Curly girl -villitys tyhjentää kauppojen hyllyjä ja vaikuttaa jo heinäveteläisen tehtaan työvuoroihinkin – ”Vastaavaa ilmiötä ei tule mieleen”

Julkaistu:

Curly girl
Suomi on mennyt sekaisin curly girl -hiustenhoitomenetelmästä.
Lumipallo pyörähti käyntiin kenties helmikuussa: Me Naisissa ja MyStylessa julkaistiin juttu sittemmin hitiksi nousevasta, kiharat hiukset mullistavasta hoitomenetelmästä curly girlista. Eveliina esitteli upeat, tietynlaisilla hiustenhoitotuotteilla aikaansaadut kiharansa, ja moni huokaisi ihastuksesta.
Vajaan neljän kuukauden jälkeen ollaan tilanteessa, jossa suomalaiset kaupat ovat joutuneet myymään cg-tuotteiden osalta ei oota, parin tuhannen jäsenen Curly Girl Suomi -Facebook-ryhmä on kasvanut yli 74 tuhannen hiusintoilijan yhteisöksi ja heinäveteläinen, muun muassa kotimaisen XZ-hiusmerkin tuotteita valmistava tehdas on joutunut lisäämään työvuorojaan.

– Ihan vastaavaa, näin nopeasti leviävää ilmiötä ei tule mieleen, kommentoi muun muassa Prisman valikoimapäällikkö Satu Orava.

Myynti kaksinkertaistunut

Hiustenhoitometodiin kelpaavat vain tietynlaiset tuotteet. Hiustuotteet eivät saa sisältää sulfaatteja, useimpia silikoneja tai kuivattavia alkoholeja, joita on hyvin suuressa osassa hiustuotteita. Siksi metodiin kelpaavien tuotteiden kysyntä korostuu.


Kotimaisen XZ:n metodikelpoiset hiustuotteet ovat nousseet suosituiksi metodin myötä. Niitä on suositeltu Facebook-ryhmässä alusta lähtien.

– Eniten metodi on vaikuttanut hoitoaineiden myyntiin, XZ:n tuotepäällikkö Elina Seppänen Berneriltä kertoo.

– Kysyntää on ollut myös esimerkiksi [Bernerin brändeihin kuuluvan] Herbinan syväpuhdistavalle shampoolle, jota voi käyttää metodin aloituksen final wash -vaiheessa. Curly girl on nostanut myös sulfaatittoman XZ-shampoon kysyntää.
Seppäsen mukaan metodi alkoi näkyä myynneissä huhtikuun aikana. Asian vahvistavat Prisman Satu Orava ja K-Citymarketin osto- ja myyntipäällikkö Salla Tuuri.

– Kysyntä on ollut kovaa, ja median kirjoittelu on ruokkinut sitä entisestään. Menekki on kasvanut pitkin kevättä, mutta selvä suosio alkoi näkyä huhtikuun puolesta välistä lähtien, Satu Orava kertoo.

– Metodiin soveltuvien tuotteiden myynti on kaksinkertaistunut verrattuna vuoden takaiseen.

Citymarketissa yksittäisten metodiin hyväksyttyjen tuotteiden myynti on kasvanut tämän ja viime vuoden toukokuuta vertaillessa tuotteesta riippuen 5–150 prosenttia, kertoo Salla Tuuri.

Huomiomme mukaan esimerkiksi Helsingin Sokokselle on ilmestynyt oma hylly varta vasten cg-tuotteille.

Tehtaalla lisävuoroja, kauppoihin suurempia eriä

Kysynnän kasvu on tapahtunut Satu Oravan mukaan niin nopeasti, että tyhjiä hyllypaikkoja on näkynyt Prismoissa. Ilmiö on vaikuttanut tuotteiden sisäänostoon ja sijoitteluun.

– Metodiin soveltuvien tuotteiden tilausmäärät ovat kasvaneet.

XZ:lta kerrotaan, että kysyntään vastaamisessa on ollut haasteita. Merkin tuotteet valmistetaan Suomessa Heinävedellä.

– Heinävedellä valmistetaan yli 500:a Bernerin tuotetta, joista vain osa on hiustenhoitotuotteita. Toisaalta niiden kysyntä on nyt kasvanut niin paljon, että olemme tehneet tehtaalla myös ylimääräisiä vuoroja, Elina Seppänen kertoo.

Citymarketissa buumi tulee näkymään jatkossakin. Valikoimia muodostettaessa otetaan huomioon vallitsevat trendit ja kysyntä.

– Muutokset näkyvät syksyn valikoimissa, Tuuri sanoo.

Suuri hiuskansa?

Seppänen pohtii, mikä on saanut suomalaiset villiintymään kiharoiden hoitamisesta, korostamisesta ja jopa menetelmän kokeilemisesta suoriin hiuksiin.

– Ilmiö on lähtöisin Jenkeistä, mutta lähimarkkinoilla, esimerkiksi Ruotsissa, metodi ei ole noussut näin suureen suosioon. Meidän kansainväliset yhteistyökumppanimmekaan eivät ole olleet tietoisia metodista, Seppänen sanoo.

Suomalaiset tunnistavat itsensä usein ohuita tai lättänöitä hiuksiaan tuskailevana kansana.

Hiukset ja niiden hoito on suomalaiselle kuitenkin tärkeää.

Teknokemian Yhdistyksen tilaston mukaan suomalainen käytti vuonna 2017 suhteellisesti eniten rahaa kosmetiikkasektorilla juuri hiustenhoitotuotteisiin. Kun tuoksuihin kului neljä prosenttia, värikosmetiikkaan eli meikkeihin 18 prosenttia, henkilökohtaiseen hygieniaan 20 ja ihonhoitotuotteisiin 24 prosenttia kokonaissummasta, hiustenhoito lohkaisi kakusta jopa 34 prosentin palasen.

– Mielenkiintoisia kahvipöytäkeskusteluita on aiheen tiimoilta käyty. Hienoa, että metodi on kannustanut kokeilemaan tuotteita, joihin muuten ei tulisi tartuttua, K-Citymarketin Salla Tuuri sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt