MyStyle

Tätä tietoa olet kaivannut! Suomalainen muotimerkki paljastaa, kuinka iso osa vaatteen hinnasta on ilmaa

Julkaistu:

Muotiuutiset
Tamperelainen muotimerkki Uhana Design kertoo suoraan, miksi sen neule maksaa juuri 189 euroa.
Viime perjantaina vietetty megalomaaninen alennuspäivä Black Friday ja sen ympärillä maailmanlaajuisesti pauhaava kulutusmania ei ole kaikkien mieleen. Harkitsemattomia ja epäekologisia ostosvalintoja tukeva shoppailupäivä on herättänyt myös vastaliikkeen, Älä osta mitään -päivän, jota moni tiedostava kuluttaja suosii.

Suomalainen muotimerkki Uhana Design julkaisi viime torstaina oman vastineensa Black Fridayn kulutushysterialle.

Merkki jakoi Instagram-tilillään kuvan ja tekstin, jossa se avaa erään neulemallinsa kaikki kustannukset – eli tiedon siitä, miksi neuleesta pitää pulittaa juuri pyydetty hinta. Tältä näyttää Uhanan ”Transparent Friday” eli läpinäkyvä perjantai.


– Haluamme olla toiminnassamme läpinäkyviä, joten avasimme Speak to me -neulepaidan hinnan. Tuotteidemme hinnat on muodostettu niin, että kaikki osapuolet saavat asianmukaisen korvauksen, merkki kirjoittaa julkaisussaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Emme laske alennuksia hintoihin sisälle, jotta saamme pidettyä asiakasystävälliset hinnat vuoden jokaisena päivänä.



Ei yhtään ilmaa

Neulepaidan 189 euron hinnasta itse vaatteen tuotanto kustantaa lähes 50 euroa, arvonlisään menee reilut 36 euroa ja lappuihin 66 senttiä. Loput 102 euroa menevät myyjätaholle – joko suoraan merkille tai jaettuna merkille ja jälleenmyyjälle riippuen siitä, mistä asiakas vaatteen ostaa.

– Tällä osuudella katamme työntekijöidemme palkat, toimitilojen vuokrat, suunnittelu- ja kaavoituskuluja, pakkausmateriaaleja, markkinoinnin ja monia muita yrityksen peruskuluja, julkaisussa kerrotaan.

Uhana Designin pääsuunnittelija ja toinen merkin perustajista Hanna Virkamäki kertoo MyStylelle, että ajatuksena hinnan avaamisessa oli nimenomaan se, että ihmiset näkisivät, ettei summa synny tyhjästä.

– Oikeastihan siellä ei ole yhtään ilmaa. Emme me mieti vaatteitamme tehdessämme, että saisimme niihin mahdollisimman suuret katteet.

”Käsitys hinnoista on vääristynyt”

Uhana Design kirjoittaa myös, että vaikka neuleen tuotanto onkin Suomessa, on hyvä muistaa, että vaikka tuotanto olisi jossain muussa maassa, kotimaiselta merkiltä ostamalla vahvistaa työpaikkojen pysymistä Suomessa.

– Haluamme edistää tietoisempaa kuluttamista ja harkitumpia valintoja. Yritämme tekemisellämme antaa tällaisia vaihtoehtoja kuluttajille, Hanna Virkamäki sanoo.

– Ihmiset ovat tottuneet niin halpoihin vaatteisiin, että käsitys hinnoista on vääristynyt.

Virkamäki kertoo, että tuotannon siirtäminen esimerkiksi Viroon ei tee siitä automaattisesti halvempaa. Uhanan tuotteita valmistetaan Suomen lisäksi Virossa, Liettuassa ja Portugalissa, mutta ei siksi, että se tulisi brändille edullisemmaksi.

– Tuotantokapasiteetti ei enää riitä Suomessa. Neuleemme tehdään täällä, mutta kaikille tuotteillemme ei yksinkertaisesti löydy tekijää Suomesta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt