6 erinomaista syytä hylätä kengät ja tepastella paljain jaloin

Julkaistu:

Kodin Kuvalehti
Avojaloin tepastelu on monin tavoin rentouttavaa – ja terveellistä, jos sen ottaa säännölliseksi tavaksi.
Paljain jaloin kävely kuuluu yhtä luontevasti kesään kuin villasukat talveen. Ainakin näistä kuudesta syystä kannattaa kesäloman aluksi heittää kengät nurkkaan ja unohtaa ne sinne.

Olo on kevyt ja huoleton

Onhan se nyt vaan ihanaa, kun saa kesän tullen vapauttaa varpaat umpikenkien ikeestä ja tassutella avojaloin kuin lapsi konsanaan.

Mieli rentoutuu, olo kevenee ja kesäaistit heräävät. Avojaloin kävely tekee hyvää.

Jos teet sen luonnossa, niin vielä parempi. Tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen nimittäin alentaa stressiä. Toki stressi lievenee luonnossa myös (hyvät) kengät jalassa.

Jalkojen hikoilu vähenee

Kun jalat saavat vihdoinkin tuulettua ilman kenkiä ja sukkia, iho pysyy kuivana ja jalkojen hikoilu vähenee. Sukkiakin säästyy, sillä eräiden arvioiden mukaan jalkateristä voi erittyä vuorokauden aikana jopa pari desiä hikeä.

Avojaloin kävelystä on myös hyötyä terveydelle. Alaraajaongelmiin erikoistunut fysioterapeutti Joni Järvi Terveystalosta painottaa, että terveyshyötyjen saamiseksi ei kuitenkaan parin viikon lomatepsuttelu riitä. Eikä varsinkaan silloin, jos koko loppuvuoden kengät ovat muuten tiiviisti jalassa.

Jos sitä vastoin otat paljasjalkakävelyn osaksi jalkojesi yleistä hyvinvointia ja säännöllistä harjoittamista, voit Järven mukaan saada siitä myös seuraavat hyödyt:

Jalkaterien pienet lihakset voimistuvat

Kun et käytä kenkiä, ne eivät myöskään purista. Jalat vapautuvat ja pääsevät liikkumaan, ja veri kiertää jaloissa paremmin.

Jalkojen liikkeistä tulee monipuolisempia, mikä aktivoi ja vahvistaa jalkaterän pieniä lihaksia.

Nivelet saavat liikettä

Jaloissa on paljon erilaisia pieniä niveliä, jotka saavat paljain jaloin kävelyssä monenlaista liikettä. Nivelten joustavuus lisääntyy, kun ne saavat mahdollisuuden mukautua erilaisiin epätasaisiin alustoihin ja pintoihin.

Liike- ja asentoaistit kehittyvät

Jaloissa on paljon liikettä ja asentoa aistivaa elimistöä. Kun jalka saa monipuolisia ärsykkeitä, kehon liike- ja asentoaistit kehittyvät. Pidemmän ajan kuluessa tämä voi parantaa myös tasapainoa.

Varpaat vahvistuvat

Liian pienet kengät aiheuttavat monenlaisia varvasongelmia, kuten kynsivaivoja ja asentopoikkeamia. Kun hylkäät kengät, varpailla on enemmän tilaa toimia.

Paljain jaloin kävely ennaltaehkäisee varpaiden ja jalkaterien virheasentoja ja kehittää varpaiden niveliä ja lihaksia.

Aloittaisiko paljasjalkakävelyn?

Jos innostut aloittamaan säännöllisen paljasjalkakävelyn, huomioi nämä asiantuntijan vinkit:
  1. Muista maltti. Aloita paljasjalkakävely vähitellen ja pikku hiljaa kävelyaikaa lisäten.
  2. Kävele aluksi joustavilla, pehmeillä alustoilla kuten mökkipihan nurmikolla tai hiekkarannalla. Ajan myötä jalkojen iho kovettuu ja voit siirtyä kovemmillekin alustoille, kuten asfaltille.
  3. Tarkkaile kävellessäsi ympäristöä. Varo lasinsiruja ja teräviä kiviä.
  4. Huolehdi jalkahygieniasta, ja muista myös jalkojen rasvaaminen.
  5. Paljain jaloin kävely ei sovi diabeetikoille, joilla on jalkaterän tuntohäiriöitä, tai henkilöille, joilla on muita jalan kiputiloja, esimerkiksi levinnyt kipeä päkiä.
Lähteenä alaraajaongelmiin erikoistunut fysioterapeutti Joni Järvi.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät täältä.

Lue myös:

Pitäisikö töissä käyttää sisäkenkiä? Jalkaterapeutilla on selvä vastaus

Kantapäät kuntoon! Vanhat konstit eivät enää päde – 5 vinkkiä jalkaterapeutilta

Kannattaisiko sisällä kävellä ilman sukkia? Asiantuntija kertoo, miksi paljain jaloin kävely tekee hyvää – paitsi jos kärsit näistä neljästä vaivasta

Tällaisia kenkiä jalkasi rakastavat! Unohda vanhat säännöt ja vältä virheostokset ammattilaisen ohjeilla

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt