Näitä suomalaisnaiset ostavat! Prisma ja Citymarket listaavat suosituimmat vaatteensa – kärkipäässä keikkuu yhä tuttu näky

Julkaistu:

Pukeutuminen
Kun suomalainen lähtee vaateostoksille, suuntana on yhä useammin hypermarketti.
Marketit valtaavat vaatetuksen markkinoita ja ovat jopa lisänneet vetovoimaansa viime vuoteen verrattuna, kertoo Kaupan liitto viime viikolla julkaistussa tiedotteessaan.

Viime vuonna viidesosa suomalaisista osti vaatteita tai kenkiä marketeista. Tänä vuonna jo kolmasosa käy vaatetuksen ostoksilla Prismassa ja neljäsosa Tokmannilla ja K-Citymarketissa.

– Näyttää siltä, että kansainvälisten pikamuotiketjujen ja verkkokaupan puristuksessa suomalaiset marketit pystyvät vastaamaan kilpailuun asiakkaista, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo tiedotteessa.

Mitä suomalaiset haluavat?

S-ryhmän valikoimajohtaja Päivi Hole kertoi Yhteishyvälle, että perinteisen arkipukeutumisen rinnalla erilaiset collegehousut ja -paidat ovat suosiossa Prismoissa.

– Entistä rennompaan pukeutumiseen mukaan lähteminen on loogista, sillä suomalainen on käytännöllinen pukeutuja, jolle mukavuus ja toiminnallisuus ovat vaatteissa erityisen tärkeitä ominaisuuksia.

K-Citymarketin pukeutumisen osto- ja myyntipäällikkö Katja Lehtilä kommentoi puolestaan MyStylelle, että suomalaiset hakevat vaatteiltaan helppoutta, muunneltavuutta ja istuvuutta.

– Pukeutumisessa pidetään tärkeimpänä vaatteen sopivuutta, eli tuotteen pitää olla juuri minulle sopiva. Erityisesti siis istuvuus ja vaatteen yhdisteltävyys nousevat laadun ja ulkonäön ohella tärkeiksi kriteereiksi.

Lehtilän mukaan hypermarketissa vaatteiden ostokriteerinä korostuu edellä mainittujen lisäksi ostamisen helppous ja hinta.

Markettien 10 suosituinta vaatetta

Yhteishyvä listaa Prisman myydyimmät naisten vaatteet tänä vuonna.

Listalta löytyy joukko tuttua peruspukeutumista: paljon trikoota, yläosia eri hihanmitoilla, farkkua ja collegehousua. Kärkipäässä keikkuu myös ikisuosikki trikootunika.
  1. T-paita, House, suosituimmat värit musta, roosa, valkoinen ja tummansininen
  2. Farkut Slim Fit, House, sininen ja tummansininen
  3. T-paita V-aukolla, House
  4. Trikootunika, suosituimmat kuosit viidakko, lintukuosi ja pallo
  5. Trikoopaita, suosituin väri harmaa
  6. Fleecetakki, Cheetah
  7. Neuletakki, House
  8. Trikootoppi, House, suosituin väri musta
  9. Collegehousut
  10. Paita, House
Kysyimme vastaavaa listaa K-Citymarketilta. Suurin piirtein samat tuotteet löytyvät myös toisen hypermarketin listalta, vain hieman eri järjestyksessä. Citymarkettien suosikki on trikootunika.
  1. Trikootunika, raidallinen, Mywear
  2. Trikoopaita, raidallinen ja yksivärinen, Mywear
  3. Farkut, Straight, Mywear
  4. Leggins, musta, Mywear
  5. T-paita, yksivärinen, Mywear
  6. Farkut, High waist, Mywear
  7. Neuletakki, Mywear
  8. Farkut, Skinnyfit, Mywear
  9. Collegehousut, musta, Mywear
  10. Jerseyhousut, musta, Mywear

Ostokset siirtyvät marketteihin iän ja perheen kasvaessa

Kaupan liiton tiedotteen mukaan nuoret naiset ja miehet käyttävät paljon verkkokauppoja ja kansainvälisiä pikamuotiketjuja ostospaikkoinaan. Iän ja mahdollisesti perheen kasvaessa ostokset siirtyvät entistä useammin marketteihin ja urheilukauppoihin.

Marketit ovat haalineet itselleen lisää asiakkaita myös pääkaupunkiseudulla, vaikka erilaista kivijalkatarjontaa on muuta maata enemmän. Stockmann on kuitenkin pitänyt asemansa pääkaupunkiseudun ykkösvaatettajana.

Yli viisikymppisillä naisilla ja miehillä kärkikymmenikössä ovat perinteiset suomalaiset pukeutumisen tavaratalot Halonen, Sokos ja Stockmann.

Vaatteiden kulutus kasvaa

Liiton mukaan vaatteiden kulutus kasvaa Suomessa noin kahden prosentin vuosivauhtia vuoteen 2023 asti.

Suomi on silti pieni vaatemarkkina: kuluttajan ostoskori ei ole kovin suuri. Kulutamme vaatteisiin noin 720 euroa vuodessa ja kenkiin vajaat 130 euroa. Luvut vastaavat 65 prosenttia norjalaisten vaatekulutuskorista ja runsasta puolta itävaltalaisten vuotuisista kenkäostoksista. Norjalaiset kuluttavat vaatteisiin eniten maailmassa ja itävaltalaiset kenkiin.

Asusteiden ostoskori meillä on kuudenneksi suurin, mutta sekin vain runsaat 60 prosenttia norjalaisten asusteostoista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt