Jättiareenan nimi UROS LIVE herätti tunteita netissä - Muut lajit - Ilta-Sanomat

Jättiareenan nimi UROS LIVE herätti tunteita netissä: ”Ajattelen Tamperetta ja eturauhasvaivoja”

Tältä Tampeelle rakennettava jättiareena tulee näyttävä havainnekuvan perusteella.

Julkaistu: 5.3. 14:05

Tampereen keskustaan rakennettavan uuden areenan nimeksi tuli UROS LIVE. Nimi keräsi Twitterissä runsaasti arvostelua ja ihmettelyä, mutta myös puolustajia löytyi.

Moni suomalainen hieraisi silmiään torstaina nähtyään Tampereelle vuonna 2021 valmistuvan hulppean monitoimiareenan nimen. Uutta kompleksia on markkinoitu uutena valtakunnan ykkösareenana, joka tarjoaa puitteet niin konserteille ja messuille kuin urheilu- ja show-tapahtumillekin.

Tampereen ydinkeskustaan, rautatien päälle rakenteilla olevan areenan nimi, UROS LIVE, kirvoitti sosiaalisessa mediassa paljon kommentteja. Moni ihmetteli nimeä, mutta myös puolustajia löytyi.

Nimi tulee tapahtumapaikan pääyhteistyökumppanilta. Uros on vuonna 2011 perustettu miljardiluokan, suomalainen teknologiayritys, jonka pääkonttori on Oulussa. Yhtiön nimi tulee sanoista universal roaming solutions. Kymmenvuotinen sopimus julkistettiin torstaina.

Uudesta areenasta tulee SM-liigassa pelaavien Tapparan ja Ilveksen kotihalli, ja se on myös vuoden 2022 jääkiekon MM-kisojen päänäyttämö.

Mutta se nimi – sitä eivät kaikki sulattaneet. Nimeämisuutisen jälkeen moni kirjoitti reaktioistaan Twitteriin.

Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtajana työskentelevä kansanedustaja, Anna-Kaisa Ikonen kommentoi nimeä näin:

– On hienoa, että Kannen areenan yhteistyökumppaniksi saatiin osaava teknologiayhtiö Uros, mutta että areenan nimeksi Uros Live... sanoisinko yllättävää.

Tampereen kaupunginvaltuutettu, entinen kansanedustaja Tiina Elovaara oli samoilla linjoilla:

– Ymmärrän että tässä on liiketaloudelliset asiat kyseessä, mutta näin tökeröllä tavalla sukupuolittunutta, epämodernia ja kornia nimeä ei tulisi antaa kaupunkilaisten ja kaikkien yhteiseksi tarkoitetulle monitoimiareenalle.

Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Otso Kivekäs oli yksi nimen hämmästelijöistä:

– Siis tää onkin joku aikuisviihdeprojekti? Luulin että siellä piti pelata lätkää?

”Vahva äijämeininki”

Televisiojuontaja, tunnettu tamperelainen Simo Frangén antoi palaa:

– Jos Tampereen Areenan yhteistyökumppanilla eli oululaisella teknologiafirmalla (Uros-konserni) on typerä nimi, niin miksi se nimi piti ottaa myös Areenan nimeksi?

Tuo nimi antaa voimakkaan signaalin siitä, että tuossa paikassa on vahva äijämeininki. Voi aiheuttaa markkinointiosastolle pieniä haasteita selittää, että on meillä täällä muitakin kuin miehille tarkoitettuja tapahtumia.

No, jos ja kun se nimi nyt on tuo, niin ehdotan, että Uros Liven avajaisissa esiintyvät Uros Hevi Gee ja Uros Ramazzotti.

Vapaana kirjoittajana työskentelevä akateemiseksi sekatyöläiseksi itseään kutsuva Kaarina Hazard:

– Minä ajattelen Tamperetta ja eturauhasvaivoja.

Televisiosta tuttu mentalisti, turkulainen Pete Poskiparta sivalsi hämäläisiä:

– Kerrankin me turkulaiset voimme vain katsella sivusta ja myhäillä, kun tamperelaiset perseilevät. Uros, kaskun ei Panomies-areena.

Ylen Sohvaperunat-sarjasta tuttu Juhani Koskinen löysi nimestä yhteyden jääkiekkoon:

– Ilvekselle hyvä hallin nimi kyllä, Tappara jää soittamaan harmillisesti kakkosviulua.

UROS LIVE eli OUR ILVES.

Puolustajiakin löytyi

Vaikka moni ihmetteli nimeä, myös nimen puolustajia ja nimestä aiheutunutta kohua hämmästelleitä löytyi.

Kommenteissa huomautettiin esimerkiksi siitä, että moni muukin urheilustadion on nimetty sponsorin mukaan.

– Pääsponsori on Universal Roaming Solutions (UROS). Jos se ei saa nimeään esiin, miksi enää maksaisi? Ei nimi hallia pahenna. Meemejä toki tulee ja hyviä vitsejä, mutta ei siitä nyt sentään suuttua pidä, yksi Twitter-käyttäjä kirjoitti.

Entinen koripalloilija Ville Mäkäläinen ihmetteli nimestä aiheutunutta kohua.

– UROS mainittu ja Suomi sekoaa. Elisa kyllä kelpaa. Minne on hävinnyt terve järjen käyttö? Mäkäläinen kirjoitti.

– Areenalle saatiin nimi. Nykymallin mukaisesti kaupallisten hankkeiden nimitysoikeudet ovat kauppatavaraa. Nyt teknologiayritys halusi brändilleen näkyvyyden 10 vuodeksi ja maksoi siitä varmaan hyvin, kirjoitti puolestaan Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund.

Artikkelia päivitetty kello 20.44: lisätty, että nimivalintaa on myös puolustettu.