Haluatko ihosi parempaan kuntoon? Kosmetologi ei anna armoa: ruokavaliolla on merkittävä vaikutus

Julkaistu:

Kodin Kuvalehti
Ruokavaliota säätelemällä voi saada ison vaikutuksen kasvojen ihon kuntoon.
Ruokavaliolla sanotaan olevan iso vaikutus siihen, miten iho voi. Koulutuskeskus Lumoavan prokosmetologi Krista Ranta vakuuttaa, kuinka kaikki syömämme ja juomamme ravinto vaikuttaa kehoon ja sen hyvinvointiin.

Juuri siksi ruokavaliolla voi saada merkittäviä muutoksia ihon hyvinvointiin.

Ilman vehnää ja sokeria?

Eräs Rannan asiakas muutti hiljattain radikaalisti ruokailutottumuksiaan jättäen pois vehnän ja sokerin.

– Kun tapasin hänet noin kolme kuukautta vehnän ja sokerin poisjättämisen jälkeen, ihon kunto oli parantunut huomattavasti. Kasvojen ihon sävy oli kirkkaampi ja talintuotanto rauhoittunut. Iho voi selvästi paremmin, Ranta kertoo.


Vehnän ja sokerin lisäksi ruokavaliossa tulisi Rannan mukaan välttää myös suolaa, punaista lihaa, prosessoitua ruokaa ja karrelle palanutta grilliruokaa. Selvää on, etteivät alkoholi, kahvi ja tupakka saa ihoa hehkumaan.

Suosi hyviä rasvoja ja popsi porkkanaa

Mitä sitten olisi hyvä suosia ihon kannalta? Ainakin hyviä rasvahappoja, Ranta sanoo.

– Niitä saa muun muassa rasvaisesta kalasta, kuten lohesta sekä pähkinöistä ja avokadosta, hän vinkkaa.

Muita ihoon positiivisesti vaikuttavia ruoka-aineita ovat muun muassa A-vitamiinia ja beetakaroteenia sisältävä porkkana, antioksidantteja ja C-vitamiinia sisältävät marjat, proteiinia sisältävä kananmuna sekä C-vitamiinia sisältävä kiivi.

Lue lisää:

Pukkaako näppylöitä? Kosmetologi vinkkaa parhaat hoitoniksit

Ei suklaata, stressiä tai seksiä – Kariitta, 41, kertoo, miten vaikea atooppinen ihottuma vaikuttaa elämään

Ihotautilääkäri väittää, että paastoaminen saa ihon voimaan paremmin: ”Auttaa enemmän kuin uni”

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt