Tällaisia muotikuvia olemme kaivanneet! Merkittävä osa suomalaisnaisista käyttää vaatekokoa 46 tai isompaa, ja nyt se myös näkyy - MyStyle - Ilta-Sanomat

Tällaisia muotikuvia olemme kaivanneet! Merkittävä osa suomalaisnaisista käyttää vaatekokoa 46 tai isompaa, ja nyt se myös näkyy

Suomalainen nettikauppa kokosi pluskokoisen vaatemalliston.

Julkaistu: 3.10.2019 14:26

Kotimainen muodin kauppapaikka Weecos lanseeraa vastuullisen ja eettisen kotimaisen muodin Curves-malliston, johon kuuluu lähes 50 vaatetta 13 kotimaiselta designbrändiltä. Kokovalikoima yltää kokoon 54 asti.

Muotiteollisuuden kuvasto, katalogit ja verkkokaupat eivät heijastele vartaloiden moninaisuutta, toteaa tiedotteessaan suomalainen muodin kauppa-alusta Weecos.

Se huomauttaa, että vaikka tarjolla olisi suurempia kokoja, vaatteet kuvataan yhä usein 36–40-kokoisten mallien päällä.

– Jokaisella pitää olla oikeus ilmaista itseään ja arvojaan myös vaatetuksella, tiedotteessa sanotaan.

Oma mallisto suuremmille koille

Nyt nettikauppa on koonnut yhteen valikoiman vastuullista ja eettistä kotimaista muotia myös isommissa koissa.

Eri brändien vaatteet löytyvät kootusti Weecosin sivuilta. Lanseeraus on huomenna perjantaina 4.10.

Mukana on joukko suomalaisia vaatemerkkejä, kuten Miia Halmesmaa, Marita Huurinainen, Kiks ja Mahla.

Pluskokoiset vaatteet on kuvattu Pehmee-kollektiivin Meriam Trabelsin ja Caroline Suinnerin sekä Oi mutsi mutsi -blogin Elsa Heikon päällä.

– Plussakokoisen naisen käyttäminen markkinoinnissa on edelleen pienimuotoinen tabu, mutta ilman markkinointikuvaston laajentamista plussakokoiset vaatteet ja niiden kuluttajat eivät tule kohtaamaan, Elsa Heiko sanoo tiedotteessa.

Vaatteet on kuvattu Pehmee-kollektiivin Caroline Suinnerin (ylh.) ja Meriam Trabelsin (oik.) sekä Oi mutsi mutsi -blogin Elsa Heikon (vas.) päällä.

”Kuvittelin, etten ole kivan vaatteen arvoinen”

Kuvissa poseeraavat naiset eivät ole plusmalleja. Muun muassa Elsa Heiko on kommentoinut aiemmin MyStylelle, että plusmallit ovat aina sopusuhtaisen tiimalasi- tai päärynäkroppaisia ja kysynyt, missä ovat muut vartalomuodot.

– Toivoisin, että pääsisimme eroon siitä, että mainoksen ihmiselle hyväksytään aina niin sanotusti vain yksi ”epäkohta”, kuten koko, ihonväri tai rypyt. Pitäisi olla perusjuttu, että ihmiset ovat moninaisia.

Naiset jakavat kampanjan tiimoilta ajatuksiaan vartalosta ja tyylistä.

Luovat ideat ja tyylitaju voivat asua myös meille asetettujen raamien ulkopuolella, sanoo Caroline Suinner.

Plussakokoisen naisen käyttäminen markkinoinnissa on edelleen pienimuotoinen tabu, kommentoi Elsa Heiko.

Pitkään kuvittelin, etten lihavan kehoni takia ollut minkään kivan vaatteen arvoinen. Että en voisi ostaa itseäni miellyttäviä vaatteita ennen kuin olen laihtunut x määrän kiloja, kertoo Meriam Trabelsi.

Suurempia vaatekokoja

Weecosin tiedotteessa kerrotaan 29 prosentin suomalaisnaisista käyttävän vaatekokoa 46 tai suurempaa. Se viittaa vuonna 2001 Kuopion yliopistossa tehtyyn tutkimukseen.

Vuonna 2011 uutisoimme, että suomalaisten naisten paino on noussut. Kehitys oli niin selvä, että kauppa alkoi teetättää vaatteita entistä isommille naisille. Tuolloin oli uutinen, että Sokos toi valikoimiinsa koot 44–56.

Pluskokoa käsitteleviä muotiuutisia on julkaistu viime vuosina tihenevään tahtiin. Esimerkiksi sporttimerkki Nike, vaateketjut Lindex ja H&M, huippudesigner Jason Wu sekä muotimerkki Michael Kors ovat käyttäneet malleinaan muitakin kuin perinteisissä mallinmitoissa olevia naisia tai alkaneet suunnitella vaatteita suuremmissa koissa.

Weecosin kampanjaan ja koottuun Curves-mallistoon on lähtenyt mukaan 13 suomalaista designbrändiä, jotka ovat lisänneet valikoimiinsa lähes 50 vaatetta, joiden kokovalikoima yltää kokoon 54 saakka.

Weecos.com on suomalainen kauppa-alusta, joka auttaa asiakkaita tekemään laadukkaita, kestävää kehitystä tukevia valintoja kokoamalla vastuulliset designmerkit saman katon alle. Mukana on tällä hetkellä 300 brändiä Suomesta ja ulkomailta.

Juttua muokattu 3.10. klo 17.33. Korjattu mukana olevia muotibrändejä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?