MyStyle

Saara perusti alusvaatekaupan 90-luvun laman keskelle vain 21-vuotiaana – pyörittää nyt miljoonabisnestä

Julkaistu:

MyStyle
Suomalainen alusvaateketju Funky Lady täytti marraskuussa 25 vuotta. Tie on vienyt omistaja Saara Salmenkallion parikymppisestä putiikin perustajasta kahdeksan liikkeen bisnesnaiseksi – ja yhdeksi Euroopan suurimmista toimijoista.
Saara Salmenkallio, 46, oli lukiosta valmistunut, 21-vuotias kahvila- ja postityöntekijä, kun Funky Lady -niminen yritys sai alkunsa. Elettiin 90-luvun alkua, ja kaksi nuorta naista sai loistavan ajatuksen: pistetään oma putiikki pystyyn.

Salmenkallion ystävällä oli selvä visio siitä, mitä yhteisessä kaupassa myytäisiin. Kaksikko alkoi puuhata alusvaateliikettä Helsingin keskustaan Fredrikinkadulle.

– Minä suostuin työntekoon ja kaupan avaamiseen, ystävälläni oli suunnitelma itse yrityksestä. Kun olimme tehneet ensimmäiset ostomme Düsseldorfin alusvaatemessuilla ja kirjoittaneet alusvaatteiden tilauslistat myymälän avaamista varten, nousimme takaisin Suomen-koneeseen. Tasan sillä hetkellä lehtien otsikot kertoivat kissan kokoisilla kirjaimilla devalvaatiosta. Perustimme yrityksen pahimpaan mahdolliseen aikaan, Salmenkallio muistelee nyt.

Vuonna 2017 alusvaateliike Funky Lady on monen suomalaisnaisen luottoliivikauppa ja tuttu useimmille vähintään nimenä. Yritys täytti marraskuussa 25 vuotta, ja on kasvanut Fredan myymälästä muualle Helsinkiin ja pidemmällekin: kahdeksan myymälää sijaitsevat Helsingissä, Espoossa, Keravalla, Järvenpäässä, Hyvinkäällä ja Lahdessa.


Ensimmäinen palkka kahden vuoden jälkeen

Salmenkallio sai ystävänsä kanssa firman pystyyn lamasta huolimatta. Laina saatiin liikekumppanin vanhemmilta, ja töitä tehtiin oman liikkeen lisäksi muuallakin. Ystävä hoiti myymälää aamuisin, Salmenkallio iltaisin. Lisäksi Salmenkallio teki vuoroja sekä Postissa että Stockmannin kahviossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Pääsimme liikkeelle helposti alle sadallatuhannella eurolla. Tein tosi paljon hommia ja tykkäsin työnteosta, Salmenkallio kertoo.

– Vaikka kyllä se jälkeenpäin ajateltuna niin säälittävää räveltämistä oli. Joka päivä ei tehty edes kauppaa. Siinä vaiheessa, kun ihmisiltä lähtivät kämpät alta, eivät alusvaatteet paljon kiinnostaneet.

Salmenkallio muistelee aikaa nuorena yrittäjänä kuitenkin hyvällä. Yrityksen kulut koostuivat vain liikkeen vuokrasta ja tuotteiden sisäänostosta. Palkkaa yrittäjäkaksikko nosti ensimmäisen kerran vasta kahden vuoden toiminnan jälkeen.

– Olin silloin tosi tyytyväinen jo siihen, että pääsin yrityksen varjolla neljä kertaa vuodessa ulkomaille messuille. Se oli jo enemmän kuin tarpeeksi. Maksoin vain pientä vuokraa yksiöstä ja matkustelin. Rahaahan oli nuorelle naiselle kuin roskaa, Salmenkallio sanoo.

Uudet myymälät ja tietokone auki

Alkuperäinen myymälä sijaitsee edelleen Fredalla.

– Meillä on jopa sama vuokranantaja. Olen ilmoittanut, että ostaisin liiketilan mielelläni, mutta tähän mennessä olen ilmeisesti maksanut vuokrani niin hyvin, ettei myynti kannata, Salmenkallio kertoo.

Seuraava liike avattiin kauppakeskus Forumiin kolme vuotta ensimmäisen avaamisesta. Silloin Funky Ladyyn palkattiin myös ensimmäiset työntekijät.


Salmenkallio teki liikekumppaninsa kanssa töitä seitsemän vuotta, kunnes yhtiökumppani jättäytyi pois yrityksestä. Sen jälkeen Salmenkallio laajensi Forumin myymälää ja avasi kolmannen myymälän Itäkeskukseen.

– Avasin tuohon aikaan myös ensimmäistä kertaa tietokoneen työtarkoituksessa. Nyt se naurattaa, mutta silloin töitä ei tehty tietokoneella. Kun ostin yrityksen itselleni, käynnistin koneenkin. Siinä oli opettelemista.

Nyt myymälöitä on Suomessa kahdeksan ja työntekijöitä kolmisenkymmentä. Yritys on edelleen täysin Salmenkallion omistuksessa.

Alusvaatteita, pesäpalloa ja sienestystä

Myös avomies työskentelee yrityksessä. Parilla ei ole lapsia. Yrityksen pyörittämisen lisäksi aikaa muulle jää Salmenkallion mukaan vähän.

– On minulla muutama harrastus sentään! Isompi lista on toki Haluaisin harrastaa -osiossa.

Salmenkallio käy kesällä pelaamassa höntsä-pesistä ja ulkoiluttaa usein sekä naapuria että naapurin koiraa. Omalla pihalla kasvaa kesällä tomaatteja, kurkkuja, paprikoita, maa-artisokkaa ja perunaa.

– Pihanhoito on enemmän ajatuksen tasolla hoitamista kuin mitään hienostelua. Useamman kerran on käynyt niin, että puen aamulla puutarhakamat ylleni, sitten ihan vain vähän vilkaisen työmeiliä, ja huomaan ottavani illalla verkkarit pois edes käymättä pihalla.

Salmenkallio varaa perhejuhlien kakkujen ja piiraiden leipomiset itselleen.

– Kun olen oikein väsynyt, kokkaan. Siitä tulee parempi mieli, ja saan taas kerran anteeksi, että en ole siivonnut.

Sienestys ja marjastus ovat nekin tärkeitä.

– Toissa vuonna käytiin sienessä vielä aatonaattona, mutta nyt en ehtinyt lähteä. Nythän se on aika muodikasta, mutta kyllä minulle muljauteltiin silmiä 25 vuotta sitten.

– Hauska muisto tältä syksyltä on, kun hävitimme erään ranskalaispomon Sipoonkorpeen. Olimme onneksi sellaisella pläntillä, että kaikkialta tuli ennemmin tai myöhemmin tie vastaan. Hän oli kävellyt lähimmälle tilalle ja pyytänyt sieltä apua. Ensi kerralla laitan paikannusjärjestelmän vieraan koriin kiinni! Onneksi nyt jo naurattaa.

Laatu edellä – niin tuotteissa kuin palvelussa

Salmenkallio valitsee kaikki yrityksen myymät alusvaatteet edelleen henkilökohtaisesti. Funky Ladyn tuotteet tulevat kansainvälisiltä markkinoilta eri valmistajilta, joiden kanssa Salmenkallio on tehnyt yhteistyötä pitkään.

Salmenkallion kriteereihin kuuluu esimerkiksi se, että alusvaatteet ovat allergiatestattuja.

– Ajattelen alusvaatteista vähän kuin luomuruoasta. Kunnioitetaan luontoa, pidetään tuotteet myrkyttöminä ja pyritään tuottamaan ne eettisesti.


Funky Lady on alusvaatteiden Suomen suurin multibrand-toimija. Se tarkoittaa sitä, että toisin kuin esimerkiksi omaa tuotantoa harjoittavalla alusvaateketju Changella, Funky Ladylla on vain jälleenmyyntiä eikä ollenkaan omaa valmistusta.

Suomalaisketju on myös koko Euroopan mittakaavassa suuri toimija, sillä usein alusvaatekaupat ovat pieniä liikkeitä, eivät ketjuja. Funky Ladyn vuoden 2016 liikevaihto oli 3,2 miljoonaa euroa.

Vuodet yrittäjänä ovat opettaneet Salmenkalliolle sen, että vastuu kaikesta on lopulta hänellä.

– Olen itse syyllinen kaikkeen. Jos myyjä ei jotain osaa, en ole kouluttanut häntä tarpeeksi, tai jos myyjä ei jotain tiedä, olen antanut informaation huonosti.

Seuraavaksi Salmenkallio suunnittelee henkilökunnalleen mobiilisovellusta, jolla myyjät koulutetaan ja näiden tiedot ja taidot testataan. Ajatus lähti lentäjien koulutuksesta ja vaativan kokeen läpäisemisestä. Jotta Funky Ladylla saa työskennellä myyjänä, testi on läpäistävä.

– Asiakas voi aina luottaa siihen, että myyjämme osaavat asiansa ja että meiltä saa hyvää palvelua. Asiakkaan aliarvioiminen on pahinta, mitä voi tehdä, Salmenkallio sanoo.

Samppanjaa pöytään

Salmenkalliolle Funky Ladyn pyörittämisessä eniten merkitsevät ihmiset. Työsuhteet ovat yrityksessä pitkiä: myyjillä on takanaan parhaimmillaan jopa 16 vuoden ura.

Myös asiakkuuksista on muodostunut pitkiä. Osa vakiasiakkaista on ehtinyt kasvattaa välissä lapset, ja nyt he tuovat jo tyttärensäkin ostoksille.

– Vähän aikaa sitten tuli palaute, jossa kerrottiin, että puhuin kuulemma 25 vuotta sitten niin uskottavasti alusvaatteiden merkityksestä, ettei asiakas ole suostunut menemään sen jälkeen muualle. Kyllä siinä kohtaa pikkuisen herkistyy.

Menestys ei ole muuttanut Salmenkalliota. Hän ei kulje omien sanojensa mukaan ”sadan tonnin kello kädessä”, yritä paukutella henkseleitä tai näytä mielestään ”isolta bisnesihmiseltä”. Yksi muisto saa kuitenkin yrittäjän hymyilemään.

– Muistan alkuajoiltamme tapaamisen ulkomaisilla messuilla. Menin Suomen-agenttimme kanssa tapaamaan alusvaatevalmistajaa, joka istui tuolissaan ja näytti siltä, ettei häntä voisi vähempää kiinnostaa. Agenttinikin hermostui lopulta välinpitämättömyyteen ja kysyi, tietääkö hän, kuinka paljolla tämä daami aikoo ostaa. Summan kuultuaan tyyppi löi kätensä yhteen ja tilasi meille samppanjaa. Se tuntui hyvältä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt