Kampaaja nostaa esiin puutteen suomalaisten hiustenhoidossa: ”Kulttuuriero on huomattava”

Julkaistu:

Hiukset
Kampaaja ja kampaamoyrittäjä Mikko Helin suosittelee tarttumaan hiusten tehohoitoon, hiusnaamioon.
Kampaamo Pesulan omistaja, kampaaja ja hiusväriasiantuntija Mikko Helin ei aikaile vastauksessaan, kun häneltä tiedustelee mahdollista korjausliikettä suomalaisten hiustenhoidossa.

– Se mitä suomalaisten kannattaisi käyttää, on hiusnaamio. Esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa käytetään paljon hiusmaskeja ja hiusseerumeita, meihin verrattuna kulttuuriero on huomattava. Suomalaiset eivät ole maskikansaa, hän sanoo.

Helinin mukaan Keski-Euroopassa harrastetaan jopa värjäämättömiin ja siten suhteellisen hyväkuntoisiin hiuksiin paljon kampaamoissa tehtyjä hoitoja, mutta Suomeen hoitokulttuuri ei ole vielä rantautunut. Myös kotikäytössä naamiot ovat edelleen monelle melko tuntematon tuoteryhmä, vaikka hyödyt hiukselle ovat välittömät.

– Antaisin enemmän vastuuta kuitenkin kampaajille kuin kuluttajille. Ammattilaisten pitää kertoa selkeämmin, mistä kenenkin hius hyötyisi. Kyllähän ihminen hankkii hiustuotteen, jos sen tarve on kunnolla perusteltu.

Millainen hius sellainen naamio

Helinin mukaan muun muassa hiushistoria määrittää paljon sitä, millaiset tuotteet kullekin sopivat. Kosteusköyhä ja eloton hius vaatii kosteuttavan naamion, runsaasta käsittelystä vaurioitunut hius rakennepaikkaavan naamion, ja vaikkapa kihara, värjätty ja värjäämätön hius omanlaisensa maskit.

– Toisella on takana paljon rankkoja käsittelyjä, ja silloin tarvitaan esimerkiksi korjaavia ja elvyttäviä tuotteita, toisella on värjäämätön tukka, ja silloin toimivat ihan erilaiset tuotteet.

– Jokainen ihminen pitäisi ajatella yksilönä ja räätälöidä juuri hänen tarpeilleen sopivimmat tuotevalinnat. Ylipäänsä vääränlaiset hiustuotteet hiuslaatuun nähden ovat yleisimpiä hiustenhoitovirheitä.

Naamio apuun kerran viikossa

Mikko Helin muistuttaa, että hankittuihin hiustuotteisiin kannattaa kuitenkin suhtautua maltilla. Vaikka tukka janoaisi esimerkiksi rakennepaikkaavaa shampoota ja hoitoainetta tai sitä puuttuvaa naamiota, niillä ei tarvitse tai kannatakaan läträtä joka päivä.

– Usein ihmetellään, kun hiukset ovat alkaneet rasvoittua. Vahvoja hoitavia tuotteita ei tarvitse käyttää joka päivä. Eihän kasvonaamiotakaan käytetä joka päivä, vaan tarpeen mukaan esimerkiksi kerran viikossa.

Hyvin hoitavien tehotuotteiden rinnalle kampaaja suosittelee kevyempiä, esimerkiksi kosteuttavia tuotteita, jotka hoitavat arkipesun.

– On paljon ihmisiä, jotka pesevät hiukset seitsemän kertaa viikossa vaikka rakenneshampoolla. Silloin ei ole ihme, että päänahka rasvoittuu, kun se on niin sanotusti jo ihan tukossa tuotteesta.

Hiusnaamioiden käyttämiseen hyvä nyrkkisääntö on kerran viikossa. Ne levitetään ja niiden annetaan vaikuttaa kunkin tuotteen käyttöohjeen mukaan.

Ei sokkona marketin hyllylle

Hiusnaamioita myydään kampaamoiden lisäksi joka tavaratalon ja marketin hyllyllä. Jos markettituotteet kiinnostavat, ennen niiden ostamista pitää selvittää, mikä purkeista toimii omiin tarpeisiin.

– Jos hiusnaamion menee ostamaan marketista, pitäisi tietää valmiiksi, mitä omat hiukset tarvitsevat. Neuvot tuotteen valintaan kannattaa kysyä kampaamokäynnillä omalta kampaajalta, Helin sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt