Miksi Marimekon supersuosittua logokassia ei voi ostaa myymälästä? Näin Marimekolta vastataan

Julkaistu: , Päivitetty:

Trendit
Marimekko yllättyi logokassinsa suuresta suosiosta.
Marimekon logokassista on tullut himoittu kangaskassi. Logokassia ei voi ostaa kaupasta, vaan sen saa lahjana valikoituina ajankohtina yli 100 euron ostosten yhteydessä. Monet hamstraavat logokassejaan kirppareilta tai netistä. Esimerkiksi Torissa siitä pyydetään parhaimmillaan 40 euroa.
Marimekon markkinointipäällikkö Elisa Sviili kertoo idean logokassista syntyneen, kun he miettivät, miten voisivat ilahduttaa asiakkaitaan.

– Tiesimme siinä olevan klassikon elementtejä, mutta logokassin suosio yllätti kuitenkin meidätkin. Logokassi on valmistettu luomupuuvillasta ja siinä näkyvä Marimekko-fontti on ajaton. Fontti on muokattu vuonna 1954 Olivetti-kirjoituskoneen kirjaisimista Marimekon perustajan Armi Ratian toiveesta.

He ovat iloisia siitä, miten logokassi on lyönyt läpi. Useimmiten saatavilla on mustavalkoisia logokasseja.

–  Mustavalkoisen kassin rinnalle tuomme eri sesonkien mukaisia värityksiä, jotka ovat saatavilla rajoitetun ajan. Loppuvuoden aikana on luvassa muutama erilainen sesonkiväritys.

Onko Marimekko koskaan ajatellut laittaa kasseja maksullisiksi, että niitä voisi ostaa myymälästä?

– Logokassi on suunniteltu lahjaksi asiakkaillemme. Sitä ei ole ollut myynnissä emmekä suunnittele sen tuomista myyntiin, sillä haluamme säilyttää sen alkuperäisen ajatuksen, Sviili muotoilee.

Markkinoinnin dosentti Elina Närvänen Tampereen yliopistosta uskoo Marimekon logokassin suosion syynä olevan se, että kassi on vaikeasti saatavilla. Sitä ei voi vain ostaa kaupasta.

– Ihmiset kokevat kassin pienemmän porukan juttuna, kun se on vaan joskus tarjolla eikä aina saatavissa. Koetaan myös kuulumista Marimekon brändiyhteisöön, hän sanoo.

Päivitys klo 12.07. Korjattu Olivietti-kirjoituskone Olivetiksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt