Miksi kaikilla on nyt kangaskassi? Minna, 34, ei halunnut Marimekon logokassia ja suunnitteli paremman

Julkaistu:

Trendit
Yhä useampi kantaa kangaskassia ja viestittää samalla sillä minuuttaan. Kangaskasseista himotuimpia ovat Marimekon logokassit.
Hauska kissakassi kiinnittää huomion muuten niin harmaassa katukuvassa. Vera Zakowski, 25, kertoo ostaneensa Ripndipin kangaskassin Virosta vuosi sitten. Siitä on tullut tärkeä osa hänen ulkoista olemustaan. Zakowski heittää saman kangaskassin olalleen lähes päivittäin.

– Tässä on Ripndipin kuuluisa kissa, joka näyttää keskisormea. Ehkä haluan näyttää keskisormea kaikille ja kissa tekee sen mun puolesta, hän naurahtaa.


Laura omistaa 20 kangaskassia

Zakowski on yksi niistä monista, jotka käyttävät kangaskasseja. Niitä perustellaan ekologisuudella, mutta samalla kangaskassi viestittää myös käyttäjänsä persoonaa ja arvoja. Laura Korpela, 37, sanoo Life happens – chocolate helps -kangaskassinsa sanoman olevan osuva slogan elämään. Vapaasti suomennettuna se tarkoittaa elämä on, suklaa auttaa.


– Rakastan raakasuklaata, hän kertoo.

Tukholmalaisesta suklaakaupasta vuosi sitten ostettu kassi on jo hajoamispisteessä. Se menee lopulta kierrätykseen.

Korpela arvelee omistavansa kaksikymmentä kangaskassia.

– Joku niistä sattuu aina mukaan. Pyrin itse ostamaan sellaisen, jossa on jokin viesti.

Alppilan lukion kangaskassilla on Katriina Kurroselle tärkeä merkitys. 18-vuotias lukiolainen kertoo koululta ostetun kassin luovan yhteishenkeä.

– Musta tämä on ihan suloinen ja tuo yhteishenkeä, hän selittää.


Teemu Saastamoisen, 20, Finland, let’s finnish what we started -kangaskassi on ostettu Tigeristä.


Hänellä on vakituisessa käytössä kolme eri kangaskassia, joista yksi on aina mukana. Saastamoinen toivoo, että ihmiset käyttäisivät enemmän kangaskasseja.

Marimekko on suosituin

Marimekon logokassit ovat kangaskasseista suosituimpia.

Me Naisten mukaan Marimekon logokassista tuli hitti vuoden 2015 Flow-festivaaleilla, joilla se oli muodikkaan edelläkävijän festarivaruste. Logokassia ei voi ostaa kaupasta, vaan sen saa lahjana valikoituina ajankohtina yli 100 euron ostosten yhteydessä. Monet hamstraavat logokassejaan kirppareilta tai netistä. Esimerkiksi Torissa siitä pyydetään parhaimmillaan 40 euroa.
Sisustusarkkitehtuuria opiskeleva Ella Liuksiala, 24, on saanut omansa ystävältään, joka on puolestaan saanut sen muotipiireissä mukana olevalta poikaystävältä.

– En ole saanut tätä suoraan liikkeestä sadan euron oston kautta.


Marimekon logokassi on ollut Liuksialan matkassa pari, kolme vuotta. Sen hihnat ovat alkaneet jo purkautua, mutta kestää se silti koviakin kantamuksia. Hittikassin käyttäjiä on paljon.

– Kyllä näitä näkee katukuvassa tosi paljon.

Kun kaikkea ei saakaan rahalla

Markkinoinnin dosentti Elina Närvänen Tampereen yliopistosta uskoo Marimekon logokassin suosion syynä olevan se, että kassi on vaikeasti saatavilla. Sitä ei voi vain ostaa kaupasta.

– Ihmiset kokevat kassin pienemmän porukan juttuna, kun se on vaan joskus tarjolla eikä aina saatavissa. Koetaan myös kuulumista Marimekon brändiyhteisöön, hän sanoo.

Hän uskoo kassin olevan erityisesti ikonista kotimaista brändiä arvostavien, muotia seuraavien ja vastuullisten kuluttajien suosiossa. Kassilla ja sen erivärisillä versioilla on myös keräilyarvoa.

Närvänen huomauttaa, että jos ajattelee kassin toiminnallisia ominaisuuksia – onhan kyseessä vain kangaskassi, johon logo on painettu – näkyy brändin antama lisäarvo ja merkitys kuluttajalle. Niistä ollaan valmiita maksamaan.

Kassi merimakkara-tekstillä?

Graafinen suunnittelija Minna Mäkipää, 34, väsyi siihen, että Marimekon logokassi tuntuu tulevan vastaan joka toisella.

– Viime vuonna sain päähäni, että haluaisin Flow-festivaaleille oman versioni kassista. Se näyttäisi kaukaa katsottuna samalta, mutta siinä lukeekin jotakin aivan muuta, hän kertoo.

Mäkipää kyseli ystäviltään, mitä kassissa voisi lukea. Niin syntyivät pienimuotoisen somesuosion saaneet merimakkara- ja kreikan meri -kassit.


– Ystäväni Virve keksi merimakkaran ja mun idea oli Studio Julmahuvista tuttu Kreikan meri. Tein muutamia kasseja, postasin kuvan Instaan ja alkoi tulla tuntemattomiltakin kyselyjä.

Mäkipää arvelee myyneensä netissä kumpaakin kassia sata kappaletta. Hän saa kassistaan kadulla usein positiivista palautetta. Monet tulevat kysymään, mistä voisi ostaa samanlaisen.

Mäkipää suhtautuu Marimekon logokassin suureen suosioon huvittuneesti ja sanoo oman kassinsa olevan ilmiölle hyväntahtoista vitsailua. Hän ei omista logokassia.

– Marimekon logokassi näyttää kätevän kokoiselta, joten siinä mielessä voisin kassia käyttää, ja se varmaan on yksi syy sen suosioon. Jos kuosi olisi eri, niin saattaisin haluta itsellenikin sellaisen. Logokuosi tuntuu jo vähän kuluneelta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt