”Finnish Weird” on uusin muotivillitys – Vogue hehkuttaa suomalaissuunnittelijaa

Julkaistu:

Muotiuutiset
Pariisin muotiviikot ovat parhaillaan käynnissä, ja yksi syys-talvimallistonsa esitelleistä muotimerkeistä on suomalaismenestys.
Tuomas Merikoski jatkaa suomalaisen perimänsä sekä suomalaisten juurten ja maailmanlaajuisen näyttämön leikkauspisteen tutkimista – ainoana suomalaisena luksusmuotisuunnittelijana kansainvälisellä kentällä”, uutisoi muotiraamattu Vogue.

Suomalaissuunnittelija marssitti keskiviikkona Pariisin muotiviikoilla näytöslavalle Aalto-merkkinsä syys-talvimalliston. Ensimmäisenä katse kiinnittyi ikonisen levy-yhtiön ikoniseen logoon, mutta Love Recordsin lisäksi mallistosta löytyy toinenkin kiinnostava innoittaja: Finnish Weird.


Kirjallisuuden genrenä tunnettu ”suomikumma” siirtyy myös muotiin. Merikoski kertoi ennen näytöksen alkua Voguelle, että hän haki luomuksiin hullua, suomalaista, salaista puolta. Finnish Weird yhdistelee fantasiaa ja todellisuutta kirjallisuudessa, ja siltä myös muotimallisto näyttää: upeita, erikoisia ja kokeilevia elementtejä yhdistettynä perusvaatteisiin.

Vuonna 2014 perustetun merkin mallistot ovat jo tuttu näky Pariisin muotiviikoilla, sillä näytös oli Aallon historian viides. Suurempiakin suunnitelmia on luvassa, Merikoski vihjaa Voguelle. Vielä niistä ei paljasteta muuta kuin se, että mallistossakin nähdyt Love Records ja Finnish Weird pysyvät mukana.

Vuosia ranskalaisille muotimerkeille Givenchylle ja Louis Vuittonille suunnittelijan töitä tehnyt Merikoski kommentoi jo syksyllä 2015 Helsingin Sanomille tavoitteitaan oman brändinsä kanssa.

– Haluan viedä suomalaisen suunnittelun ja estetiikan suoraan kansainväliselle tasolle ja kansainvälisille markkinoille. Sellainen puuttuu, ja sille on tilausta.

Tältä Suomi-muoti näyttää maailmalla nyt.


Kuvat: LEHTIKUVA / AFP PHOTO

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt