MyStyle

Suomalaiset Salla Valkonen, 27, ja Hanna Chalvet, 29, tekivät peppubikineistä bisneksen – uikkareilla faneja ympäri maailmaa, liikevaihto jo sadoissa tuhansissa

Julkaistu:

Tyypit
Suomalainen Halla Halla valmistaa sekä trendikkäitä että ekologisia uima-asuja merten muovijätteestä. Kahdesta surffaafasta vaatesuunnittelijasta tuli oman yrityksen myötä suomalaisen bikinimuodin edelläkävijöitä.
Muutama vuosi sitten alkanut peppubikinivillitys levisi sosiaalisen median kautta myös meille kauas pohjoiseen nopeammin, kuin suuret vaateketjut ehtivät mukaan. Jokainen nuori halusi pyllyä imartelevat brazilian-malliset bikinihousut tai uikkarit, mutta Suomesta niitä oli hankala löytää.

Heinäkuussa 2016 markkinoille ilmaantui täysin uusi yritys, joka vastasi monen toiveisiin. Uima-asumallit olivat trendikkään niukkoja, ja imartelevien mallien lisäksi bonuksena tuli ekologisuus: tuotteet oli valmistettu sataprosenttisesti kierrätysmateriaalista.





Uima-asumerkki Halla Halla paljastui suomalaiseksi. Brändin takaa löytyivät ystävykset, nyt 27-vuotias Salla Valkonen ja 29-vuotias Hanna Chalvet.


Suosion voi sanoa räjähtäneen käsiin niin kovaa, kuin se pienessä maassa on vaatealalla mahdollista. Kuluttajien kiinnostus kotimaisia uima-asuja kohtaan oli alusta asti selvää: suosituimmat tuotteet myydään verkkokaupasta edelleen nopeasti loppuun.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toisena toimintavuotenaan naiset myivät bikineitä 153 000 eurolla, tänä vuonna liikevaihto näyttää yrittäjien mukaan lähes triplaantuvan.

Kouvolasta Balille

Sallan ja Hannan ystävyys alkoi Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa Kouvolassa vuonna 2010. Molemmat opiskelivat vaatesuunnittelua ja jakoivat kiinnostuksen aktiiviseen elämäntapaan.

Naiset rakastuivat opiskeluaikoina surffaukseen ja keksivät koko ajan keinoja lähteä ulkomaille. Työharjoittelut suoritettiin lämpimässä, ja opinnäytetyöt toteutettiin ulkomailta käsin – mitä vain, kunhan pääsi aurinkoon.

Salla ja Hanna kiersivät valmistumisensa jälkeen Aasiaa ja viettivät lähes kaiken aikansa bikineissä. Mitkään valmiit uima-asut eivät kuitenkaan täysin tyydyttäneet.

– Huomasimme, ettemme millään löytäneet haluamamme laisia bikineitä. Jo silloin tuunasimme bikineitä itse, solmimme, leikkelimme ja letitimme niitä paremmiksi.

Halla-nimi mainittiin naisten välisessä sähköpostissa ensimmäisen kerran vuonna 2014. Kaksi vuotta myöhemmin, kesällä 2016, lanseerattiin ensimmäinen Halla Halla -mallisto.


Ei yksiäkään uusia bikineitä maailmaan

Ajatus ekologisuudesta kyti taustalla koko merkin kehitysvaiheen. Surffausharrastus toi meren muoviroskan suoraan kasvojen eteen, eivätkä Salla ja Hanna halunneet tuottaa maailmaan enää yhtään uutta jätettä.

– Jos rumasti sanoo, niin miksi tuutata lisää tavaraa tänne valmiiseen maailmaan, Salla toteaa.

Naiset tutustuivat kierrätyskankaaseen, joka valmistetaan merestä kerätystä muoviroskasta.

– Sen jälkeen kaikki oli selvää, Salla summaa.



Halla Hallan bikinit valmistetaan hyväntekeväisyysjärjestöjen merestä keräämästä muovijätteestä, josta eurooppalaiset yritykset tekevät ensin econyl-lankaa ja sitten carvico-kangasta.

– Muovipulloja, -pusseja ja kalaverkkoja kerätään paljon maailman valtameristä, mutta myös lähempää meitä, kuten Norjan rannikolta, Hanna kertoo.

Pienessä yrityksessä kaikki tehdään itse

Kun Halla Hallalta tilaa uikkarit, ainakin vielä voi tietää, kuka paketin on pakannut ja postittanut: joko Salla tai Hanna.

Naiset vaihtavat lokaatiota vuoroin Balin ja Espoon välillä. Kun Hanna on Balilla valvomassa tuotantoa, Salla pakkaa tilauksia Leppävaaran toimistolla.

– Monen mielestä itse postittaminen on huvittavaa, mutta niin se vain pienillä merkeillä menee. Olemme myös henkilökohtaisessa elämässä tällaisia. Haluamme tehdä kaiken itse ja säästää samalla, Salla sanoo.

Hanna kertoo, että Halla Halla on käyttänyt samaa valmistajaa alusta alkaen.

– Käyn tehtaallamme joskus joka päivä, usein joka toinen päivä. Indonesia valmistusmaana herättää ihmisissä usein epäilyksiä, mutta me tunnemme ompelijamme. Juomme heidän kanssaan kahvit säännöllisesti, ja kuka tahansa pääsee halutessaan tehtaalle vierailulle.

Samalla kumpikin vastaa asiakaspalvelusta ja markkinoinnista. Asiakkaiden yhteydenottoihin vastaamisen ja sosiaalisen median sisällöntuottamisen välissä täytyy myös tehdä se oleellisin: malliston suunnittelu.



Sallan ja Hannan lisäksi Halla Hallalla on osa-aikainen web designer, joka suunnittelee ja ylläpitää nettisivuja, sekä nyt ensimmäistä kertaa työkokeilija Kelan kautta. Palkkausinto ja halu muiden työllistämiseen on kova, mutta vielä vakityöntekijän hinta on yritykselle liian suuri.

Naiset korostavat, että kirjanpitäjän hankkiminen jo ennen yrityksen alkumetrejä oli fiksuinta, mitä aloitteleva yrittäjä voi tehdä. Kummallakaan ei ollut kokemusta firman pyörittämisestä, ja kaikki kahden vuoden aikana tehty on ollut kokeilemista, erehtymistä ja oppimista.

– Emme me aloittaessa oikeastaan tienneet mistään mitään. Meillä oli vain tosi kova into tehdä tätä ja saada tieto tuotteista koko maailmalle, Salla sanoo.

Kaikki Halla Hallan bikinit ja uikkarit ovat käännettäviä – yksi uima-asu, kaksi erilaista kuosia.

Synnytyssairaalasta pakkaamaan paketteja

Juuri, kun Halla Halla perustettiin, Hanna sai tietää olevansa raskaana. Hannan ranskalainen aviomies asuu Balilla, ja nyt puolitoistavuotias lapsi reissaa Hannan mukana vuoroin Suomessa, vuoroin Balilla.

Lapsi on nähnyt yrityksen toimintaa syntymästään lähtien.

– Vauva syntyi pian lanseerauksen jälkeen. Muistan, kuinka olin vielä hetki ennen synnytystä postittamassa paketteja, ja takaisin pakkaamassa kaksi päivää synnytyksen jälkeen. Sen verran ehdin pitää äitiyslomaa, Hanna kertoo.

– Vauva-aika meni kuitenkin hyvin, kun tein kotoa hommia. Asenteen täytyy vain olla kohdallaan. Toisessa kädessä oli vauva, toisessa läppäri. Kaikki on mahdollista, jos vain haluaa.


Panokset maailmanvalloitukseen

Halla Halla suunnittelee tuotteensa kokonaan itse malleista, leikkauksista, väreistä ja printeistä lähtien. Tällä hetkellä uusia varsinaisia mallistoja julkaistaan kerran vuodessa.

– Fast fashion eli nopea muoti ja vaatetuotanto on nykyisin hirveän nopeaa. Meille tulee tiedusteluja uusista tuotteista joka viikko. Yritämme kuitenkin hidastaa tahtia, laskea tuotantomääriä tarkkaan ja välttää liikatuotantoa, jotta mitään ei menisi hukkaan, Salla kertoo.



Halla Hallan tilauksista arviolta 95 prosenttia tulee Suomesta. Seuraavaksi haaveissa on kansainvälistyminen.

– Lähes päivittäin saamme tilauksia myös ulkomailta. Postitamme Suomen lisäksi ehkä eniten Jenkkeihin, Australiaan, Sveitsiin, Saksaan ja Norjaan, naiset kertovat.

Maailmanvalloituksen lisäksi yrittäjien tavoitteisiin kuuluu kesäloma. Tänä vuonna esimerkiksi Sallalla oli kesälomapäiviä kaksi: lauantai ja sunnuntai kesämökillä.

– Toisaalta tuntuu, että nyt pitää takoa, kun rauta on kuumaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt