Raskausarvista saa olla nyt ylpeä! Yhä useampi julkaisee muokkaamattomia kuvia pepuista ja reisistä - MyStyle - Ilta-Sanomat

Raskausarvista saa olla nyt ylpeä! Yhä useampi julkaisee muokkaamattomia kuvia pepuista ja reisistä

Malli Chrissy Teigen poseeraa rannalla tammikuussa. Samoihin aikoihin hän julkaisi kuvan raskausarvistaan Twitterissä.

Malli Chrissy Teigen poseeraa rannalla tammikuussa. Samoihin aikoihin hän julkaisi kuvan raskausarvistaan Twitterissä.

Julkaistu: 19.7.2017 16:10

Voisiko siloiteltujen vartaloiden aika olla ohi?

Monen täydellisyyttä tavoittelevan vuoden jälkeen raikas, ihana epätäydellisyys valtaa vihdoin mainoskampanjoita, sosiaalista mediaa ja ihmisten mieliä. Vaateketjut ovat alkaneet käyttää kampanjoissaan kaiken kokoisia ja näköisiä naisia, alusvaate- ja uimapukumainoksissa esiintyvät muutkin kuin perinteiset bikinimallit ja somessa julkaistaan peittelemättömiä kuvia selluliitista.

Uusi suunta on tervetullut. Instagramissa ja kadunvarsimainoksissa on nähty jo liian pitkään vartaloita, joissa ei ole yhtäkään ylimääräistä kiloa tai muhkuraa, selluliittia, arpea, karvaa tai vaikka vain epätasaisen väristä ihoa. Ei ole ihme, että tällaisessa ympäristössä riittämättömyydentunne tuntuu olevan ennemmin sääntö kuin poikkeus.

Viimeisimpänä vartalovallankumousta jatkavat raskausarvet. Ihon venymäarpia on monella, vaikkei raskaana olisi ollutkaan, mutta mainosten malleilla arpia ei näy koskaan. On ollut helppo ajatella, ettei hoikilla ja aina niin täydellisillä alusvaatteita esittelevillä naisilla tietenkään ole moisia, mutta syy arvettomuuteen löytyi jälleen kerran kuvanmuokkauksesta: kun esimerkiksi verkkovaatekauppa Asos jätti tänä kesänä bikinikuvat käsittelemättä, alkoikin raskausarpia näkyä. Jopa niillä uskomattoman upeilla malleilla.

‘Natural is beautiful’: ASOS praised for featuring models with visible stretch marks https://t.co/HfQNy81Axr pic.twitter.com/en2qhwLZNC — Tyanna LC (@wldaccd2tyanna) 8. heinäkuuta 2017

Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen täällä.

Myös ketjujätti Target julkaisi tänä keväänä uimapukukampanjan, jonka mallien raskausarpia ei ollut käsitelty mitenkään. Molemmat tempaukset herättivät ihastusta sosiaalisessa mediassa, ja kuluttajat kiittelivät yrityksiä rohkeasta ja kehopositiivisuutta edistävästä toiminnasta.

Target's latest swimsuit campaign includes no photo retouching and plenty of stretch marks https://t.co/7faf1pRjoW pic.twitter.com/9SeEgjQiqv — Mic (@mic) 21. maaliskuuta 2017

Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen täällä.

i saw this ad for target-- she has stretch marks!! i'm so excited!! 💜 pic.twitter.com/SRDjIF9WWQ — Kaaat |-/ is sad (@KatxRae) 29. huhtikuuta 2017

Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen täällä.

Myös hetki sitten lanseerattu uimapukumerkki Rheya Swim päätti jättää hentoiset raskausarvet paikoilleen. Uutuusmerkin 21-vuotias perustaja Chloe Madison kertoi alkukesästä Ellessä, että hän poseeraa itse ystävänsä kanssa merkin verkkokauppakuvissa. Kun kuvat olivat tulleet takaisin käsittelystä, Chloe ei meinannut tunnistaa omaa vartaloaan. Hän pyysi jättämään muokkaukset tekemättä kokonaan. Alkuun oman vartalon epätäydellisyyksien paljastaminen hirvitti, mutta jälkeenpäin Chloe on sitä mieltä, että päätös kannatti.

Kuvituskuva

Vaatemerkkien mainos- ja verkkokauppakuvien lisäksi raskausarpia näkyy yhä enemmän myös somessa. Esimerkiksi tunnettu malli ja seurattu somevaikuttaja Chrissy Teigen julkaisi kuvan omasta arpien peittämästä reidestään viime tammikuussa Twitterissä.

Whatevs pic.twitter.com/D67Qtt12gv — christine teigen (@chrissyteigen) 19. tammikuuta 2017

Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen täällä.

Chrissy liitti kuvaan tekstin ”Whatevs”, ihan sama. Tästä asenteesta näyttää ottavan mallia onneksi yhä useampi yritys, vaatesuunnittelija, somevaikuttaja, malli ja tavallinen tallaaja. Voisiko olla, että siloiteltujen kuvien aika alkaa olla vihdoinkin ohi?

Tuoreimmat osastosta