Marcus Grönhomin Niclas-poika rallicrossin MM-sarjan pisteahnein kuski – ”Poika löytänyt päättäväisyyttä, jota voittamiseen tarvitaan”

Julkaistu:

rallicross
Rallicrossin MM-sarja päättyy tänä viikonloppuna.
Rallin MM-sarjan suomalaisista on kohistu viime aikoina kovaan ääneen paitsi Suomessa myös maailmalla, monessakin mielessä. Tapetilla ovat muun muassa olleet nelinkertaisen maailmanmestarin ja nykyisen Toyotan tallipäällikön Tommi Mäkisen sopimushaasteet virolaiskuski Ott Tänakin kohdalla, kokeneen kuskin Jari-Matti Latvalan suhdejuorut sekä nuoren huimapään Kalle Rovanperän uskomaton vauhti.

Puhetta suomalaisista rattitaitureista on kuluvalla kaudella riittänyt myös muilla bensankatkuisilla varikoilla, kuten rallicrossin MM-sarjassa. Nimenomaan 23-vuotiaasta Niclas Grönholmista, joka on rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin Marcus ”Bosse” Grönholmin poika.

Isänsä johtamassa GRX Taneco -tallissa ajava Niclas Grönholm on ollut kuluvan MM-kauden paras kuljettaja, mikäli mittarina käytetään kerättyjä pisteitä ajettuihin osakilpailuihin nähden. Kauden päätöskilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Etelä-Afrikassa, ja sitä ennen Grönholm on kerännyt kaikkiaan 157 pistettä, 30 vähemmän kuin sarjaa johtava ruotsalainen Tommy Hansen. Eron selittää pitkälti se, että suomalainen joutui alkukesästä jättämään kaksi osakilpailua kokonaan väliin umpisuolen petettyä.

– Tällä kaudella ”Nippe” on hiffannut, että mistä voittamisessa on oikein kyse. Poika on löytänyt otteisiinsa juuri sellaista päättäväisyyttä ja tappamisen meininkiä, joita voittamiseen vaaditaan. Luonne on se iso juttu, Bosse Grönholm näkee.


– Ottaa päähän, että Nipen MM-kultahaaveet murenivat sairasteluun, mutta minkäs teet. Nyt olisi hyvä ottaa kauden viimeisestä kisasta voitto ja puskea sitten ensi kaudella koko sarjan mestariksi.

”Kupoliin on ottanut”

Ennen päätöskisaa MM-pisteissä neljäntenä olevaa Niclas Grönholm on säväyttänyt kuluvalla kaudella paisti ajotaidoillaan myös aiempaa räväkämmällä verbaalisuudellaan. Niclas tunnetaan selvästi rauhallisempana luonteena kuin impulsiivinen isänsä, mutta osataan sitä myös toisessa polvessa.

Huhtikuun lopussa ajetun Espanjan-osakilpailun jälkeen Grönholm haukkui latvialaisvastustansa Janis Baumaniksen äänekkäästi pystyyn, kun tämä hidasteli finaalissa hänen edellään, suomalaisen mielestä tahallisesti. Useampien varikolla olleiden asiantuntijoiden mukaan Grönholm olisi saattanut taistella jopa kisan voitosta, ellei kisassa lopulta viimeiseksi jäänyt ja selvästi heikointa vauhtia pitänyt latvialainen olisi jäänyt jarruksi hänen eteensä.

– Saatanan mulkut! Tuntuu, että koko niiden suku (Baumanikset) tekee tahallaan tällaista kiusaa. Aivan kuin niillä olisi jotain meitä ja ylipäätään koko muuta rallicrossperhettä vastaan, Niclas Grönholm puhisi tuolloin tiukkaan sävyyn.
Tuolloin kaikki näytti vielä Grönholmin MM-taistelun suhteen valoisalta, kunnes kivuliaat vatsakivut iskivät. Aikansa kipuhelvettiään vähäteltyään Grönholm meni sairaalaan, jossa hänen umpilisäkkeensä operoitiin välittömästi. Sen jälkeen kaiken piti olla kunnossa, mutta operaation jälkiseurauksena iskivätkin tulehduskivut ja hän joutui viettämään sairaalassa pariin otteeseen useita öitä. Lääkärin määräyksestä rattiin ei ollut kahdessa seuraavassa kisassa asiaa.

– Kaikenlaistahan tähän kauteen on mahtunut. Vielä kun muistaa, että kauden avauksessa minulta vietiin voitto kyseenalaisin perustein, Niclas Grönholm sanoo.

– Pääasia tietysti, että terveyteni saatiin kuntoon, mutta kyllä tässä on tullut vietettyä välillä henkisesti todella haastavia aikoja. Kupoliin on ottanut nimenomaan sen jälkeen, kun MM-saumani mureni ja tapahtui se umpilisäkehomma.

”Voitto rauhoittaisi faijaa”

Grönholm on vastoinkäymisistä huolimatta tyytyväinen kisoissa nähtyyn vauhtiinsa sekä GRX-tallin käyttämän Hyundain toimivuuteen. Marcus Grönholmin ja Jussi Pinomäen pyörittämä talli on löytänyt tasaisuutta tekemisiinsä.

– Mieltäni lämmittää toki se, että olen ollut pistekeskiarvon puitteissa paras kuski. Saan siitä lisää itseluottamusta ja motivaatiota, Niclas Grönholm ruotii.

– Sunnuntaina ajettavassa kauden päätöskisassa mulla ei enää varsinaisesti ole panosta, mutta teen kaikkeni voittaakseni. Se olisi varmasti paras mahdollinen isänpäivälahja faijalle. Ainakin se varmasti rauhoittaisi faijaa, Niclas sano naurahdellen.
Rallicrossin MM-sarjan tulevaisuus on puhuttanut. Takavuosien rallilegendat Sebastien Loeb ja Petter Solberg kaikkosivat lajista varsinaisten tehdastallien vetäydyttyä sarjasta viime kauden päätteeksi, ja nyt MM-tallit miettivät kuumeisesti, olisiko sähköautoihin siirtyminen paras tapa lajin vetovoiman takaamiseksi. Sisäpiireissä monet uskovat, että sähköautojen myötä tehdastallit palaisivat MM-sarjaan.

– Voi olla, että sähköautot olisi se ratkaiseva uudistus. Tehdastalleissa nimittäin tiedetään, ettei kyse todellakaan ole mistään jäähdyttelysarjasta, vaan päinvastoin nuoret kuljettajat ovat alati nostaneet osakkeitaan. Esimerkiksi Loeb ajoi hyvin rallicrossissa, mutta ei hänestäkään ollut voittajaksi, Grönholm muistuttaa.

– Ensi kaudella mennään kuitenkin vielä polttomoottoreilla. Silloin mulla on vain yksi tavoite, maailmanmestaruus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt