MyStyle

Kosmetiikkaputiikki Helsingin keskustassa alkaa jakaa meikkejä ja kosmetiikkaa hutiostostasi vastaan ilmaiseksi – tästä on kyse

Julkaistu:

Kauneusuutiset
Kosmetiikkamerkki Korres kokeilee Suomessa ja maailmallakin ainutlaatuista ideaa. Tänä vuonna voit saada huonoa kauneustuotettasi vastaan uuden – veloituksetta.
Aivan Helsingin keskustaan, yhteen Lasipalatsin pienistä myymälätiloista, aukesi joulukuun puolessa välissä Korresin ainut Suomen-myymälä.

Korres on kreikkalainen, vuonna 1996 perustettu apteekkikosmetiikkasarja, joka tunnetaan luonnollisia ainesosia suosivana ja perustajiensa Lena ja Georges Korresin farmaseutti- ja kemiantekniikkataustaan pohjautuvana ihon- ja hiustenhoito- sekä värikosmetiikkasarjana.

Suomeen Korres saapui vuonna 2005, kun Kristiina Raunetsalo ja Katerina Jokinen alkoivat tuoda brändiä maahan. Merkkiä myydään myös tavarataloissa ja valikoiduissa apteekeissa.

Vaihda hutiostos uuteen tuotteeseen

Nyt Suomen Korres kokeilee uutta tapaa tuotteisiinsa tutustumiseen: se aloittaa vaihtopäivät, joiden aikana asiakas saa tuoda olemassa olevan, itselle toimimattoman kosmetiikkatuotteen Lasipalatsin lippulaivamyymälään ja vaihtaa sen vastaavaan Korresin tuotteeseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kukapa meistä ei silloin tällöin ole tehnyt hutiostosta tai ostanut omalle iholle sopimatonta kosmetiikkatuotetta? merkin tiedotteessa perustellaan.

Kriteerit vaihdettaville tuotteille ovat täysikokoisuus ja käyttämättömyys tai maksimissaan parin kerran kokeilu. Vaihdettavan tuotteen merkillä, alkuperällä tai hinnalla ei siis ole väliä, kunhan pakkaus on täysi tai lähes täysi ja normaalikokoinen.

Idea lähti halloween-karkeista

Korresin myymäläpäällikkö Mira Savolainen kertoo puhelimitse, että ajatus vaihtopäiviin lähti Yhdysvalloista, jossa Katerina Jokinen asuu perheineen.

– Katerina näki, kun suklaamerkki piti vastaavan vaihtokampanjan halloweenin karkkikepposissa kerättyjä karkkeja varten. Siinä huonot karkit sai vaihtaa brändin suklaaseen. Mietimme, että tämä olisi upea ja ennennäkemätön idea myös kosmetiikkaan.

Täysin vastaavaa ajatusta Savolainen ei tiedä maailmaltakaan. Esimerkiksi Suomessakin myytävä meikkimerkki MAC luovuttaa uuden huulipunan kuutta brändinsä tyhjää purkkia tai hylsyä vastaan, ja vaatealalla ideaa voisi verrata tekstiilien kierrättämiseen ja kiitokseksi alennuskupongin saamiseen vaatekauppojen kautta.

Ei ilmaisia ämpäreitä vaan kauneutta

Vielä kukaan ei tiedä, kuinka vaihtopäivät lähtevät käyntiin tai toimivatko ne taloudellisessa mielessä. Maahantuontiyrityksen toimitusjohtaja Kristiina Raunetsalo myöntää suoraan, että kyse on puhtaasti markkinoinnista.

– Tuntuu, että tänä päivänä täytyy olla todella kekseliäs, että ihmiset saa innostumaan ja pysähtymään. Emme nyt jaa ilmaisia ämpäreitä, mutta jollain monien brändien joukosta täytyy erottua.

– Jos ajatellaan taloudellisessa mielessä, niin eihän tämä varmastikaan kannattavaa ole. Toivottavasti sitten pidemmällä juoksulla.

Korresilla Kreikassa ideaa pidettiin hauskana, ja siellä pohditaan, kannattaisiko samaa kokeilla muissakin maissa.

Kuusi vaihtopäivää vuodessa

Vaihtopäiviä järjestetään helmikuusta lähtien parin kuukauden välein, ja jokaisella päivällä on oma teemansa. Jokainen asiakas saa vaihtaa yhden tuotteen.

21. helmikuuta voi vaihtaa yhden huulipunan tai ripsivärin, 10. huhtikuuta yhden shampoon tai hoitoaineen, 14. kesäkuuta yhden suihkugeelin tai vartalovoiteen, 21. elokuuta yhden kasvokuorinnan tai kasvonaamion, 3. lokakuuta yhden kasvojen puhdistusaineen tai kasvoveden ja 20. marraskuuta yhden käsivoiteen tai kynsilakan.

– Tuote vaihdetaan vastaavaan tuotteeseen valikoimastamme. Asiakas saa vaikuttaa tietysti esimerkiksi väriin tai tuoksuun. Haluamme, että toisin kuin vaihdettava purkki, uusi tuote toimisi asiakkaalle mahdollisimman hyvin, Mira Savolainen sanoo.

Lue lisää kauneusuutisia täällä ja muista seurata MyStylea myös Instagramissa @iltasanomatmystyle!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt