Aasialaisturistit harhailevat Herttoniemen metroasemalla suuntanaan yksi ja sama myymälä: ”Talossa työskenteleville arkipäivää johdattaa heitä perille”

Julkaistu:

Suomi-muoti
Jos esimerkiksi aasialaisturistin huomaa haahuilemassa kartta kädessään Helsingin Herttoniemen metroasemalla, suuntana on suurella todennäköisyydellä Marimekon tehtaanmyymälä.
Ilta-Sanomien toimituksen jäsen on seurannut koko kesän hieman eksyneen näköisiä kansainvälisiä turisteja Herttoniemen metroasemalla Helsingissä. Herttoniemi sijaitsee Itä-Helsingissä noin seitsemän kilometrin päässä keskustasta, eikä se tavallisesti kuulu alueena pääkaupungin suosituimpiin turistikohteisiin.

Hyvin usein turisteilla onkin Herttoniemessä yksi selkeä päämäärä: Marimekko-talo eli kotimaisen muotibrändin tehdas ja sen yhteydessä toimiva outlet-myymälä.

Marimekon Suomen markkinointipäällikkö Elisa Sviili vahvistaa, että turisteja vierailee kaupunginosassa suuret määrät Marimekon takia.

– Kohtaan viikoittain matkailijoita Herttoniemen metroasemalla, jotka kartan kanssa etsivät Marimekko-taloa. Meille talossa työskenteleville on arkipäivää johdattaa heitä perille työmatkan aikana.

Satatuhatta kävijää vuodessa

Sviilin mukaan Marimekko-talossa vierailee yli 100 000 kävijää vuodessa. Kesälomakausi on vuoden vilkkainta aikaa.

– Herttoniemen myymälöissä vierailee runsaasti niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia matkailijoita. Matkailijoita tulee Aasiasta, kuten Japanista ja Kiinasta, ja Euroopasta ja Yhdysvalloistakin.

Matkailijoita vierailee tehtaanmyymälän lisäksi runsaasti myös Helsingin keskustan Marimekko-myymälöissä. Sekä varsinaisissa liikkeissä että outletissa turisteja houkuttelevat samat tuotteet.

– Olemme huomanneet, että suosituimpia tuotteita matkailijoiden keskuudessa ovat helposti mukaan otettavat tuliaistuotteet tunnetuimmissa kuvioissamme. Aina suosittuja ovat myös kuviolliset mekot, marimekot.

Unikkoa mukaan ja merkkiä ylle

Yksi kysytyimmistä kuoseista ei tule yllätyksenä.

– Monet matkailijat tunnistavat esimerkiksi Unikon ja haluavat palan sitä mukaansa muistuttamaan Suomen-lomasta. Etenkin Marimekon luonnosta inspiraationsa saaneet kuviot tuntuvat kiehtovan matkailijoita.

Tosifanit palaavat vielä samankin matkan aikana uudelleen myymälöihin.

– Monet ovat pukeutuneet Suomen-vierailullaan Marimekkoon. Ei ole tavatonta, että samat matkailijat vierailevat liikkeessä useamman kerran lomansa aikana, Sviili kertoo.

Kerroimme viime viikolla, että perinteinen Unikko on jälleen huudossa myös suomalaisnuorten keskuudessa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt