Suomalaiset tekivät Triplan uusissa pikamuotiketjuissa kansainvälisen myyntiennätyksen

rac

Julkaistu:

Muotiuutiset
Puolalaisen muotikonsernin viidessä liikkeessä kauppakeskus Triplassa rikottiin viikonloppuna kaikki aiemmat avajaisennätykset.
Kauppakeskus Mall of Tripla avasi ovensa viime torstaina Helsingin Pasilassa ja vietti avajaisia koko viikonlopun. Pelkästään avajaispäivänä torstaina kauppakeskuksessa vieraili Triplan Facebook-julkaisun mukaan 142 000 ihmistä.

Keskuksen kiinnostavimpiin uutuuksiin kuuluivat puolalaisen perheyrityksen viisi pikamuotiliikettä Reserved, Mohito, House, Cropp ja Sinsay.
Nyt avatut myymälät ovat ensimmäiset Suomessa ja koko Pohjoismaissa.

Historian suurin avajaismyynti

MyStylen toimittaja vieraili liikkeissä sekä lauantaina että sunnuntaina. Kauppa kävi: Reserved-myymälässä lauantai-iltana useat rekit olivat lähes tyhjinä.

– Avaus oli jättimenestys. Teimme yhteensä historian suurimman avajaismyynnin, LPP Group -konsernin Suomen toiminnasta vastaavan LPP Finland Oy:n liiketoimintapäällikkö Seija Leppihalme kertoo maanantaina MyStylelle.

– Ylitimme kirkkaasti jopa Lontoon Reservedin Oxford Streetin myymälän avajaispäivän myynnit kolmena päivänä putkeen.

Oxford Street on yli 8 miljoonan asukkaan Lontoon suurin ja Euroopan vilkkain ostoskatu. Reserved avasi Lontoon-myymälänsä kaksi vuotta sitten syksyllä 2017.


Uusia tuotteita myymälöihin tällä viikolla kymmeniä tuhansia

– Kaikissa liikkeissä myyntiä tuli erityisesti naisten ja tyttöjen puolelta. Sinsaylla yli puolet myynnistä tuli lasten mallistosta, Leppihalme kertoo.

Leppihalme ei anna liikkeiden myyntilukuja euroissa eikä myydyissä kappalemäärissä, mutta kertoo, että asetetut tavoitteet ylittyivät kaikissa viidessä liikkeessä kolmena päivänä peräkkäin. Esimerkiksi Cropp-liike tuplasi aiemman avajaisennätyksensä. Cropp-myymälöitä on aiemmin 14:ssä maassa, Reserved-myymälöitä 24:ssa.

Kerroimme jo aiemmin, että esimerkiksi Reservedillä mallistot vaihtuvat kahden viikon välein. Pelkästään Reservedin tuotteita suunnittelee puolassa noin 300 muotisuunnittelijaa.

Leppihalme kertoo, että brändien viiteen Helsingin-myymälään on tulossa täyttöjä eli tuotetäydennyksiä, uusia vaatteita ja asusteita, tulevalla viikolla huomattava määrä.

– Täyttöjä saapuu tällä viikolla kymmeniä tuhansia kappaleita kaikkiin liikkeisiimme.


210 000 000 vaatetta vuodessa

Leppihalme vastaa kysymyksiin maanantaiaamupäivänä Triplasta.

– Tästä on huippua jatkaa kohti uutta viikkoa, sillä kiinnostus ei näytä laantuneen minnekään ja liikkeissä on täysi kiire päällä tälläkin hetkellä.

– Olemme aivan otettuja siitä, miten meidät otettiin vastaan Suomen markkinoille. Ajattelimme alkuun maltillisesti, että olemmehan kuitenkin vain Suomessa ja koskaan ei voi tietää, miten kävijöitä riittää alkuun uusille tulijoille.

LPP Groupin viidellä vaatebrändillä on yli 1700 myymälää 24 maassa ja yli 25 000 työntekijää. Vaatekappaleita myydään vuodessa 210 miljoonaa kappaletta. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2018 yli 1,8 miljardia euroa.


Pikamuoti on globaali ongelma

Pikamuoti tarkoittaa nopeasti ja halvalla tehtyjä edullisia vaatteita, joita ostetaan ilman harkintaa ja käytetään lyhyen ajan, jos lainkaan.

Suomessa poistuu käytöstä noin 70 miljoonaa kiloa tekstiilejä vuosittain. Maailmanlaajuisesti valmistetuista vaatteista jopa 70 prosenttia arvioidaan päätyvän polttoon ja kaatopaikoille.

Tekstiilikuidun ja muodin valmistamisella on mittavat ympäristövaikutukset. Vaateteollisuuden hiilijalanjäljen on laskettu olevan hieman suurempi kuin globaalin lento- ja laivaliikenteen yhteensä.
Juttua muokattu 21.10. klo 16.46. Lisätty osuus pikamuodista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt