MyStyle

Johanna Rönkkö perusti neljä vuotta sitten yrityksen ja pyörittää nyt miljoonabisnestä: ”Suomi on markkinana liian pieni”

Julkaistu:

Tyypit
Lähes jokainen kauneudesta kiinnostunut on kuullut pinkistä takkuharjasta, muovisista kierreponnareista ja munanmallisesta meikkisienestä. Mutta tunnetko naisen, jota saamme kiittää niiden tuomisesta Suomeen?
– Mietin, onko ystäväni, minua lähes kymmenen vuotta vanhempi Sami aivan seonnut intoillessaan jostakin hiusharjasta. Mutta kun kokeilin harjaa itse, tajusin, että käsissä on loistava tuote.

Siitä kaikki lähti, kertoo helsinkiläinen Johanna Rönkkö nyt, muutamaa vuotta myöhemmin.

Rönkkö on suomalaisen Nordic Beauty Import Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Kauneustuotteita maahan tuova yritys pistettiin Rönkön, hänen miehensä Villen, hiusharjasta intoilleen Sami Limnellin ja juuri maisteriksi valmistuneen Janne Nyrhisen kanssa pystyyn vuonna 2014.

– Meillä kellään ei ollut erityistä intohimoa kosmetiikkaan tai kauneusalaan. Samin äidillä oli kampaamo, ja hän toi Suomeen tätä kaiken aloittanutta hiusharjaa, kaikkien nykyään tuntemaa Tangle Teezeria, Rönkkö kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
– Alun perin pakkasimme ja lähetimme tuotteita Samin äidin olohuoneesta. Ulkoistimme varaston ja kirjanpidon kyllä nopeasti, mutta alku oli pitkälti itse tekemistä.

Nyt yrityksen maahantuomia, myymiä ja markkinoimia brändejä on yhteensä jo 10.


Tangle Teezerin lisäksi portfolioon ovat päässeet muun muassa maailmanlaajuiset kauneushitit Invisibobble-hiuslenkit, munameikkisieni Beautyblender, Kocostarin kangasnaamiot, korealainen kasvojenpesusieni Konjac Sponge, K-Beauty-merkki TonyMoly ja meikinpoistopyyhe Makeup Eraser.

Yrityksen liikevaihto oli viime kaudella 6,4 miljoonaa euroa, tänä vuonna vastaavaksi luvuksi on budjetoitu kahdeksan miljoonaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Koulunpenkiltä yritysjätin markkinointipäälliköksi

Kokemusta Rönköltä ei ennen NBI:ta kuitenkaan puuttunut. Hän työskenteli yli kymmenen vuoden ajan IT-firma Fujitsulla Saksassa ja Suomessa.

– Halusin lähteä heti ekonomiksi valmistumiseni jälkeen töihin Saksaan. Ei ollut mitään väliä mitä teen, kunhan pääsin Alpeille laskettelemaan.

 

Minulla oli tarpeeksi ballseja hakea sitä paikkaa 25-vuotiaana.

Fujitsu etsi tuolloin logistiikkahenkilöä auttamaan Suomen-markkinoiden kanssa. Rönkkö sai paikan, ja hänet vakinaistettiin puolen vuoden päästä. Asiat etenivät nopeasti, ja kahden vuoden päästä hän toimikin jo EMEA-alueen markkinointipäällikkönä.

– Olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta minulla oli myös tarpeeksi ballseja hakea sitä paikkaa 25-vuotiaana.

Töissä jopa keskellä synnytystä

Rönkkö palasi Suomeen vuonna 2010 – oli aika asettua aloilleen. Uudet työhaasteet, suomalaiset juuret, läheiset ja ehkäpä ne suomalaiset miehetkin vetivät puoleensa.

Helsingissä Johanna törmäsi Ville Rönkköön, opiskelukaveriin Vaasan kauppatieteellisestä. Lempi leimahti, ja vuonna 2014 Rönkkö alkoi odottaa parin ensimmäistä lasta. Samalla konkretisoitui haave yrityksestä.

 

Ajattelin, että olisi kiva tehdä jotain samalla, kun olen äitiyslomalla.

– Siinä vaiheessa kun tiesin, että alamme ehkä odottaa lasta, aloin haaveilla yrityksestä. Ajattelin, että olisi kiva tehdä jotain samalla, kun olen äitiyslomalla.

Yritys pistettiin pystyyn, ja hetken päästä Rönkkö seisoi viimeisillään raskaana korkokengät jalassa Helsingin Messukeskuksessa kauneusmessuilla.

– Olin vielä viikko ennen synnytystä koko viikonlopun myymässä messuilla, tietysti korkkarit jalassa, Rönkkö kertoo.

 

Vastasin vielä supistusten välissä puheluun toimistolta.

– Painoin synnytykseen asti hommia. Vastasin vielä supistusten välissä puheluun toimistolta, ja synnytystä seuraavana päivänä olin taas työasioiden kimpussa.

Kahden lapsen äiti, 20 naisen pomo

Rönkkö kiittelee tiimiään moneen kertaan haastattelun aikana.

Alkuperäisen, kaupallisen taustan omaavan perustajajoukon ympärille on palkattu neljässä vuodessa myynnin, markkinoinnin ja sosiaalisen median ammattilaisia, asiakaspalvelijoita, tilauskäsittelijöitä ja kosmetiikkapurkit läpikotaisin tuntevia estenomeja niin, että tällä hetkellä yrityksessä työskentelee jo noin 20 henkeä.

Myös Rönkön mies on liittynyt osaksi tiimiä. Hän kuului ensimmäiset vuodet hallitukseen, mutta astui puikkoihin, kun Johanna odotti parin toista lasta ja jäi äitiyslomalle.

– Olin ihan paniikissa. Ajattelin, että kun meille tulee sama duunipaikka ja toinen lapsi, niin ihan varmasti myös ero.

– Kuukauden päästä olin jo sitä mieltä, ettei yritys enää pärjää ilman häntä.

 

On ihanaa, että yrittäjyyden ansiosta saamme sovittua ja sovitettua menoja lasten mukaan.

Kahden pienen lapsen vanhempien ja yrittäjäparin elämä sumplitaan perhe edellä.

– On hetkiä, kun emme ole asioista samaa mieltä, mutta olemme lähentyneet yrityksen myötä entisestään. On myös ihanaa, että yrittäjyyden ansiosta saamme sovittua ja sovitettua paljon menoja lasten mukaan.

Rönkkö ei ole hävennyt pyytää myöskään apua läheisiltä. Isovanhemmat ja sisko ovat olleet korvaamattomia apuja. Lapset ovat toisinaan hoidossa mutta usein myös mukana töissä. Rönkköjen kuopus on lentänyt jo 20 kertaa, vaikka on vasta vuoden ikäinen.

Vain taivas rajana

NBI:n tiimi vastaa tuotteiden maahantuonnista ja markkinoinnista Rönkön sanoin 360-asteisesti. Somesisällöt ja bloggariyhteistyöt, PR ja mainonta, myyjien kouluttamiset tavarataloissa, apteekeissa ja risteilijöillä ja kauppojen esillepanot hyllyistä mainosnäyttöjen asentamiseen kuuluvat toimintaan.

Maailmalla brändit kehuvat maahantuojia toisilleen, joten suomalaisesta NBI:sta ovat kuulleet monet. Yritys voitti juuri globaalisti Tangle Teezerin parhaan maahantuojan palkinnon. Tällä hetkellä NBI:lle tarjotaan kymmeniä brändejä viikossa.

– Meillä on alusta asti ollut se ajatus, että haluamme edustaa vain valittuja tuotteita. Niiden pitää olla innovatiivisia ja parhaita omassa luokassaan, Rönkkö kertoo.

 

Välillä huimaa, kun kaikki on tapahtunut niin vauhdilla.

Strategia näyttää toimivan, sillä Suomesta lähtenyt toiminta yltää jo kymmeneen maahan esimerkiksi Pohjoismaiden ja Baltian alueella. Tällä hetkellä Ruotsi on NBI:n suurin markkina, ja suurin osa liikevaihdosta tulee Suomen ulkopuolelta.

– Suosittelen kaikkia aloittavia yrittäjiä ajattelemaan heti oman maamme rajojen ulkopuolelle. Suomi on markkinana liian pieni, vähän kuin puolikkaalle Lontoolle tekisi.

Seuraavaksi suunnitelmissa on kasvu. Uusi toimitila, tiimin kasvattaminen ja uudet brändit ovat jo kiikarissa.

– Välillä huimaa, kun kaikki on tapahtunut niin vauhdilla. Hetkittäin tajuan, että olen esimerkiksi vastuussa monen ihmisen palkasta. Silloin yritän vain ajatella, että teemme parhaamme päivä kerrallaan, niin hyvin tämä menee, Rönkkö sanoo.

Johanna Rönkön 3 vinkkiä yrittämiseen

  1. Jos on idea, pitää ja kannattaa lähteä yrittämään. Se, että pystyt elättämään yhdenkin ihmisen, itsesi, on iso ja hieno juttu.
  2. Katso aina eteenpäin ja mieti, missä haluat olla esimerkiksi kolmen vuoden päästä. Sinne, minne haluaa, pääsee, kunhan visio on selvä.
  3. Uskalla pyytää apua. Ihan samalla tavalla, kuin voi pyytää kotiin apua lastenhoidossa, voi pyytää apua liiketoiminnassa. Saamme sillä suomalaiset firmat nousuun, että tuemme toisiamme.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt