Suomalaisten naisten lempivaatekaupat ovat H&M:n lisäksi Prisma ja Citymarket – miesten pukeutumisessa näkyy käänne

Julkaistu:

Muotiuutiset
Suomalaisten yleisimmät vaatteiden ostopaikat eivät yllätä: Suosikkeja ovat H&M, Dressmann, Prisma, Citymarket ja kirpputorit sekä verkon vertaiskauppa, kertoo tuore selvitys.
Suomalaisten shoppailumieltymykset ovat nyt tiedossa. Naisten suosimia vaatteiden ostopaikkoja ovat suuruusjärjestyksessä ketjuliike H&M, Prisma, kirpputori ja verkon vertaiskauppa sekä K-Citymarket. Miehillä ykköspaikan vie Dressmann, jonka perässä seuraavat heti isot marketit ja neljäntenä Stockmann, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tiedote.

Tulos käy ilmi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tutkimuksesta, jonka toteutti Kantar TNS.

– Marketien osuus ostopaikkana korostuu etenkin keski-ikäisissä ja vanhemmissa kuluttajaryhmissä. He ovat ostovoimaisin kuluttajaryhmä. Nuorimmissa ikäluokissa puolestaan näkyvät kansainväliset ketjut ja myös verkkokauppa Zalando. Kiinnostavaa on myös kirpputorien suosio kaikenikäisten naisten keskuudessa, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen sanoo tiedotteessa.

Viime vuoden TNS Mind 2016 -tutkimuksessa Prisma nousi jopa ketjujätti H&M:n ohi ykköseksi, kun suomalaisilta kysyttiin mieluisinta vaatteiden ostopaikkaa. Suomalainen haluaa siis shopata samaan aikaa ruokaa ja vaatteita.

Perinteinen vaatekauppa on edelleen verkkokauppaa yleisempi ostospaikka, mutta suomalaiset ostavat verkosta merkittävästi. Huomattavaa on, että nettikauppa ei rajoitu vain nuoriin. Myös tutkimuksen vanhimman ikäryhmän naisista, 65–74-vuotiaista, puolet ostaa vaatteita verkosta ainakin joskus.

Lisää kotimaista muotia

Tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia suomalaisista suosii vaateostoksilla kotimaisia vaatemerkkejä. Puolet suomalaisista ostaisi suomalaisia merkkejä enemmänkin, jos niitä olisi paremmin saatavilla.

– Tässä on suomalaisilla vähittäiskaupan ketjuilla tuhannen taalan paikka vastata kuluttajien toiveeseen ja lisätä suomalaismerkkien valikoimaa. Kysyntää on selvästi olemassa, Auvinen sanoo.

Käänne suomalaismiesten pukeutumisessa

Muotitietoisia shoppailijoita löytyy nykyisin myös nuorissa miehissä. Kantar TNS jakoi suomalaiset kuluttajat muodin ja pukeutumisen kuluttajina neljään ryhmään: muotitietoisiin shoppailijoihin, laatutietoisiin, käytännöllisiin ja välinpitämättömiin.

Naiset jakaantuvat näihin ryhmiin melko tasaisesti, kun taas miehissä isoimpia ovat välinpitämättömien ja käytännöllisten ryhmät. Huomattavaa kuitenkin on, että alle 35-vuotiaista miehistä jopa kolmasosa lukeutuu muotitietoisiin shoppailijoihin, mikä on lähes yhtä suuri osuus kuin saman ikäisissä naisissa.

– Nuorempien ikäluokkien suomalaismies on siis yhä enemmän kiinnostunut pukeutumisestaan. Globaali miestenvaatemarkkina kasvaa nopeammin kuin naisten, ja tämä kehitys näkyy myös Suomessa, Auvinen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt