MyStyle

Suomalaisella Ida Ekmanilla on yli 200 000 seuraajaa ja somen siivittämä kansainvälinen ura – tulisi toimeen pelkällä Instagramilla

Julkaistu:

Tyypit
Ida Ekman on tiettävästi Suomen menestynein meikkitaiteilija. Suuri kiitos siitä kuuluu sosiaaliselle medialle, mutta myös selkeiden tavoitteiden asettamiselle.
Ida Ekman alkoi julkaista meikkikuvia @ida_elina -Instagram-tilillään reilut neljä vuotta sitten vuonna 2014. Silloin hän oli juuri käynyt kolmen kuukauden kurssin, jolla opiskeltiin kauneusmeikkaamisen ja ihonhoidon perusteet.

– Kuvat olivat peilin kautta otettuja vessaselfieitä, jotka nappasin puhelimella ja Ikean valaistuksella. Ne olivat ihan hirveän kökköjä. Meikit eivät olleet ihan huonoja, mutta eivät nyt superhyviäkään, Ekman muistelee.

– Silloin vielä kukaan ei tiennyt, mitä kaikkea sosiaalinen media tulee mahdollistamaan, mutta minulla oli tietty ajatus siitä, että jos muutkin pystyvät kasvattamaan isoja tilejä, miksen minäkin voisi.

Nyt Ekmanin tili on täynnä mielikuvituksellisia ja kilpaa ihasteltuja meikkilookeja. Seuraajia on huimat 207 000. 33-vuotias, Sotkamosta kotoisin oleva nainen on Suomen suosituin ja yksi Pohjoismaidenkin seuratuimpia meikkitaiteilijoita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy



Kolmen koulutuksen nainen

Ennen sometähteyttä ja meikkaajanuraa Ekman ehti valmistua taiteen kandiksi vaatetussuunnittelun koulutusohjelmasta Lapin yliopistosta ja hatuntekijäksi Helsingissä.

Hän tiesi kuitenkin jo opiskeluvaiheessa, ettei vaatesuunnittelusta tule ammattia – romanttinen mielikuva muotimaailmasta särkyi opiskelujen aikana.

Hattuja Ekman teki hetken Svenska Teaternille ja yksityisasiakkaille, mutta Australiaan muutettua modistintyökään ei tuntunut loppuelämän ammatilta.

Meikkaaminen oli seuraava asia, jonka Ekman halusi oppia.

– Olin ollut kiinnostunut meikkaamisesta ja meikistä jo lapsena. Muistan esimerkiksi edesmenneen tätini punaiset kynnet ja huulet, joita ihailin. Itse en saanut meikata vielä esiteininäkään. Vanhempani eivät halunneet, että alan meikata liian aikaisin.



Ekman kävi Helsinkiin palattuaan meikkauskurssin ja opetteli ja oppi lisää valmistumisen jälkeen – Kanadassa, jonne tie vei vuonna 2015. Siellä hän työskenteli meikkimerkki Macin meikkaajana ja freelancerina.

Lontoossakin asumista Ekman kokeili, mutta kaupunki osoittautui paremmaksi lomakohteeksi kuin asuinpaikaksi. Pari vuotta sitten Ekman palasi Suomeen.

– Helsinki on ihana home base. Täältä on helppo lähteä minne vain ja täällä on hyvä asua.

Selkeät tavoitteet ja paljon työtä

Kun Ekman alkoi postailla meikkikuvia Instagramiin, hänellä oli selkeä visio siitä, että töitä on saatava somen kautta.

– Sosiaalisessa mediassa oleminen on ollut minulle johdonmukaista koko ajan. Sen kautta sain ensimmäiset yhteydenotot kuvaajilta ja meikkibrändeiltä.



Nykyään sosiaalisessa mediassa luovivan ammattilaisen täytyy tietää kauniin meikin tekemisen ja hyvän kuvan ottamisen lisäksi paljon muutakin. Mihin aikaan postata, mitä hashtageja käyttää vai käyttääkö, mikä postausmäärä on liikaa ja mikä julkaisutahti puolestaan sopiva, Ekman luettelee.

Ekman pyörittää bisnestään yksin. Itse meikkaamisen, kuvaamisen ja muun sisällöntuotannon lisäksi se tarkoittaa esimerkiksi neuvottelua kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden kanssa sekä julkaisujen aikataulutusta ja suunnittelua. Vain kirjanpito on ulkoistettu.

– Myös sellaiset Instagram-postaukset, joista kukaan ei maksa mitään, täytyy ajatella työnä. Niitä on pakko tehdä, sillä somea täytyy päivittää koko ajan. Ei voi vain odotella, että postaan sitten, kun joku maksaa siitä minulle.



Ekmanin tilille ilmestyy kuvia lähes päivittäin.

– Rutiinia ei saa kadottaa. Olen joskus pitänyt viikon tai parin tauon ja huomannut, että jään kelkasta.

Kansainvälinen mainoskasvo ja ripsisuunnittelija

Muutaman vuoden suursuosion aikana Ekman on päässyt esimerkiksi megabrändi Nyx Professional Makeupin kansainväliseksi mainoskasvoksi. Hänen kasvonsa roikkuivat kosmetiikkaosastoilla ympäri maailmaa ennätyspitkään.

Nyt hän julkaisee omat ripsensä ruotsalaisen irtoripsibrändin kanssa. Sweed Lashes on yksi ripsisuunnittelun kärkinimiä.

– Toimitusjohtaja ja perustaja Gabriella Elio oli bongannut minut meikkitapahtumasta Tukholmassa ja laittoi viestiä Instagramissa. Hän pyysi minut tapaamiseen ja kysyi, haluanko suunnitella merkille omat ripset.

Projektissa meni puolitoista vuotta.

– Ne ovat täydelliset. Suunnittelin ripset juuri omien mieltymysteni ja toiveideni mukaan.

Ekman huomauttaa, että ripset tosin olivatkin hänen tavoitelistallaan.

– Kirjoitan joka vuosi tavoitelistan. Ne ovat sekä ammatillisia toiveita että yksityiselämän haaveita. Esimerkiksi iso kampanja meikkimerkin kanssa oli listallani ennen Nyxin tapahtumista, ja jo kolme vuotta sitten kirjoitin, että haluan suunnitella omat ripset. En koskaan puhu listoista ääneen, mutta niihin on hauska palata jälkeenpäin.



Palkkioita ei paljasteta

Ekmanilla on ollut oma, Instagramin ja meikkauskeikkojen ympärillä pyörivä yritys nyt kaksi vuotta. Tuloja tulee sekä somesta että kuvauksista, opetuksesta ja yksityisasiakkailta.

Pelkällä Instagramillakin Ekman voisi jo tulla toimeen. Kuten moni muukin sosiaalisen median vaikuttaja, myös Ekman kirjoittaa aina brändien kanssa salassapitosopimuksen palkkioista – niistä ei siis voi puhua julkisesti.

– On huono juttu, että sen takia alalla ei myöskään ole minkäänlaista standardia siitä, mitä yhteistyöpostauksista voi pyytää. Tiedän, että on ihmisiä, jotka pyytävät tarpeettoman vähän, ja se vaikuttaa kaikkien palkkaan.

Niin asia menee oikeankin elämän meikkikeikoissa.

– Tiedän, että monet kollegat pyytävät summia, joista ei jää käteen yrittäjän maksujen jälkeen käytännössä mitään. Se vaikeuttaa kaikkien asemaa.



Seuraavaksi Ekman toivoo pääsevänsä opettamaan meikkaamista enemmän.

– Tällä samalla kaavalla on menty nyt pari vuotta. On keksittävä jotain uutta, jotta mieli pysyy virkeänä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt