Nuori formulalupaus paiskautui seinään 276 kilometrin tuntivauhdilla – reaktio kauhukolarin jälkeen yllätti kaikki

Julkaistu:

Formula 3
Sophia Flörsch toipui hiljattain maailmaa järkyttäneestä onnettomuudesta. Nuori saksalaiskuski kertoi IS:lle, mikä auttoi selviämään ja palaamaan kilparadoille.
Ohikiitävä hetki F3-osakilpailussa marraskuun puolivälissä hiljensi koko autourheilumaailman.

Tuhannet Macaon katuradan katsomoihin saapuneet formulakannattajat todistivat, kuinka 17-vuotiaan saksalaiskuskin Sophia Flörschin auto syöksyi kolarin seurauksena radan reunavallin yli valokuvaajien käytössä olleen rakennuksen seinään.

Vauhtia oli 276,2 kilometriä tunnissa.

Yhtä pahaa onnettomuutta ei ollut hetkeen nähty. Monet, mukaan lukien kilpailua kotona Saksassa seurannut Flörschin äiti miettivät, onko kuljettaja elossa.

– Muistan kaiken elävästi. Muistan, kuinka ensiapuhenkilökunta ja kilpailun järjestäjät juoksivat luokseni ja alkoivat auttaa minua. Luulen, että asioiden muistaminen selvästi on auttanut käsittelemään tapahtunutta, Flörsch, 18, sanoo Ilta-Sanomille.

Flörschin isä Alex oli paikalla katsomassa kilpailua ja juoksi saman tien tyttärensä luokse. Sekasorron keskellä Flörsch halusi ilmoittaa muulle perheelleen, ettei hengenvaaraa ollut.

– Isäni tuli nopeasti luokseni ja laittoi kätensä ympärilleni. Lähetimme heti äidilleni ääniviestin, jossa sanoin olevani kunnossa.
Flörschillä murtui rajussa törmäyksessä kaksi selkärangan luuta. 11 tuntia kestäneessä riskialttiissa leikkauksessa selkärankaan laitettiin viisi ruuvia ja titaanilevy.

Nuoren kuljettajan reaktio tuhoisan kolarin jälkeen tuntui monista uskomattomalta. Siinä missä muut olivat kauhuissaan, Flörsch ei aluksi pitänyt hengenvaarallista tälliään kovin dramaattisena. Tyynesti tapahtuneeseen suhtautunut kuski kuvaili ilmalennon tuntuneen samalta kuin liukumisen maata pitkin.

– Kilpa-autossa kaikki tuntuu erilaiselta. Se ei oikeasti tuntunut niin pahalta. Vasta kun näin tilanteen sairaalassa videolta, ymmärsin, että tämä oli paha juttu. Silloin olin shokissa, Flörsch kertoo.

Nykyään Flörsch tiedostaa, miten pienestä kaikki oli kiinni. Hän kutsuu selviytymistään ihmeeksi.


Kauhukolarin jälkeen monet kysyivät Flörschiltä, kannattaisiko kilpa-autoilu korvata turvallisemmalla ajanvietteellä. Se ei ollut missään vaiheessa vaihtoehto.

– Minulta kysytään usein, miten pystyin palaamaan ratin taakse kaiken tapahtuneen jälkeen. Mielessäni ei ole koskaan käynyt, että tekisin jotain muuta. Tämä on unelmani. Yksi typerä onnettomuus ei muuta sitä.

– Minulle on tärkeintä, että selvisin, kukaan ympärilläni ei loukkaantunut pahasti ja ettei onnettomuus syntynyt minun virheestäni.

Nelivuotiaana autourheilun pariin päätynyt lahjakkuus palasi auton rattiin 106 päivää onnettomuuden jälkeen.

Kuntoutus ei ollut helppoa tai kivutonta, mutta Flörsch ei halua keskittyä vaikeuksiin. Tapahtunut sai hänet ymmärtämään vielä selvemmin, mitä hän haluaa elämässä saavuttaa.


– Totta kai siinä oli vaikeitakin aikoja, mutta enimmäkseen nautin kuntoutuksestani. Minulla oli selvä tavoite: päästä mahdollisimman nopeasti radalle. Se motivoi harjoittelemaan.

Myös autourheiluyhteisön tuella oli merkitystä. Videota Macaon onnettomuudesta katsottiin miljoonia kertoja. Flörsch sai kannustavia viestejä Fernando Alonson ja Nico Rosbergin kaltaisilta tähdiltä ja lajin ystäviltä ympäri maailmaa.

– Yllätyin viestien määrästä ja siitä, miten valtavan huomion onnettomuus sai. Suomestakin tuli paljon viestejä, joissa toivotettiin paranemista.


Pelottava tapahtumaketju nosti keskusteluun 6,2 kilometriä pitkän Macaon katuradan turvallisuuden.

Kovista nopeuksista, tiukoista mutkista ja kapeista teistä tunnettua rataa pidetään äärimmäisen haastavana kisapaikkana. Radalla on kuollut kymmenen viime vuoden aikana kolme kuskia, viimeisimpänä englantilainen moottoripyöräilijä Daniel Hegarty vuonna 2017.

Sophia Flörsch korostaa, että perinteikäs katurata on yksi hänen suosikeistaan.

– Rata on vaikea, mutta nautin erittäin paljon siellä ajamisesta. Kolarini jälkeen puhuttiin, että siellä kilpailemista pitäisi harkita. Onnettomuuteni oli kuitenkin seurausta monesta epäonnekkaasta sattumasta.

– Haluan ajaa jatkossakin Macaossa.

Flörsch ei halua suoda liikaa ajatuksia mahdollisille vaaratekijöille. Rakkaus lajiin on ihan liian suuri.

– Rakastan vauhtia, jonka tässä kilpa-autoilussa tuntee. Sitä ei voi verrata mihinkään muuhun. Tämä on laji, jossa pitää kehittyä koko ajan. Suoritukset eivät ole kiinni vain sinusta itsestäsi, vaan myös auto pitää saada toimimaan. Se on kiehtovaa.


Toista kautta hollantilaistalli Van Amersfoort Racingissa ajava Flörsch sanoo olevansa nykyisin täysin kunnossa. Kipuja ei enää ole.

– Olen hienossa tallissa, jolla on samanlaiset tavoitteet kuin itselläni. Onnettomuuteni yhdisti meitä kaikkia.

Saksalaiskuski koki pettymyksen ennen tuoreen F3-kauden alkua. Flörsch oli asettanut kovat odotukset toukokuussa alkavaan formula kolmosten European Masters -sarjaan, mutta viikonloppuna tuli ilmoitus, ettei sarjaa ajeta vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Kuljettajalupauksen kauden suunnitelmat ovat siis vielä auki.

Pelottomaksi kisakuskiksi profiloitunut Flörsch ei kuitenkaan ujostele puhuessaan pitkän tähtäimen tavoitteestaan. Hän aikoo olla ensimmäinen F1-maailmanmestaruuden voittava nainen.

Mikä saa sinut uskomaan, että se voisi olla mahdollista?

– Ajan jo formula kolmosissa. Olen päässyt tänne asti, joten en näe syytä, miksen voisi mennä tästä eteenpäin. Ymmärrän, että se vaatii paljon työtä ja resursseja, mutta olen valmis tekemään kaikkeni sen eteen. Luulen, että aika on kypsä kuninkuusluokan ensimmäiselle naisvoittajalle.

Juttua korjattu klo 18.26: Täsmennetty Flörschin viimeistä sitaattia.

Sophia Flörsch

Syntynyt: 1. joulukuuta 2000 Grünwaldissa Saksassa (18 vuotta)

Ammatti: F3-kuljettaja hollantilaisessa Van Amersfoort Racing -tallissa

Saavutukset: Easykart-luokan Euroopan mestaruus 2010. Oli viime vuonna ensimmäisellä F3-kaudellaan EM-sarjan 22:nen

Asuu: Münchenissä

Muuta: Ajanut kartingia samaan aikaan huippulupaus Mick Schumacherin kanssa, ihailee F1-kuljettaja Lewis Hamiltonin ajotyyliä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt