Makia kuvitti t-paidat pajatsolla – sitten yhteyttä otti RAY:n lakiosasto

Julkaistu:

Kiista
RAY vetoaa tavaramerkkiinsä ja rahapelien valvontaan.
Suomalainen vaatevalmistaja Makia Clothing on joutunut Raha-automaattiyhdistyksen lakimiesten hampaisiin.

Yritys joutuu RAY:n vaatimuksesta vetämään kaikki pajatsoaiheiset JAZZO-nimiset t-paitansa myynnistä. Makia Clothingin operatiivinen johtaja Mika Martikainen kertoo, että hänelle koko asiasta jäi todella holhoava kuva, vaikka itse neuvottelut käytiinkin hyvässä hengessä.

– RAY koki, että tämä paita rikkoo heidän tavaramerkkioikeuksiaan ja mahdollisesti rahapelien markkinoinnin suhteen heidän toimintaansa liittyvää lainsäädäntöä, Martikainen sanoo.

Makian paidassa on erään taiteilijan näkemys vanhasta markka-ajan pelistä, jota ei ole ollut vuosikausiin mahdollista pelata. Viimeinenkin pajatso-laite poistui käytöstä tämän vuoden alussa.


– Meidän lähtökohtana oli tehdä kunniaa sille vanhalle, hyvälle pelille. Lisäksi meidän mielestä tavaramerkkioikeutta ei ole rikottu, koska heillä ei ole tavaramerkkirekisteröintiä vaatetuskategoriassa vaan peleissä. Lisäksi emme koe markkinoivamme tätä niin, että jollekin tulisi himo päästä uhkapelaamaan, Martikainen selittää.

Operatiivinen johtaja kertoo, että yritys esitti RAY:lle kompromissiratkaisua: paidat olisi pidetty myynnissä, mutta niistä olisi tehty ainutkertainen sesonkituote. Tämä ei käynyt päinsä valtion pelimonopolille. Pienenä yrityksenä Makialla ei ollut halua lähteä selvittämään asiaa oikeusteitse, mikä olisi ollut toinen vaihtoehto.

Tällaisenaankin tapaus aiheutti Makialle kustannuksia.

 

Emme koe markkinoivamme tätä niin, että jollekin tulisi himo päästä uhkapelaamaan.

– Ei tässä älyttömän isoista summista puhuta, mutta tässä tulee lisätöitä asioiden selvittelyssä ja yhteydenotoissa asiakkaille. Heitä tämä varmasti eniten harmittaa, koska paita oli pidetty. He ja me menetämme nyt myyntituloja.

– Meidän rakkaassa kotimaassa jotkut asiat ovat hyvin tarkoin valvottuja ja hoidettuja. Katsoimme parhaaksi, ettemme lähde taittamaan peistä tämän enempää. Meidän kannaltamme tämä on kuitenkin epämiellyttävä tulos, Martikainen kuittaa.

RAY: ”Suojelemme oikeuksiamme”

Liiketoimintajohtaja Timo Kiiskinen vahvistaa, että RAY on ollut aktiivinen asian suhteen. Hän kertoo, että RAY halusi ensisijaisesti keskustella asiasta. Hänkin on sitä mieltä, että keskustelut sujuivat yhteisymmärryksessä Makian kanssa.

– Kiinnitimme oikeuksiimme huomiota. Käytännössä meillä on sekä Pajatsoon että RAY:n liikemerkkinä tunnettuun apilalogoon liittyviä oikeuksia, joista tämä keskustelu nousi. Olemme aina aktiivisia, jos koemme että oikeuksiamme rikotaan, hän sanoo.

Kiiskisen mukaan Raha-automaattiyhdistys oli yhteydessä Makiaan kahdesta syystä. Ensinnäkin heillä on tekijänoikeus Pajatson ulkoasuun sekä tavaramerkkioikeus liikemerkkiin. Toiseksi kysymys oli rahapelien markkinoinnin ja mainonnan valvonnasta.

– Vaikka t-paita on itse piirretty, siinä selvästi hyödynnetään tunnusomaisia RAY:n Pajatsolle tunnusomaista ulkoasua sekä apilalogoa, Kiiskinen sanoo.


Valvonnasta hän toteaa, että viranomaiset ovat kohtuullisen tarkkoja siitä, kuka saa viestiä rahapeleistä.

– Käytännössä meillähän on ainoa oikeus järjestää rahapelitoimintaa ja samalla kertoa ihmisille rahapeleistä. Viranomaiset syynäävät aika tarkasti, miten näitä asioita näkyy.

Kiiskinen kuitenkin myöntää, ettei Raha-automaattiyhdistyksen tehtävä ole valvoa rahapelitoiminnan markkinointia. Asiaan liittyvä valvova viranomainen on Poliisihallitus.

– Emme ole valvova viranomainen, mutta meidän täytyy toimia vallitsevien käytäntöjen mukaan.

Liiketoimintajohtaja kertoo, että RAY olisi puuttunut pajatsoasiaan riippumatta siitä, kuka t-paitaa myi.

– Koemme, että meidän täytyy pitää huoli omista oikeuksistamme siinä missä minkä tahansa muunkin yrityksen. Tällainen on meille arkipäiväistä touhua. Ei ole kysymys siitä, onko toinen osapuoli pieni vai iso, me haluamme olla johdonmukaisia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt