Kauan ennen curly girl -metodia: Hämeentiellä yksi osoite on tuonut kiharat hiukset yhteen jo 20 vuotta

rac

Julkaistu:

Hiukset
20 vuotta Helsingin Hämeentiellä vaikuttanut parturikampaamo juhlii sen ympärille syntynyttä yhteisöä.
Jos elit 1990-luvulla ja sinulla oli afrohiukset, oli parturikampaamon löytäminen lähes mahdotonta.

Emmanuel ”Payo” Ampofo oli tullut Suomeen 90-luvun alussa ja huomasi, että työmahdollisuudet olivat lähes olemattomat. Hän alkoi leikata ihmisten hiuksia ja huomasi, että kysyntää riitti. Tästä rohkaistuneena Ampofo päätti kokeilla uraa yrittäjänä ja perustaa Next Century Fashionin.

Parturikampaamo oli ensimmäisiä salonkeja Helsingissä, joista sai afroasiantuntevaa hiustenleikkausta.


Pelkästään parturitoiminnalle ei ollut kysyntää. Oli ihmisiä, jotka kaipasivat yhteisöä ja tiloja. Näin Next Century Fashion kasvoi nimeään suuremmaksi. Tilasta tuli paikka, johon tultiin moikkaamaan tuttuja, vaihtamaan kuulumisia ja viettämään aikaa hiustenlaiton ja ostosten lomassa.

– Next Century Fashion ei ikinä ollut vain hiusten leikkausta vaan enemmänkin sosiaalinen tekijä, ihmisten yhteen tuoja, Ampofo kertoo.

– Nämä nuoret täällä olivat lapsia, kun aloitin. Nyt he ovat aikuisia, jotka ovat kasvaneet yhdessä liikkeen kanssa.

Tämän yhteisöllisyyden tunteen hän haluaa siirtää uusille sukupolville. Siksi parturiliike juhlii nyt 20-vuotista taivaltaan Next Century Week -tapahtumalla.


Yksi järjestäjistä on 29-vuotias Nosh A Lody, joka on pyörinyt parturissa 10-vuotiaasta lähtien.

– Alun perin isäni vei minut parturiin. Tosi moni nuori on kasvanut siellä. Siitä muodostui tukikohta ja turvaverkosto ihmisille.

”Me ollaan oltu curly girl aika pitkään”

Naisten hiuksia tapahtumassa edustaa Good Hair Day -kollektiivi. Sopivien hiustenhoitotuotteiden löytäminen afrohiukselle voi Suomessa olla haastavaa. Kollektiivi haluaa jakaa tietoutta hiusten hoidosta, koska sitä usein ei löydä perinteisiä kanavia pitkin televisiosta tai lehdistä.

Suuren suosion saanut curly girl -metodi on tuonut laajempaan tietoisuuteen afrohiustenhoidossa jo kauan tunnetut kikat. Valtaväestön kiinnostus sai tuotteet kauppoihin, joka aiheuttaa myös ristiriitaisia tunteita.

– Ihanaa, että kiharia hiuksia juhlistetaan. Turhauttavaa vain on se, että olemme toivoneet myyntiin esimerkiksi sulfaatittomia tuotteita pitkään ja vastaus on aina ollut, ettei niitä saa myydyksi, Saida Mäki-Penttilä Good Hair Daysta kertoo.

Omalle hiustyypille sopivien tuotteiden ja kampaamopalveluiden löytyminen menee pintaa syvemmälle.

– Parhaimmillaan se on voimaannuttava kokemus. Itsetunto nousee, kun pystyy nauttimaan omista kiharoistaan.


Next Century Week -teemaviikko sisältää tapahtumia jalkapalloturnauksesta muotinäytökseen ja sitä vietetään tällä viikolla Helsingissä.