MyStyle

Stressi voi tehdä ihosta samean ja huonon – 4 tapaa kirkastaa kasvot

Julkaistu:

Kodin Kuvalehti
Stressaantuneen iho on näppyinen, samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt. Miten sen voi palauttaa?
Kun ihminen on levännyt ja onnellinen, sanotaan, että hän hehkuu. Se ei ole vain sanonta.

– Lepo ja tyytyväisyys lisäävät ihon heleyttä, sanoo Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Se johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun ihminen on rento, onnellinen ja levännyt, keho tuottaa erityisen paljon mielihyvähormoni oksitosiinia.

– Se tekee ihmeitä iholle. Aineenvaihdunta toimii ja veri kiertää, Parkkinen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Stressaantuneen ihmisen iho taas on samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt.

Kun ihminen on stressaantunut, hän alkaa erittää stressihormoni kortisolia. Ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen.

– Keho valmistaa taisteluun ja toimintaan. Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee. Reaktio on sama, Parkkinen sanoo.

– Keho ohjaa energian oikeaan paikkaan. Ihosta huolehtiminen ei ole keskeinen toiminto, kun on stressaantunut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Parkkisen mukaan pitkittynyt stressi heikentää immuniteettipuolustusta ja lisää mieshormonien tuotantoa. Ne kiihdyttävät talineritystä ja aiheuttavat näppyjä.

Lisäksi stressaantuneen iho voi punoittaa ja ärtyä. Jos ihmisellä on geneettinen taipumus atopiaan tai rosaceaan eli ruusufinniin, se voi puhjeta pitkittyneen stressin seurauksena. Hetkittäisellä stressillä ei ole samanlaista vaikutusta.

– Esimerkiksi synnytys tai läheisen kuolema voi laukaista rosacean. Se on isompaa stressiä kuin se, ehtiikö bussiin ajoissa.

Sameaa, väsynyttä ihoa voi onneksi hoitaa. Kokeile näitä keinoja, jos haluat kirkastaa sameat kasvot.

1. Mieti, mistä stressaat

Tehokkain tapa hoitaa stressiä, on tietenkin miettiä, mikä sitä aiheuttaa ja mitä tilanteelle voisi tehdä. Kun ihminen voi hyvin, ihokin voi paremmin.

– Iho on niin iso elin, että se on erittäin hyvä kertomaan, mitä sisälle kuuluu.

2. Kokeile kasvohierontaa

Anne Parkkinen suosittelee stressaantuneita kokeilemaan kasvohierontaa. Jos kasvohoito tuntuu liian tyyriiltä investoinnilta, kosmetologilta voi usein varata ajan pelkkään hierontaan.

Kasvohieronta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin ja heleyttää ihoa.

– Kasvohieronta tekee hyvää sielulle ja iholle. Se hoitaa, poistaa väsymyksen merkkejä ja saa aineenvaihdunnan käytiin.

3. Tankkaa antioksidantteja ja c-vitamiinia

Terveellisiä antioksidantteja on hyvä tankata sekä sisäisesti että ulkoisesti. Kosmetiikkapurkista siksi, että ravinnosta saatu c-vitamiini kulkeutuu viimeisenä iholle.

– Vaikka söisi hurjan hyvin, stressi voi heikentää ravintoaineiden imeytymistä, Parkkinen sanoo.

– Lisäksi c-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini. Jos syö aamulla mustikoita, c-vitamiini huuhtoutuu pois kehosta ja parin tunnin päästä. Keho ei pysty varastoimaan sitä.

Kosmetiikasta saatu c-vitamiini on tehokas pika-apu stressaajan iholle: se imeytyy suoraan ihoon, heleyttää ja kirkastaa.

– Iho näyttää levänneeltä, vaikka ei niin levännyt olisikaan.

4. Lepää ja liiku

Liikkuminen vahvistaa aineenvaihduntaa, saa veren kiertämään ja vähentää stressiä. Lepo taas korjaa stressin vaikutuksia.

Lue myös:

Kosmetologi: liiallinen sokerinsyönti näkyy ihossa – mutta ”sokerinaamasta” voi päästä eroon

Kutiseeko päänahka? Se voi kertoa stressistä tai liian tiuhasta pesuvälistä – ”Tulehdus voi olla hiusjuuressa saakka”

Kuivat, katkeilevat, elottomat? Tutkija: Stressi saa hiukset menemään kramppiin

Kutiseeko iho? Saitko yllättäen finnejä? Syynä voi olla vääränlainen ihonhoitotuote

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt