoa siitä, mitä kampaajat kertoivat:

Vähättelevät

Kyselyn perusteella kampaajia ärsyttävät eniten asiakkaat, jotka suhtautuvat heihin arvostelevasti tai vähättelevästi. Arvostuksen puute näkyy esimerkiksi siten, ettei varattuun aikaan saavuta ajoissa.
  • ”Pahimpia ovat ne myöhästelevät, jotka eivät edes pahoittele, eli eivät kunnioita minun työtäni, työaikaani ja muita asiakkaita.”
  • ”Ärsyttävimpiä ovat asiakkaat, jotka kohtelevat kuin alamaista. Asiakkaat, jotka vaativat jotain ja suuttuvat, jos sitä ei voi toteuttaa, tai tehtyäni pyydetyn tulevat valittamaan, ettei kuitenkaan ole hyvä. Olisi pitänyt ammattilaisena tietää, ettei toimi, eikä millään muista, että yritin kyllä kertoa. Ja ilmaiseksi pitäisi tehdä uusiksi.”
  • ”Eniten ärsyttäviä ovat ne, jotka eivät anna arvoa työllemme eivätkä ymmärrä, kuinka haastavaa se on, ja vaativat liikoja sitten pettyen, kun ei ihmeitä osattukaan tehdä. Usein nämä tyypit pitävät hintoja vielä liian kalliina ja ruinaavat alennuksia päälle.”
  • ”Ärsyttäviä asiakkaita ovat ne, jotka varaavat ajan ja tulevat myöhään tai ei ollenkaan.”

Kaikkitietävät

Toinen kampaajien hermoja kiristävä asiakasryhmä ovat besserwisserit, jotka ovat tietävinään enemmän kuin ammattilainen.
  • ”Pahimpia ovat ne, jotka kertovat, mitä väriä pitäisi laittaa tai miten teknisesti toteuttaa työ. Tai loputon aivan turhanpäiväinen hysteerinen pilkunviilaaminen.”
  • ”Eniten ärsyttävät asiakkaat, jotka luulevat itse tietävänsä paremmin, mitä heidän hiuksilleen kuuluu tehdä.”

Ihmeitä vaativat

Hankaliksi koetaan myös asiakkaat, joilla on kyllä lopputulokselle isot odotukset, mutta jotka asettavat niin paljon reunaehtoja, ettei vaihtoehtoja juuri jää. Myös ikuisesti tyytymättömät tyypit harmittavat. Lisäksi päänvaivaa aiheuttavat asiakkaat, jotka eivät oikein itsekään tiedä, mitä tahtovat. Asiakkaalta toivotaankin realistisia odotuksia, aikaa oppia tuntemaan asiakkaan mieltymykset ja hiukset, sekä kykyä tehdä päätöksiä.
  • ”Ärsyttävimpiä ovat sellaiset asiakkaat, jotka kiertävät kampaajalta toiselle olematta koskaan tyytyväisiä ja jotka haukkuvat edellisen käyntinsä aina seuraavalle kampaajalle.”
  • ”Ärsyttävimmät ovat asiakkaat, jotka odottavat ihmettä, vaikkeivät anna lupaa tehdä juuri mitään.”
  • ”Eniten ärsyttää asiakkaat, jotka kiertävät kampaajalta kampaajalle, ja ovat aina tyytymättömiä, koska yksikään kampaaja ei ehdi tuntemaan heidän hiuksiaan ja oppimaan, mikä niille on parasta.”
  • ”Ärsyttävimpiä piirteitä ovat ehkä pitkään empiminen ja pähkäily, koska aikataulu venyy. Myös käsien toivoisin pysyvän siellä viitan alla, on ärsyttävää käsitellä hiuksia, jos asiakkaan kädet ovat hiuksissa ja pää pyörii ympäriinsä.
  • ”Ärsyttävimpiä ovat ne, jotka eivät vain osaa päättää, mitä haluavat... Tai jotka varaavat tunnin mittaisen ajan, mutta haluavat babylightsit, mushroom-sävyn ja leikkauksen Olaplexilla ja pikakampauksella. Syy: ‘Sinulle ei löytynyt pidempää aikaa, niin varasin, mitä oli saatavilla’. Jos aikaa ei ole, niin sitten sitä ei ole!”

Kurjat

Sillä, millainen tyyppi penkkiin istahtaa, on iso merkitys sille, millaista töissä on olla. Kurjia asiakkaita ovat kaiken kaikkiaan ikävät tyypit.
  • ”Elämäänsä kyllästyneet ihmiset ärsyttävät eniten.”
  • ”Ärsyttäviä asiakkaita on vaikea lokeroida, mutta esimerkiksi niin sanotut energiasyöpöt asiakkaat rasittavat. Saatetaan juoruta koko kylän asiat ja yritetään udella lisää. Tai valitetaan joka ikisestä asiasta tai ihmisestä, joka vain mieleen tulee.”
  • ”Ärsyttäviä ovat sellaiset, keiden kanssa juttu ei luista ja jotka ovat todella itsekkäitä.”

Mitä tästä voidaan päätellä?

Yhteenvetona voi todeta, että ollakseen mieluinen asiakas ei tarvitse pystyä ihmeisiin. Ole kohtelias, arvosta kampaajan työtä ja saavu ajoissa. Mieti etukäteen, mitä haluat, ja vie vaikka kuva malliksi. Tai luota ammattilaisen näkemykseen ja anna vapaat kädet toteuttaa jotain uutta. Älä vaihda kampaajaa heti kerran jälkeen ja pidä odotukset realistisina.

Kannattaa myös muistaa, että asiakas on yleensä kampaajan silmissä arvokas. Esimerkiksi kaksi vuotta alalla työskennellyt 34-vuotias kampaaja toteaa näin:

– Kaikki asiakkaat ovat tasavertaisia, ärsyttävää asiakasta en ole kohdannut. On mielestäni myös kampaajan asenteesta kiinni, miten kokee asiakkaat.

Artikkeli on julkaistu alun perin Me Naisissa. Voit lukea alkuperäisen jutun täältä.

Lue myös:

Sopivatko lyhyet hiukset sinulle? Kahden sekunnin kikalla se selviää

”Ohuthiuksinen on usein kampaajan suosikkiasiakas” ja 6 muuta asiaa, jotka kampaaja haluaisi sinun tietävän ohuista hiuksistasi

Vieläkö muistat tämän herttaisen hiustyylin ysäriltä? Se on taas muotia

Yksi hiustenpesusääntö pätee jokaiseen hiuslaadusta riippumatta, väittävät ammattilaiset – ilman sitä päänahka ei puhdistu kunnolla

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt