MyStyle

Veera, Susanna ja Kati saivat firmalleen sijoittajan tv-ohjelmasta – täysin uudenlainen bisnesidea kiinnostaa jo maailmallakin

Julkaistu:

Tyypit
Kolme kolmekymppistä suomalaisnaista perusti kauneusyrityksen, joka näyttää suuntaa tulevaisuuden ihonhoidolle. Firmasta kiinnostuvat nyt myös bisnesalan ammattilaiset.
– Olisihan se siistiä, jos kolme suomalaisnaista saisi vietyä maailmalle palvelun, joka olisi maailmanlaajuisestikin iso juttu.

Näin pohtii toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Veera Brückler puhuessaan ihonhoitobisneksestään TwistBestä.

TwistBe on luonnonkosmetiikan myymälä ja hoitola Helsingissä, maan kattava kauneuden verkkokauppa ja nettivalmennus, joka opettaa tavallisia kuluttajia hoitamaan ihoaan oikein ja ostamaan hyvää eli oikeasti toimivaa kosmetiikkaa.

Brückler, 34, ja yrityksen kaksi muuta perustajajäsentä, Susanna Laine, 36, ja Kati Partanen, 33, puhuvat kauneusbisneksestä suoraan. Kolmen naisen yrityksen missio taistelee sitä vastaan, millaiseksi kosmetiikkateollisuus ja -markkina on mennyt.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Koko kosmetiikkateollisuus perustuu siihen, että naisille markkinoidaan ongelmia. Siten heidät yritetään saada ostamaan aina vain enemmän ja aina vain ihanampia tuotteita julkkiskasvojen perusteella. Kosmetiikan markkinointi ja ostaminen perustuu harvoin järkeen, naiset lataavat.

– Jos ei ymmärrä, mitä iho tarvitsee, eikä mikä sen tarpeen täyttää, kosmetiikan ostaminen on täyttä hakuammuntaa.

Nyt he haluavat muuttaa sen.


Huonot ostokset herättivät idean

Brückler, Laine ja Partanen tutustuivat Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa vuonna 2004. Naiset opiskelivat johtamista, yritysjuridiikkaa, rahoitusta, kansantaloustiedettä, markkinointia ja kansainvälistä bisnestä.

Opintojen jälkeen Partanen työskenteli muun muassa IT-firmassa ja elektroniikkayritys Philipsillä, Laine oli perustamassa konepajateollisuuden firmaa ja Brückler vaikutti vuosia Nokialla.

Brücklerin havahtuminen kosmetiikkatuotteiden ainesosiin sai kuitenkin aikaan tapahtumaketjun, jonka tuloksena syntyi TwistBe. Hän asui kymmenisen vuotta sitten Jenkeissä ja kuunteli meikkitaiteilijan tuolloin vielä Suomessa hyvin tuntematonta puhetta kemikaaliyliherkkyydestä ja kemikaalien välttelystä esimerkiksi kosmetiikassa.

– Ajattelin, ettei tämä näin voi olla. Kosmetiikkahan on tarkoitettu herkille kasvoillemme. Aloin tutkia asiaa ja tajusin, että monet ainesosaluettelot sisälsivät kehoa kuormittavia raaka-aineita.

Pelkkä luonnonkosmetiikkaan vaihtaminen ei tuonut onnea.

– Luonnollisiksi purkin kyljessä luvatut tuotteet eivät olleet lähelläkään luonnonmukaista, tai ne eivät toimineet hyvin. Kosmetiikkahankintoihin sai usein pettyä.

Purkkitutkija heitettiin ulos kaupasta

Veera Brückler alkoi tehdä selvitystyötä kosmetiikan sisällöistä ja taustoista. Akateeminen tausta auttoi kriittisessä lähdetutkimuksessa.

– Saatoin viettää kaupan kosmetiikkaosastolla kaksi tuntia tutkien purkkeja. Kerran minut heitettiin myymälästä pihalle sen takia, että aloin napsia kuvia tuotteiden INCI-listoista. Siellä varmaan luultiin, että teen jotain teollisuusvakoilua.

Brückler veti kauneusmaailman syövereihin myös Partasen ja Laineen.

– Teimme Katin kanssa lopulta järkyttävän määrän duunia, kun etsimme hyviä ja toimivia ihonhoito- ja meikkituotteita. Siihen meni pari vuotta.

Lopulta kolmikko suoritti lontoolaisen internetpohjaisen koulutuksen ihon biologiaan. Ihon biologiaan perustuu myös yrityksen kehittämä verkkovalmennus, joka opastaa jokaisen kosmetiikan toimimisen perusteisiin.

– Kosmetiikka on täynnä turhia ja trendikkäitä höttöaineita. Monessa tuotteessa hinta koostuu enemmän brändistä kuin sisällöstä. Kuluttajan pitäisi saada tietää, mistä oikeasti maksaa, Brückler sanoo.

Kurssiin tarvittava labra rakentui kotiin, ja naisista tuli ihonhoidon asiantuntijoita. TwistBe perustettiin vuosien suunnittelun jälkeen vuonna 2015.

Mikä ihonhoidossa menee pieleen?

– Moni päättää, että nyt ostan kaikki kaupan purkit ja laitan ihoni kuntoon. Ihmiset ajattelevat tarvitsevansa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman tehokasta, Partanen sanoo.

Yleensä homma menee juuri päinvastoin. Ihonhoidosta kannattaa karsia kaikki turha ja liian tehokas pois.

Partanen kertoo esimerkin asiakkaasta, joka sai ihon kanssa kamppailun päätökseen vain yhtä tuotetta vaihtamalla. Asiakas muutti tavanomaisen, iholleen liian tehokkaan kasvojenpuhdistustuotteensa Partasen suosittelemaksi öljypuhdistukseksi, ja iho parani parissa päivässä.

Toinen tarina on nuoresta naisesta, joka ei uskaltanut olla edes poikaystävänsä luona ilman meikkiä. Parin viikon päästä Partasen ohjeistuksesta tyttö tuli erikseen kiittämään ihon muuttaneista neuvoista.

– Hän ei voinut uskoa, että sai ihon kuntoon, vaikka käytti vähemmän rahaa ja vähemmän kosmetiikkatuotteita kuin aiemmin, Partanen kertoo.

Parempaa kosmetiikkaa, vähemmän

TwistBen ideologia rakentuukin kolmen yksinkertaisen asian ympärille: ihonhoidon ja kosmetiikan täytyy olla puhdasta, oikeasti toimivaa ja maksaa sen verran, kuin purkin sisällön kuuluukin maksaa.

Oman asiantuntemuksensa lisäksi yritys hyödyntää omien alojensa ammattilaisia. Verkkovalmennuksen tietopohjaa ihosta rakentavat ravintoterapeutit ja hyvinvointivalmentajat, joilla on kaikilla omat erikoisalansa.

Ihonhoidon verkkovalmennuksen on käynyt jo myös joukko kosmetologeja, farmaseutteja ja muutama lääkäri.

– Vakuuttavaa oli, kun apteekkihenkilökunnalta tuli palautetta materiaalista. He kokivat saaneensa sisällöstä paljon uutta, vaikka ovatkin ammattilaisia. Heille iso asia oli myös se, että opetusmateriaali on puolueetonta, eikä minkään yksittäisen kosmetiikkavalmistajan tuottamaa.

Seuraava menestystarina?

Yrittäjät on voinut bongata Suomessa jo televisioruudultakin. He osallistuivat ihovalmennuksensa kanssa Leijonan luola -ohjelmaan ja saivat taakseen sijoittajan.

– Esimerkiksi fitness-puolella on hirveä määrä verkkovalmennuksia, mutta ihonhoidossa ei mitään, Brückler sanoo.

Ongelma on maailmanlaajuinen. Silti TwistBen kaltaista palvelua ei ole muualla.

– Eräs aasialainen, Euroopasta Aasiaan digipalveluja vievä bisnesnainen kommentoi esittelytilaisuudessamme, että siellä ei ole mitään, ja että palvelu olisi ehdottomasti saatava myös aasialaisnaisten käyttöön.

Nyt TwistBe on kääntämässä valmennusta mahdollisimman nopeasti myös englanniksi, ja yritys tekee jo englanninkielisille markkinoille kyselyä ja kartoitusta potentiaalisista asiakkaista.

– Suomea parjataan aina siitä, ettemme osaa viedä palveluja maailmalle, emmekä osaa sitä ja tätä. Ja kun se Nokiakin meni alas, nyt ei ole enää sitäkään! Brückler listaa.

Voisiko seuraava suomalaishitti keskittyäkin kauneudenhoitoon?

Raha ei kiilu naisten silmissä, mutta halu vaikuttaa maailmaan näkyy selvästi.

– Olemme tehneet tätä niin pitkään ilman palkkaa, että jos olisimme rahan perässä, olisimme lopettaneet kauan sitten. Vasta nyt maksamme itsellemme palkkaa. Tosin summat jäävät varmasti alle minimin.

Yrittäjät näkevät kuluttajien tietoisuuden lisäämisessä paljon yhteiskunnallista merkitystä. Koska iho ilmentää koko kropan hyvinvointia ja terveyttä, koko keho on paremmassa kunnossa silloin, kun iho voi hyvin. Lisäksi ihon kannalta hyvät kosmetiikkavalinnat ovat hyväksi myös ympäristölle: kosmetiikkaa käytettäisiin aiempaa vähemmän, eivätkä valitut tuotteet kuormittaisi ympäristöä niin paljon.

– Iho ja kosmetiikka on ihanan pinnallinen syy kiinnostua omasta hyvinvoinnista ja kulutusvalinnoista, Partanen sanoo.

Todelliset ruuhkavuodet

Yrityksen lisäksi jokainen naisista pyörittää lapsiperhearkea.

Laineella on kuusihenkinen uusioperhe: mies, kaksi omaa lasta ja kaksi miehen lasta. Partasella on mies ja pieni, parivuotias lapsi. Brücklerillä on kolme lasta, mutta myös miesystävä ja tämän yksi lapsi ovat arjessa mukana.

Haastavinta aloittelevan yrityksen pyörittämisessä on joka paikkaan repeäminen. Kun esimerkiksi Partasen aiemmalla työnantajalla oli kokonainen tiimi pelkkää markkinointia varten, oman yrityksen bränditunnettuutta täytyy nostaa kaiken muun tekemisen keskellä.

– Tavallista on, että samaan aikaan myymälässä on pari palveltavaa asiakasta, kolme asiakaschattia sähköpostissa, Facebookissa ja Instagramissa, ja jossain välissä täytyy tehdä myös ihonhoitoaiheinen podcastimme, blogin ja sosiaalisen median sisällöntuotanto ja kaikki yrityksen perinteiset tehtävät, naiset listaavat.

Kun Brückler ja Partanen viimeistelivät verkkovalmennusmateriaalia, he istuivat Partasen keittiönpöydän ääressä kaksi viikkoa aamukahdeksasta yökahteentoista. Veera kävi nukkumassa kotona seitsemän tuntia ja palasi aamulla takaisin.

– Kamppailemme koko ajan sen kanssa, mihin aikaa kannattaa ja täytyy käyttää, Brückler sanoo.

Toisaalta yritys on jokaiselle naiselle kuin oma rakas lapsi.

– Olin esimerkiksi vappuaattona vapaaehtoisesti kolme tuntia järjestelemässä verkkokauppamme pakkaushuonetta. Valitsin tehdä töitä vapaa-ajallani, koska tämä on se, mistä nautin, Brückler sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt