Kuinka paljon laukku saa painaa, jotta se ei aiheuta vaurioita? Fysioterapeutti vastaa – ja nimeää pahimman mahdollisen laukkumallin

Julkaistu:

Laukut
Sopiva paino arjen laukulle tai repulle on 10 prosenttia kehon painosta, kertoo fysioterapeutti.
Selkä kipeänä päivän päätteeksi? Huonon työasennon lisäksi särkyä saattaa aiheuttaa myös liian painava tai muuten sopimaton laukku.

Brittijulkaisu Daily Mail kertoikin hiljattain, että laukut voivat aiheuttaa kantajilleen pitkäaikaisia haittoja niskan, olkapäiden ja yläselän alueelle.

– Raskaiden laukkujen kantaminen samalla vain toisella hartialla, päivästä toiseen, voi olla ongelmallista myös ryhdin kannalta, urheilufysioterapeutti Doug Jones kuvaili jutussa.

Moninaiset vaivat

Fysioterapeutti Jouni Peltola Terveystalosta vahvistaa väitteen siitä, että laukulla tai repulla voi olla monenlaisia vaikutuksia.

– Kyllähän siitä on esimerkiksi tutkimusnäyttöä, että jos laukun paino ylittää 15–20 prosenttia kropan painosta, oireita voi ilmetä. Kasvot voivat punoittaa, askeleet saattavat lyhentyä, kävely hidastua, ja on vaikeuksia hengittää, Peltola kuvailee.

Näissä tapauksissa ainoastaan selän ja hartioiden kuormitus ei lisäänny, vaan sitä kohdistuu myös alaraajoihin ja jalkateriin. Näillä alueilla voi tällöin ilmetä herkemmin rasitusvammoja.

Samaten erityisesti repuista on sanottu, että on tullut yläaukeaman eli kylkiluiden ja solisluiden väliselle verisuoniston alueelle puristusta tai hermopuristusta.

– Laukun painon kasvaessa kehon painopiste usein muuttuu, ja selän asennon muutos voi kuormittaa selkää todella epäsuotuisasti. Tutkimukset ovat osoittaneet, että selän eteenpäin kallistuminen kuormittaa välilevyä, ja vastaavasti taaksepäin kallistuminen lisää selän takaosan kuormittumista.

10 prosenttia kehon painosta

Nykyisin suositus on kääntynytkin siihen suuntaan, että sopiva paino arjen laukulle tai repulle on 10 prosenttia kehon painosta. Jos siis painat esimerkiksi 65 kiloa, kantamuksia ei saisi olla 6,5 kiloa enempää.

– Naissukupuoli on myöskin alttiimpi näille kuormitukselle, fysioterapeutti muistuttaa.

Tietysti myös kantoaika vaikuttaa. Peltola muistuttaa, että monella on vain lyhytaikaista kuormitusta, ja harva kävelee laukun kanssa pidempiä matkoja.

– Suoranaista tutkimusta siitä, mikä on sopiva aika kantaa laukkua, ei ole, mutta tiedetään, että kuormituksen pitkittyessä yli tunnin aikoihin riskit saada kipuoireita lisääntyvät.

Tämän vuoksi painavaa laukkua kantaessa kannattaa välillä pitää levähdystauko, jos sen kanssa joutuu pidemmän ajan kulkemaan.

Monet asiat vaikuttavat

Se, että pelkkä laukku aiheuttaisi selän kääntymistä tai skolioosia, on Peltolan mukaan kuitenkin turhan vahvasti vedetty johtopäätös.

Myös monet muut tekijät, kuten se, onko muutoinkin taipuvainen selkä- ja hartiakipuihin, ovat yhteydessä tähän.

Sekin on tutkittu, että jos nuorena kärsii selkäkivuista, ne siirtyvät todennäköisesti myös aikuisikään.

– Tästä huolimatta oikealla laukkuvalinnalla voidaan vaikuttaa ainakin mukavuuteen ja siihen, että haitat olisivat mahdollisimman pienet.

Valitse oikea laukku

Millainen olisi sitten sopiva laukku? Ainakaan ei kannata valita laukkua, jota kantaa vain yhdellä hartialla.

– Lisäksi ohuet hihnat lisäävät kipuja, etenkin, jos laukku vieläpä roikkuu alhaalla ja heiluu. Tällöin tulee helposti epäsuotuisaa liikettä.

Jos käyttää reppua, joka onkin usein laukkua parempi valinta, olisi hyvä valita lantiovyöllinen reppu.

– Se ottaa heti kuormaa pois hartioilta.

Jos kyseessä on pieni lapsi, reppu ei toisaalta saa olla liian pitkä eikä laskeutua turhan alas.

Paras ja huonoin valinta

Dougin mukaan reppu on ehdottomasti paras vaihtoehto, sillä paino kohdistuu molemmille puolille. Fysioterapeutti muistuttaa myös pakkaamaan painavat esineet pystysuunnassa selkärangan keskikohtaan eikä repun pohjalle.

Koska pienissä käsilaukuissa kannetaan vähemmän tavaraa kuin muissa, ne luovat vain pienen määrän kuormitusta.

Sen sijaan painavan olkalaukun kantaminen samalla puolella ja pitkään voi olla varsin vahingollista.

Pitkähihnaiset laukut ovatkin suositellumpia olkalaukkujen sijasta, koska hihna auttaa jakamaan painoa selkärangan molemmille puolille.

Muista, että myös salikassit voivat usein olla täyteen ahdettuja ja täten kuormittavia!

Pahimmaksi kuormittajaksi Doug nimittää tietokonelaukun. Koska siellä pidetään tietokonetta ja johtoja, siihen kertyy runsain mitoin painoa.

Tällaisen laukun kantaminen yhdellä olalla saattaa kehittää samanlaisia ongelmia kuin normaali olkalaukku ja jopa pahentaa ongelmia suuremman painonsa takia.

Lähde: Daily Mail

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt