MyStyle

Korvataanko huippumallit täydellisillä feikki-ihmisillä? Muotimerkki kohauttaa kuvilla, joissa poseeraavat virtuaaliset naiset

Julkaistu:

Muotiuutiset
Luksusbrändi Balmain valitsi uuteen kampanjaansa uusia mallikasvoja – joita ei todellisuudessa ole olemassa.
Työntekijöiden korvaamisesta roboteilla ja koneilla on puhuttu vuosia. Työpaikkojen menettämistä laitteille murehditaan, kun yhä useampaa ihmisen suorittamaa tehtävää on mahdollista tehostaa tai korvata teknologialla.

Seuraavaksi paikkansa puolesta saattavat joutua pelkäämään jo huippumallitkin.

Balmain julkaisi hetki sitten tuoreen mainoskampanjansa, jota tähdittävät hetken kuumimpien mallinimien kuten Gigi ja Bella Hadidin tai Kendall Jennerin sijaan kolme tunnistamatonta ilmestystä.

Erilaisia etnisiä taustoja edustavat mallit poseeraavat Balmainin vaatteissa useissa merkin julkaisemissa muotikuvissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy









Balmain esittelee naiset nimillä Margot, Shudu ja Zhi.

Ihmisistä ei kuitenkaan ole kyse: hahmot ovat valokuvaaja Cameron-James Wilsonin luomia virtuaalisia henkilöitä, joista ensimmäinen, tummaihoinen Shudu, nousi otsikoihin jo luomisvuotenaan 2017.

Kolmikko esitellään Balmainin sivuilla merkin ”virtuaalisena armeijana”.

– Kaikki ovat aina tervetulleita liittymään Balmainin armeijan kasvaviin riveihin, kunhan jakavat saman rohkean seikkailuhengen kuin uudet virtuaali-ikonimme Margot, Shudu ja Zhi, jotka heijastavat kauneutta, rokkaavaa tyyliä ja itsevarmaa voimaa, sivuilla kirjoitetaan.



Virtuaalisten, täydellisyyttä tavoittelevien, ihmismäisten hahmojen ilmiö näkyy myös laajemmin kuvapalvelu Instagramissa, jossa maailman ensimmäiseksi digitaaliseksi supermalliksi tituleeratulla Shudulla on jo 141 000 seuraajaa.

Shudu on antanut kasvonsa Balmainin lisäksi Rihannan luomalle meikkimerkki Fenty Beautylle.







Shudua vielä suositumpi hahmo on robottina esitelty malli ja muusikko, 1,4 miljoonaa seuraajaa haalinut Lil Miquela. Digitaalinen taideprojekti on amerikkalaisten Trevor McFedriesin ja Sara Decoun käsialaa.







Virtuaalimallit ja suositun muotimerkin tempaus jakavat yleisön mielipiteet kahtia. Toiset kehuvat kuvia kauniiksi ja ideaa kiinnostavaksi, mutta montaa kommentoijaa hahmot myös ärsyttävät.

– Tarvitsemme oikeita ihmisiä, oikeita tunteita, oikeita vartaloita, oikeaa älykkyyttä, oikeaa käyttäytymistä, oikeita elämiä ja oikeaa rakkautta, eräs Instagram-käyttäjä kirjoittaa.

– Nämä eivät ole koskaan yhtä hyviä kuin oikeat ihmiset, joiden silmien takaa löytyy todellinen sielu. En ole fani, kirjoittaa toinen.

– Mallien loputon photoshoppaaminen ei ollutkaan vielä tarpeeksi, huomauttaa kolmas.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt