Tuliko huono tukka? Kampaaja kertoo, miten asiakkaan ei kannata ilmaista pettymystään

Julkaistu:

Kodin Kuvalehti
Kampaajakäynnin lopputulos voi joskus olla pettymys. Kuka siitä on vastuussa?
Kampaajakäynnit eivät aina mene putkeen. Useimmiten syy on kommunikaatiossa – jostain syystä kampaaja ja asiakas eivät ole puhuneet samaa kieltä, jolloin lopputulos on asiakkaalle pettymys.

Pitkään alalla työskennellyt kampaaja Anna Olenius on kuullut pettymyksistä ja todistanut sellaista itsekin. Kerran hän kuuli tapauksesta, jossa asiakas kertoi olevansa tyytyväinen lopputulokseen vielä hiustenleikkauksen ja -värjäyksen jälkeen. Parin päivän päästä kampaaja sai palautetta pomoltaan, jolle asiakkaan ystävä oli soittanut ja valittanut lopputuloksesta.

– Joskus voi toki olla niin, että asiakas huomaa pettymyksen vasta kotona. Hänen tulisi kuitenkin ottaa ensisijaisesti yhteyttä suoraan omaan kampaajaansa, Olenius kertoo.

Ei vihaisia Facebook-purkauksia!

Olenius on nähnyt ja kuullut, kuinka pettymystä on osoitettu myös erilaisissa Facebook-ryhmissä.

– Tällaisissa ryhmissä saattaa olla useita tuhansia naisia, ja siellä sitten osoitellaan jotakin yksittäistä kampaajaa, joka ei edes pääse puolustautumaan. Tämä on mielestäni epäreilua, Olenius sanoo.

Mitä pettymyksen jälkeen sitten pitäisi tehdä? Selkeää ohjetta ei ole siitä, kuka maksaa väärin leikattujen tai värjättyjen hiusten korjauksen.

Olenius kertoo, kuinka hänen oma asiakkaansa pettyi aikoinaan hiusväriinsä. Hänelle löydettiin uusi aika heti seuraavalle päivälle, ja Olenius päätti korjata virheen omaan piikkiinsä. Asiakkaalle jäi hyvä mieli.

Suora puhe kannattaa

Jos asiakas puolestaan pyytää mustat hiukset ja värjäyksen jälkeen päättää, että olisi halunnut sittenkin vaaleat, tilanne on haastava.

– Siinä on vaikea sanoa, kumman pitäisi korvata uusi värjäys. Kampaajana näkisin, että asiakas maksaa mielenvaihdoksestaan. Onneksi meillä suomalaisilla on maalaisjärkeä, Olenius sanoo.

Olenius myöntää, etteivät kaikki kampaajatkaan osaa ottaa palautetta vastaan ja saattavat reagoida asiakkaan pettymykseen rumastikin.

– Toivon silti, että palaute kerrottaisiin mahdollisimman nopeasti hiukset käsitelleelle kampaajalle, jotta tilanteen korjaamisesta päästään keskustelemaan, Olenius sanoo.

Lisää Kodin Kuvalehden artikkeleita voit lukea osoitteessa menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Lue lisää:

Tyylikkäin tukka juuri nyt? Kampaaja listasi 6 tämän hetken kuuminta hiusjulkkista

Haaveissa uusi kevättukka? Neljä hiustyyliä on nyt ylitse muiden – katso kuumimmat trendit

Älä pilaa hiuksiasi nukkuessa! Yönuttura on pahin vaihtoehto

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt