Paljon nähnyt yritysjohtaja ällistyi yhdestä puhelusta – näin Tuukka Taponen, 12, kerää 150 000 euron kartingbudjetin

Julkaistu:

Autourheilu
EM-sarjassa ajava Tuukka Taponen, 12, on huomattu kansainvälisillä kartingradoilla eikä pelkästään vauhtinsa vuoksi.
Kun Lohjan Tytyrin koulun kuudesluokkalaiset nauttivat luokan pyöräretkellä keväisestä auringonpaisteesta, 12-vuotiaan Tuukka Taposen puhelin pirisi.

Toisessa päässä oli potentiaalinen sponsori, jota kartinglupaus oli tavoitellut aamulla ennen lähtöään kouluun.

– Sain aamulla kaksi uutta sponsoria, ja pyöräretkellä soitti yksi takaisin. Hänen kanssaan ei syntynyt vielä sopimusta, Taponen kertoo Ilta-Sanomille kotonaan Lohjalla koulupäivän jälkeen.

Taponen ei ole mikään tyypillinen 12-vuotias. Osin sen takia, että hän tietää hämmästyttävän tarkkaan, mitä elämältään haluaa. Osin sen vuoksi, että hänen suuren unelmansa tavoittelu maksaa noin 150 000 euroa vuodessa.

Lahjakkaan kuljettajanalun haave on taistella tulevaisuudessa F1-sarjan maailmanmestaruudesta. Se tarkoittaa, että kartingia on ajettava jo tässä vaiheessa ammattimaisesti ja kierrettävä kilpailuja ympäri maailmaa.

Isä ja äiti tukevat Taposen unelmaa niin paljon kuin voivat, mutta keskituloisten vanhempien poika on oppinut, että suurin osa hurjasta 100 000–150 000 euron kausibudjetista on kerättävä muualta.

– Kiersimme ensin äidin kanssa sponsorien luona Lohjalla ja Nummelassa. Sitten äiti sanoi, että voisin kokeilla soittaa kerran itse.

Siitä lähtien Taponen on soitellut ahkerasti eri yritysten johtoportaisiin.

– Kerron nimeni ja ikäni ja mitä teen. Sitten kysyn, haluisit sä lähteä tukemaan mua.


Huhtikuussa EM-sarjan avauskilpailun Ranskassa voittanut Taponen on herättänyt sponsoreissa kiinnostusta menestyksensä mutta ennen kaikkea asenteensa ansiosta.

Taposta tukevan autoalan yhtiön Ajardoksen toimitusjohtaja Mikko Halme muistaa äimistyneensä aikoinaan hänelle soittaneen pojan reippaudesta.

– Yllätyin todellakin, miten erilainen nuori hän on. Suomalaisia pidetään vähän juroina, mutta Tuukka on supliikki kaveri, Halme sanoo.

– Oli iso juttu, että hän otti itse yhteyttä. Se oli rohkea teko, joka osoitti, millainen palo hänellä on lajia kohtaan. Tuukka ymmärtää, että tämän lajin eteen on tehtävä paljon muutakin kuin ajettava autoa.

Samaa paloa korostaa kartingtalli Kohtala Sportsin tallipäällikkö Jussi Kohtala. Ikänsä lajin parissa ollut Kohtala ennusti aikoinaan tallissaan ajaneen Valtteri Bottaksen nousevan formula ykkösiin. Nyt kokenut kartingkettu sanoo samaa suojatistaan Taposesta.

Kohtala ei perustele näkemystään vain loistavilla autonkäsittelytaidoilla, joita jo kaksivuotiaana kartingradoilla viihtyneeltä Taposelta löytyy yllin kyllin.


Taponen on kiertänyt viime vuodesta kansainvälisiä kilpailuja Kohtalan tiimin mukana. Kun useimmat kuljettajalupaukset ovat siirtyneet ajopäivän jälkeen lepäilemään, Taponen on käärinyt hihat ja jäänyt puhdistamaan autoaan.

Suomalainen hurjapää on tehnyt vaikutuksen myös ulkomaalaisiin tiimeihin, jotka ovat katsoneet välillä ihmeissään 12-vuotiaan kuskin touhuja.

– 90 prosenttia 11–14-vuotiaista kuskeista katsoo vierestä, kun mekaanikot, isät tai muut aikuiset nostavat 80–100-kiloisen auton huoltokärrylle ajon jälkeen. Tuukka käy punnituksessa, ottaa auton edestä kiinni ja nostaa sitä minun tai mekaanikon apuna, Kohtala sanoo.

– Hänen arvostuksensa kansainvälisellä kartingvarikolla on syntynyt suurelta osin tuollaisista teoista.

Auton kehittäminen ja sen yksityiskohtiin perehtyminen on Taposelle erityisen tärkeää.

– Putsaan autoa melkein joka ajon jälkeen. Saatan irrottaa koneen tai laittaa sen kiinni. Haluan osata tehdä itsekin autolle jotain, jos yhtäkkiä alkaa vaikka sataa. En halua vain odottaa muiden apua, Taponen kertoo.


Työmoraalia selittää sekin, että Taponen haluaa luoda itselleen tulevaisuuden autourheilumaailmassa.

– Formula ykkösiin olisi tietysti kiva päästä, mutta jos se ei onnistu, autourheilusta pitäisi saada ammatti. Voisin ehkä ajaa jotain sarjaa ja olla Jussin tiimissä mekaanikkona.

– Ajaminen on vaan niin hauskaa. Kaikki siinä on hienoa.

Jussi Kohtala ymmärtää harvinaisen hyvin menestyvän kilpa-autoilijan sielunmaisemaa.

Kohtala ajoi aikoinaan kartingissa tasaisia kisoja muuan Kimi Räikköstä vastaan. Vuonna 2003 Kohtala perusti oman kartingtallin, jossa on ajanut muun muassa Mercedeksen F1-tallin suomalaisässä Valtteri Bottas.

Kohtala näkee Tuukka Taposessa paljon samaa kuin nykyään F1-mestaruudesta ajavassa Bottaksessa.

– Valtteri taisi olla tiimiini tullessaan 14-vuotias eli hieman Tuukkaa vanhempi. Molemmat ovat monipuolisia kuskeja, joilla on kova itseluottamus. Ilman sitä kartingissa ei voi mitenkään pärjätä, Kohtala sanoo.


Tallipäällikkö kuvailee Bottasta ja Taposta valloittaviksi persooniksi.

– Joistain junnuista ei vain saa mitään irti, mutta Tuukka heittää vähän vitsiä ja ottaa hommat tosissaan, kun on sen aika. Valtteri oli samanlainen.

Bottas sai uransa alkutaipaleella merkittävää tukea Wihurin ja Kempin kaltaisilta sponsoreilta. Taposella on useita yhteistyökumppanuuksia, mutta töitä on vielä tehtävä, jotta kauden budjetti saadaan kasaan.

Rahoitus onkin suurimpia ellei suurin kysymysmerkki, mitä tulee Taposen F1-unelman toteutumiseen.

– Kun lähdimme tähän kauteen, mitään 150 000 euroa ei ollut missään nimessä koossa. Tein päätöksen, ettemme voi jäädä odottelemaan, vaan alkuvuoden kisoja on pakko vetää riskillä, yrittää tehdä tulosta ja kasvattaa yhteistyökumppanien verkostoa sitä kautta, Kohtala kertoo.


Kartingin EM-sarjaa OK-Junior-luokassa ajavan Taposen kisakalenteri on kiireinen. Ohjelmassa on tänä vuonna kaikkiaan 16 kilpailua, joiden joukossa on neljä EM-kisaa ja kauden päätavoite, syyskuussa Alahärmässä ajettava MM-kisa.

Kuudetta luokkaa lohjalaisessa Tytyrin koulussa käyvä Taponen myöntää, että koulunkäynnin yhdistäminen kartingin vaatimaan matkustusrumbaan on toisinaan haastavaa.

– Pari päivää ennen kuin lähden reissuun opettaja antaa läksyt ajalle, jonka olen poissa. Teen läksyt yleensä samana päivänä, niin ne eivät paina mielessä enää kisapäivinä.

Kisareissut voivat kestää viikon, joten läksyjä kertyy parhaimmillaan melkoinen pino. Liikunnan ja matematiikan lempiaineikseen nimeävä kartingtoivo aikoo hoitaa kuitenkin koulun kunnialla.

– Haluan hoitaa koulun hyvin, koska sitten saan taas vapaata ja pääsen ajamaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt