Näin pukeutuu keskiverto Suomi-mies – tunnistatko itsesi?

Julkaistu:

Miesten muoti
Mies katsoo yhä tarkemmin, mitä pukee päälleen, selviää miestenvaatemerkki Turon tuoreesta kuluttajatutkimuksesta. Shoppailetko sinä näin?
Miesten pukeutumisen markkina kasvaa nyt nopeammin kuin naisten, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tiedote.

– Kulutuksessa näkyy niin sanottu athleisure-trendi, jossa urheilun ja vapaa-ajan pukeutumisen myynti kasvaa. Yhä useampi mies miettii myös työpukeutumistaan tarkemmin. Tähän on vaikuttanut muun muassa työpukeutumisen vapautunut pukukoodi, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen sanoo tiedotteessa.

Miesten pukeutumisen kehityssuuntia ovat athleisure, Kiinan ja muun Aasian kulutuksen nousu, yli 45-vuotiaiden ikäryhmän markkinan kasvu sekä isojen kokojen mallistojen kysyntä. Maailmanlaajuisen miestenvaatemarkkinan odotetaan kasvavan 40 miljardilla dollarilla vuoteen 2019 mennessä, kun koko markkinan koko vuonna 2014 oli 440 miljardia dollaria.

Miesten muodin suuri ristiriita

Miesten pukeutumiseen ja ulkoasuun panostamisessa näkyy dilemma. Aalto-yliopiston muodintutkimuksen professori Annamari Vänskä pohtii Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Tekstiilitreffit-tilaisuudessa miesten muoti-, pukeutumis- ja tyylikulttuuria.

– Kulttuurissamme miesten ei ole ollut suotavaa kaunistaa itseään liikaa, mutta eiväthän miehet alastikaan tuolla kadulla liiku, hän sanoo.

Vänskä muistuttaa, ettei tällaista ristiriitaa ole koettu kuin hetken aikaa. Miesten pukeutuminen muuttui koreilevasta käytännöllisemmäksi ja vähemmän huomiota herättäväksi vasta 1800-luvun aikana. Aina miesten asuvalinnat eivät ole olleet yhtä yksinkertaisia, värittömiä, koruttomia ja samantekeviä kuin nykypäivänä.

– Muodin historia liittyy vahvasti miehiin ja miesten statukseen. Aiemmin näyttävä ja muodikas asu kertoi miehen vallasta ja asemasta, Vänskä sanoo.

Miesten tyylillä on väliä

Nyt miehet ovat muotibisneksessä kasvava kohderyhmä ja pukeutumisestaan yhä kiinnostuneempia. Myös naiset toivovat, että suomalaismiehet kiinnittäisivät enemmän huomiota pukeutumiseensa. Näin voi tiivistää suomalaisen miestenvaatemerkki Turon kuluttajatutkimuksen tulokset.

Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuun vaihteessa 2017, ja siihen osallistui 1043 miestä ja 400 naista.

– Kehityksen kärjessä ovat isot kaupungit. Helsinkiläismiehistä 56 prosenttia kertoo olevansa erittäin tai melko paljon kiinnostuneita pukeutumisesta, Turon toimitusjohtaja Janne Antikainen kertoo Tekstiilitreffit-tilaisuudessa ja -tiedotteessa.

– Kaksi vuotta aiemmin vastaava luku oli 42 prosenttia. Nyt peräti 95 prosenttia on vähintään jossain määrin kiinnostuneita pukeutumisesta, ja vain viittä prosenttia pukeutuminen ei kiinnosta ollenkaan.

Tosin tutkimus kertoo myös, että maakunnissa joka neljättä miestä pukeutuminen ei kiinnosta yhtään. Koko Suomen mittakaavalla tyyliasiat kiinnostavat kuitenkin 83 prosenttia miehistä.

Naiset toivoisivat miehiltä enemmän panostusta tyyliin.

– 77 prosenttia naisista haluaisi suomalaismiesten panostavan enemmän pukeutumiseen, Antikainen kertoo.

Tutkimuksen mukaan miesten pukeutumista määrittääkin usein myös puoliso tai seurustelukumppani. Naiset seuraavat aktiivisesti miesten muotia, katselevat vaatekaupassa myös miesten osaston valikoimaa ja kiinnittävät huomiota kumppaninsa pukeutumiseen. 78 prosenttia naisista kertoo vaikuttavansa miehensä tyyliin.

Tarpeellista shoppailua tutuissa liikkeissä

Turon tutkimuksen mukaan myös miehet löytävät tiensä vaatekauppaan aiempaa useammin – joko nettikauppaan tai kivijalkaliikkeeseen. 19 prosenttia miehistä saattaa lähteä shoppailemaan ja kiertelemään kauppoja jopa ilman ostotarkoitusta, ja nettivaatekauppoja selailee jo 21 prosenttia.

Ostokset suoritetaan mieluimmin joko tavarataloissa tai kansainvälisissä ketjuliikkeissä. Siistit vaatteet, kuten puvut, bisnes- ja juhlavaatteet, hankitaan suurimmaksi osaksi tavarataloista, kuten Stockmannilta ja Sokokselta, ja paidat ja neuleet suurista ketjuvaatekaupoista, kuten Dressmannilta, H&M:lta tai Zarasta.

Uudet vaateostokset vaikuttavat suomalaismiesten keskuudessa kuitenkin hyvin tarkkaan harkituilta. Se selviää alla olevista tutkimustuloksista.

Ota kantaa

Mies, kerro meille! Panostatko pukeutumiseen?

Kyllä 64% En 36%
Ääniä yhteensä 2955

Mies vaateostoksilla

  • 83 % suomalaismiehistä kertoo olevansa vähintään jossain määrin kiinnostuneita pukeutumisesta.
  • 46 % suomalaismiehistä on sitä mieltä, että suomalaisten miesten pitäisi panostaa pukeutumiseen enemmän.
  • 10 % miehistä hankkii uuden puvun joka vuosi, 51 % 2–5 vuoden välein ja 40 % vielä harvemmin.
  • 61 % ostaa kauluspaidan vähintään kerran vuodessa.
  • Uuden neuleen hankkii vuosittain 46 % miehistä.
  • 47 % sinnittelee viisi vuotta tai enemmän ilman uuden päällystakin hankintaa.
  • Kuitenkin 19 % ostaa uuden takin joka vuosi.
  • 59 % miehistä kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän laadusta ja kestävyydestä.
  • 74 % miehistä pitää henkilökohtaista palvelua tärkeänä pukuostoksilla.
Lähde: Turon kuluttajatutkimus 2017

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt