Korealainen kauneudenhoito valloitti Suomenkin: mitkä trendeistä toimivat oikeasti?

Julkaistu:

Gloria
Kuplavettä, sieniä ja kotilonlimaa – joko sinä olet tutustunut korealaisiin kauneustrendeihin?
Korea on kosmetiikan Piilaakso. Siihen suuntaan ovat jo muutaman vuoden ajan kiikaroineet niin suurimmat kosmetiikkavalmistajat kuin pienet yhden naisen maahantuontiyritykset. Syyn ymmärtää: tarjolla on kuitunaamioita, kotiloseerumeita ja höyryttämällä valmistettuja voidekoostumuksia. Trendienmetsästäjät miettivät kuumeisesti, mitä Etelä-Koreassa keksitään seuraavaksi.

Kaikki lähti BB- eli Blemish Balm -voiteesta. Kun ensimmäiset BB-mainokset ilmestyivät kolme vuotta sitten, moni suomalainen luuli kyseessä olevan tositelevision. Lisäksi moni mietti, miten ”täysin uudenlaiset” korealaisvoiteet eroavat iät ja ajat markkinoilla olleista kosteuttavista värivoiteista. Kysymys on edelleen asiallinen, sillä käytännössä osa voiteista on kuin kosteusvoiteella lantrattuja meikkivoiteita.

Kaikkien aikojen ensimmäinen Blemish Balm kuitenkin oli suorastaan tököttimäistä, iho-ongelmat peittävää väritahnaa. BB-voiteiden kirjo alkaakin muistuttaa laajuudeltaan Stockmannin juustotiskiä. Tosin niiden sävyvaihtoehdot rajoittuvat Suomessa lähes poikkeuksetta vaaleisiin sävyihin.

Tärkeät tyynyt

BB:itä seurasivat väriä korjaavat CC-voiteet, joista osa on violetteja tahnoja, osa sävyä korjaavia melko peittäviä meikkivoiteita. Sitten vuorossa olivat ihon puolustuskykyä parantavat DD-voiteet. Sinnikkäimmät aakkosiin – tai isoihin kuppikokoihin – ihastuneet kosmetiikkavalmistajat esittelivät myös valoa kasvoille tuovat EE:t.

Tuplakirjainvillitys on nyt onneksi vaihtunut täysin uudenlaisiin innovaatioihin. Yksi suurimmista K-beautyn – siis korealaisen kauneuden – trendeistä ovat cushion-meikkivoiteet. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on puuterirasiaa muistuttavaan koteloon pakatusta, ilmavaan sieneen imeytetystä nestemäisestä meikkivoiteesta, jota levitetään kasvoille tyynymäisellä vipalla.

Koostumus on kosteuttava ja helposti kerrostettava ja sisältää BB:iden tavoin yleensä aurinkosuojan. Vippa ei ime väriä itseensä, joten meikistä tulee kevyt ja läpikuultava, ja peilirasian ansiosta tuotetta on helppo lisätä pitkin päivää.

Aidosti hyvä keksintö

Koreassa suosituimpiin tyynyvoidebrändeihin kuuluvat Hera, Iope ja ranskalaisittain nimetty Laneige, joiden kaikkien emoyhtiö on sama. Suomessa ensimmäisen cushionin toi myyntiin L’Oréalin omistama Lancôme. Ranskalaisen L’Oréalin ohella myös Lumene ja yhdysvaltalainen Estee Lauder ovat kunnostautuneet korealaisvaikutteiden tuotteiden valmistamisessa.

Estee Lauder on myös tehnyt sopimuksen korealaistaustaisen mallin Irene Kimin kanssa ja on laajentamassa toimintaansa Aasiassa ostamalla osuuden korealaisesta kosmetiikkayrityksestä, jonka brändeihin kuuluu muun muassa hyvässä nosteessa oleva Dr. Jart+.

Cushion on paitsi esimerkki korealaisten kosmetiikkavalmistajien teknisestä taituruudesta myös aidosti hyvä keksintö kaiken ikäisille naisille, kunhan hygieniasta pitää huolen pesemällä vipan aika ajoin.

Seuraavaksi tulevat palkkikulmat

Seuraavaksi länsimaihin löytäväksi villitykseksi povataan suoria palkkikulmia. Kun kulmakarvat on Pariisin catwalkeilla viime vuodet harjattu ylöspäin mahdollisimman pörheiksi, korealaisittain ne siistitään viivasuoriksi. Viivojen luvataan tekevän androgyynin ilmeen ja nuorentavan kasvoja. Totta tosiaan, kulmien korkeat kaaret muodostuvat vasta nyppimisen vaikutuksesta; nuoren naisen luonnontilaiset kulmat ovat yleensä suorat ja leveät.

Ei hätää, jos koirasilmät eivät oikein tunnu istuvan maanantaiaamun palaveriin. Meikkitrendit eivät onneksi siirry sellaisenaan mantereelta toiselle. Aasialaiset kasvonpiirteet eroavat länsimaalaisista, ja meikillä yritetäänkin Koreassa yleensä pidentää nenää, pienentää leukaa, suurentaa silmiä ja tehdä kaikin puolin nukkemainen lopputulos.

Tämä on Glorian artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Voit lukea sen kokonaan täältä. Lisää Glorian juttuja löydät täältä.

Lue lisää:

Kaikki tietävät kissarajauksen, mutta Etelä-Koreassa innostutaan nyt koiranpentusilmistä – supersöpöä!

Testasimme suojakertoimen 50 aurinkovoiteet – monitoimituote nousi voittajaksi

Saako finnin puristaa? ”Vain yhdessä tilanteessa se on järkevää”, kertoo kosmetologi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt