Joukko epäonnekkaita sattumia murskasi huippulupaus Emma Kimiläisen F1-unelman 10 vuotta sitten – nyt kaikki voi muuttua

Julkaistu:

Formulat
Emma Kimiläinen menetti unelmansa kerran. Hän voi saada sen nyt takaisin.
Unelmat voivat murskautua monella tavalla. Pahinta on silloin, kun tapahtumien kulkuun ei voi vaikuttaa itse.

Autourheilulahjakkuus Emma Kimiläinen joutui epäonnekkaiden sattumien uhriksi kauden 2009 kynnyksellä. Suomalaiskuski oli tehnyt edellisellä kaudella vaikutuksen autojätti Volkswagen/Audiin saksalaisessa ADAC Formula Masters -sarjassa. Kimiläinen muun mussa kellotti usein nopeampia aikoja kuin tanskalainen tallikaverinsa, nykyään formula ykkösissä ajava Kevin Magnussen.

Audi oli lupaillut Kimiläiselle auttavansa tätä matkalla kohti formuloiden kuninkuusluokkaa, mutta mahdollisuutta vakuuttaa F1-talleja ei koskaan tullut.

Eurooppaa koetellut talouskriisi iski myös autourheiluun, ja Audi leikkasi rajusti moottoriurheilubudjettiaan. Kimiläinen sai monen nuoren kuljettajan tavoin tylyn viestin: hän olisi jatkossa omillaan.

– Sain Hjalliksen (Harkimon) avulla hieman budjettia kasaan, jotta pystyin ajamaan vuoden 2009 Englannissa Audi Palmer -sarjaa. Sen jälkeen yritimme saada rahoitusta formula kakkosiin, Kimiläinen, 29, muistelee nyt.

Tehtävä osoittautui mahdottomaksi.

– Jos haluaa ajaa F2-sarjaa yhden kauden, se maksaa nykyään noin kolme miljoonaa euroa. 1,5 miljoonaa voi olla minimisumma, mutta silloin on myös tiimiltä auto, jolla ei voi pärjätä, Kimiläinen havainnollistaa rahan roolia.

Kunnianhimoisen urheilijan pettymys oli kova.

Kolmevuotiaana kartingin aloittanut Kimiläinen osoitti jo varhaisessa vaiheessa potentiaalinsa. Hän kilpaili muun muassa tasaväkisesti kartingmestaruuksista muuan Valtteri Bottaksen kanssa.


Moni povasi Kimiläiselle kultaista tulevaisuutta, mutta yhtäkkiä ura olikin ohi vain parikymppisenä.

– Olin mennyt niin kovasti kohti F1-unelmaa. Ihmiset, joita olin tavannut matkan varrella, olivat sanoneet, että se on täysin mahdollista, Kimiläinen kertoo.

– Olisin ehkä voinut mennä ajamaan jotain koppiautoluokkaa mutta ajattelin vähän hölmösti, että jos en pääse tavoitteeseeni, en halua tehdä tätä ollenkaan.

Kimiläinen keskittyi siviilielämään. Vauhti oli melkein yhtä kovaa kuin radalla.

– Neljän vuoden aikana yritin sulkea ajamisen mielestäni. Se oli herkkä aihe.

– Autourheilun jättämää aukkoa oli erittäin vaikeaa täyttää. Tein tradenomin tutkinnon 1,5 vuodessa samalla, kun olin päivätöissä. Samaan aikaan rakensimme talon ja suunnittelin häät. Kaiken tuon jälkeen tulin raskaaksi.

– Sitä ennen yritin vain täyttää päiviä ja saada kaiken heti, jotta pääsisin niin sanotussa oikeassa elämässäni eteenpäin. Se ei kuitenkaan auttanut, päinvastoin.


Fanni-tyttären syntymä vuonna 2013 pakotti rauhoittumaan.

– Se oli asioiden läpikäymisen ja peiliin katsomisen paikka. Sitten palasinkin ajamisen pariin.

Kimiläinen palasi kilpa-autoiluun vuonna 2014, kiitos hänen kykyihinsä luottaneen ruotsalaisen PWR Racing Teamin. Kimiläinen ajoi ruotsalaistallin väreissä kolme kautta vakioautojen STCC-sarjaa.

– Ajamisen ja vanhemmuuden yhdistäminen ei ollut aluksi helppoa. Meni melkein kolme vuotta, että sain ajatukset kasaan ja löysimme kotona hyvän rytmin kaikkeen.

Reilut puoli vuotta sitten kilpa-autoilu-unelma syttyi uudenlaiseen liekkiin.

Kimiläinen sai puhelun W Series -formulasarjan järjestäjiltä, jotka olivat kuulleet monipuolisesta suomalaiskuskista paljon hyvää.

Viime vuonna perustetun W Seriesin tarkoituksena on tarjota naiskuljettajille näkyvyyttä ja mahdollisuuksia tiellä huippusarjoihin ja jopa formula ykkösiin.

Kimiläinen valittiin erilaisten testien jälkeen yli sadan hakijan joukosta yhdeksi sarjan 18 kisakuskista.


Pelissä on sarjan voitto ja lähes puolen miljoonan euron palkintorahat, mutta Kimiläiselle kyse on paljon suuremmasta. Hän toivoo, että kerran kaatunut haave ammattilaisurasta voisi tällä kertaa toteutua.

– Koen, että tämä on uusi mahdollisuuteni. Urani aikana olen ollut oikeassa paikassa väärään aikaan ja vastaavasti ihan väärässä paikassa, kun aika on ollut oikea.

– Nyt olen henkisesti ja fyysisesti huippuiskussa, joten toivon, että palaset loksahtavat vihdoin kohdalleen.

”You’ve got balls”

Emma Kimiläinen palasi formula-auton rattiin kymmenen vuoden tauon jälkeen W Series -sarjan karsinnoissa maaliskuussa.

Vaikka edellisistä formulakisoista on vierähtänyt aikaa, suomalaiskuski ei arkaile puhuessaan tavoitteistaan.

Kimiläisen mukaan hän ei olisi lähtenyt sarjaan ollenkaan, jos tavoitteena ei olisi ykkössija.

Hänen menonsa on tehnyt vaikutuksen muihinkin.

– Testeissä yksi insinööri katsoi videotani ja näki, että ajoin yhden mutkan läpi kaasu pohjassa, vaikka auto vispasi. Hän sanoi siihen ”oh, you’ve got balls”. Sitten hän meni ihan puihin, ”eiku sä oot nainen.” Nauroin ja vastasin, että olisin sanonut niin itsekin.


Naisille suunnattua W Series -sarjaa ajetaan kuusi osakilpailua DTM-kilpailujen yhteydessä. Ensimmäinen kisa ajetaan toukokuun alussa Hockenheimissa.

Sarja on siitä ainutlaatuinen, ettei siinä ole talleja, jotka kilpailevat keskenään, vaan kaikki kuljettajat kuuluvat yhteen isoon tiimiin.

Kuskit ajavat joka kisassa eri F3-autolla ja tekevät töitä eri insinöörien ja mekaanikkojen kanssa.

Näin pyritään varmistamaan, että olot ovat mahdollisimman tasapuoliset kaikille. Sarjan voittajaa odottaa kauden lopussa 500 000 dollarin eli noin 445 000 euron palkinto.

– Raha ei ole tässä se motivoiva asia, mutta onhan se helpotus. Kun on mahdollisuus voittaa itselleen puoli miljoonaa, se on upea juttu, Kimiläinen sanoo.

Paluu formulakisoihin ei hermostuta.

– Tiedän, mitä osaan, ja tiedän, mitä teen. Jännitys häviää viimeistään siinä vaiheessa, kun on ajanut muutaman kierroksen ja löytänyt auton rajat.

Vaikka itseluottamus on kova, Kimiläinen tietää, ettei kovatasoisessa sarjassa ole varaa virheisiin.

– Jos mielii voittaa mestaruuden, kaiken pitää mennä putkeen ilman keskeytyksiä. Kisoja on kuitenkin vain kuusi.

Emma Kimiläinen

Syntynyt: 8. heinäkuuta 1989 (29-vuotias)

Ajoura: Aloitti kartingin 3-vuotiaana. Kilpaillut vuodesta 2005 useissa formula- ja rata-autoluokissa. Ajaa kaudella 2019 naisille suunnattua W Series -sarjaa

Asuu: Helsingissä

Perhe: Aviomies Timo Liuski ja vuonna 2013 syntynyt tytär Fanni

Muuta: Kimiläinen työskentelee myös radiojuontajana ja tekee luento- ja yrityskeikkoja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt