MM-kartingia pitäisi ajaa pian – Mika Salo Circuitin turvallisuus kyseenalaistettiin: ”Suuri määrä vaaratilanteita”

Julkaistu:

Karting
Kartingin MM-kisojen testikilpailu Mika Salo Circuitilla herätti huolta turvallisuudesta.
Kartingin MM-kilpailut järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Alahärmän Mika Salo Circuitilla. Sunnuntaina päättynyt esikilpailu herätti kysymyksiä radan turvallisuudesta.

Vroomkart-sivusto raportoi, että 180 kuljettajan tapahtumassa nähtiin ”suuri määrä vaaratilanteita”.

Valmistavassa kisassa ajoivat tulevien MM-kisojen tapaan OK Junior -ja OK-luokat. Junioriluokkaan pääsevät osallistumaan tänä vuonna 12 täyttävät ajajat, ja OK-luokkaan tänä vuonna 14 täyttävät.

Vroomkartin mukaan etenkin radalla sijaitsevan sillan ylitys ja alitus olivat kuljettajille haastavia. Sivuston mukaan niissä nähtiin lukuisia peräänajoja, ilmalentoja ja rajuja osumia ratavalleihin.

Ambulanssi nähtiin radalla viikonlopun aikana useaan otteeseen, mutta MM-kilpailun promoottori Sami Heiskanen kertoo Ilta-Sanomille, että vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin.

– Testikisassa turvallisuudesta huolehtiminen oli tärkein pointtimme. Pidimme hyvin matalaa kynnystä esimerkiksi ambulanssin radalle lähettämisen suhteen onnettomuustilanteissa. Se näytti katsomoon ehkä erilaiselta, kuin mitä tilanne oli paikan päällä, Heiskanen kertoo.

– Yhtään kuljettajaa ei viety ambulanssilla sairaalaan rata-alueelta, hän vakuutti.

Heiskasen mukaan kolme kuljettajaa sai viikonloppuna raajoihinsa vammoja, jotka saattoivat vaatia röntgen-tutkimuksia. Muissa tapauksissa selvittiin buranalla ja jääpusseilla.

Mahdollisista muutoksista päättää FIA

MM-kilpailujen järjestelystä vastaava autourheilun suomalainen lajiliitto AKK kokeili sunnuntaina rata-alueelle sillan alle jopa uuden shikaanin rakentamista turvallisuuden parantamiseksi. Lopulta mutkien 4 ja 6 välillä ajettiin finaalilähdössä keltaisten lippujen liehuessa, eli ohittaminen oli tällä välillä kielletty.

– Tauolla mietimme testimielessä yhden shikaanin rakentamista, mutta palasimme sitten alkuperäiseen suunnitelmaan. Kaikki kilpailut ajettiin kuitenkin samanlaisella radalla, sitä ei muokattu mihinkään suuntaan, kertoi Heiskanen.

– Meillähän ei ole edes oikeutta muutoksiin. Rata on FIA:n kartingkomission hyväksymä. Radantarkistus on suoritettu vuonna 2017, juuri ennen radalla ajettuja EM-kilpailuja.

Heiskanen kertoi, että kaksi tapahtumaan osallistunutta tiimiä päätti jättää sunnuntain finaaliajot väliin. Ainakin toisen poisjäännin syynä olivat huolet radan turvallisuudesta. Heiskanen kuitenkin muistuttaa, että kyseessä oli avoin harjoittelutapahtuma, jossa ei ajettu hampaat irvessä.

– Se oli ihan täysin treeniä, ei siellä mistään pisteistä kilpailtu. Tämä oli avoin testimielessä järjestetty kisa, josta sai lähteä pois jos halusi. Jokainenhan tekee omat päätöksensä.

Heiskanen paljasti, että FIA on ollut viikonlopun tapahtumien johdosta yhteydessä AKK:hon.

– Sieltä on kysytty, mikä meidän näkemys oli viikonlopun tapahtumista, ja me olemme sinne vastanneet. Meidän korviimme ei ole tullut mitään tietoa, että muutoksia olisi luvassa.

Heiskanen kertoo, että mahdolliset uudet turvajärjestelyt, kuten uusi shikaani tai keltaisten lippujen käyttäminen, ovat FIA:n päätettävissä.

– Jos ne haluavat sinne shikaanin, on ihan mahdollista että sellainen tulee sinne. He varmaankin kuuntelevat useita osapuolia ja tekevät sitten päätöksensä.

– Me totesimme viikonloppuna, että voimme hoitaa kilpailun turvallisesti ilman shikaania. Keltaisten lippujen alla tilanne rauhoittui, ja finaalit ajettiin ilman ongelmia maaliin.

”Mielestäni se oli normaalia kilvanajoa”

Tapahtuman promoottori ei kokenut, että onnettomuuksia olisi viikonlopun aikana tapahtunut juuri normaalia enemmän.

– Mielestäni se oli normaalia kilvanajoa.

Mika Salo Circuitilla ajettiin junioreiden ja aikuisten EM-kisat vuonna 2017. Tuolloin kisatapahtumissa ei ilmennyt ongelmia.

– FIA:n periaatteet ovat hyvin turvallisuuslähtöisiä, ja meillä on kuitenkin ajettu EM-kisat samoissa luokissa kaksi vuotta sitten. Jos silloin olisi noussut esiin ongelmia tai puutteita, eihän meillä olisi ollut mahdollisuutta saada näitä MM-kisoja.

Ainoa muutos kahden vuoden takaisesta on se, että junioriluokan alaikärajaa on laskettu vuodella niin, että nyt OK Junior -luokkaan voi osallistua, jos täyttää 12 vuotta kuluvan vuoden aikana.

Heiskasen mukaan suurin osa onnettomuuksista tapahtui nimenomaan nuorimmille kuskeille. Tapahtumassa ajoi muun muassa 12-vuotias juniorien Suomen mestari Tuukka Taponen. Junioriluokassa nähtiin myös muun muassa entisen F1-kuljettajan Jarno Trullin poika Enzo ja Trullin tavoin kuninkuusluokassa kilpailleen Luca Badoerin poika Brando.


Ongelmien sävyttämästä harjoitustapahtumasta huolimatta Heiskanen ei vaikuta olevan huolissaan MM-kisojen suhteen. Valmistelut jatkuvat alkuperäisen suunnitelman mukaan.

– Minun tietoon ei ole tullut mitään, mikä vaikuttaisi MM-kisoihin. Niiden eteen tehdään töitä aivan samalla tavalla kuin ennen viikonloppuakin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt