Tällaisia muotikuvia olemme kaivanneet! Merkittävä osa suomalaisnaisista käyttää vaatekokoa 46 tai isompaa, ja nyt se myös näkyy

Julkaistu:

Pukeutuminen
Kotimainen muodin kauppapaikka Weecos lanseeraa vastuullisen ja eettisen kotimaisen muodin Curves-malliston, johon kuuluu lähes 50 vaatetta 13 kotimaiselta designbrändiltä. Kokovalikoima yltää kokoon 54 asti.
Muotiteollisuuden kuvasto, katalogit ja verkkokaupat eivät heijastele vartaloiden moninaisuutta, toteaa tiedotteessaan suomalainen muodin kauppa-alusta Weecos.

Se huomauttaa, että vaikka tarjolla olisi suurempia kokoja, vaatteet kuvataan yhä usein 36–40-kokoisten mallien päällä.

– Jokaisella pitää olla oikeus ilmaista itseään ja arvojaan myös vaatetuksella, tiedotteessa sanotaan.

Oma mallisto suuremmille koille

Nyt nettikauppa on koonnut yhteen valikoiman vastuullista ja eettistä kotimaista muotia myös isommissa koissa.


Pluskokoiset vaatteet on kuvattu Pehmee-kollektiivin Meriam Trabelsin ja Caroline Suinnerin sekä Oi mutsi mutsi -blogin Elsa Heikon päällä.

– Plussakokoisen naisen käyttäminen markkinoinnissa on edelleen pienimuotoinen tabu, mutta ilman markkinointikuvaston laajentamista plussakokoiset vaatteet ja niiden kuluttajat eivät tule kohtaamaan, Elsa Heiko sanoo tiedotteessa.


”Kuvittelin, etten ole kivan vaatteen arvoinen”

Kuvissa poseeraavat naiset eivät ole plusmalleja. Muun muassa Elsa Heiko on kommentoinut aiemmin MyStylelle, että plusmallit ovat aina sopusuhtaisen tiimalasi- tai päärynäkroppaisia ja kysynyt, missä ovat muut vartalomuodot.

– Toivoisin, että pääsisimme eroon siitä, että mainoksen ihmiselle hyväksytään aina niin sanotusti vain yksi ”epäkohta”, kuten koko, ihonväri tai rypyt. Pitäisi olla perusjuttu, että ihmiset ovat moninaisia.
Naiset jakavat kampanjan tiimoilta ajatuksiaan vartalosta ja tyylistä.


Suurempia vaatekokoja

Weecosin tiedotteessa kerrotaan 29 prosentin suomalaisnaisista käyttävän vaatekokoa 46 tai suurempaa. Se viittaa vuonna 2001 Kuopion yliopistossa tehtyyn tutkimukseen.

Vuonna 2011 uutisoimme, että suomalaisten naisten paino on noussut. Kehitys oli niin selvä, että kauppa alkoi teetättää vaatteita entistä isommille naisille. Tuolloin oli uutinen, että Sokos toi valikoimiinsa koot 44–56.

Pluskokoa käsitteleviä muotiuutisia on julkaistu viime vuosina tihenevään tahtiin. Esimerkiksi sporttimerkki Nike, vaateketjut Lindex ja H&M, huippudesigner Jason Wu sekä muotimerkki Michael Kors ovat käyttäneet malleinaan muitakin kuin perinteisissä mallinmitoissa olevia naisia tai alkaneet suunnitella vaatteita suuremmissa koissa.


Juttua muokattu 3.10. klo 17.33. Korjattu mukana olevia muotibrändejä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt