Urheilulegenda Alex Zanardi menetti jalkansa 17 vuotta sitten – valmistautuu nyt uuteen haasteeseen suomalaiskuskin avulla - Muut lajit - Ilta-Sanomat

Urheilulegenda Alex Zanardi menetti jalkansa 17 vuotta sitten – valmistautuu nyt uuteen haasteeseen suomalaiskuskin avulla

Jesse Krohn on auttanut Alessandro ”Alex” Zanardia kohti Daytonan 24 tunnin kisaa.

Jesse Krohn ja Alessandro Zanardi Miramasissa 5. marraskuuta.­

29.11.2018 6:22

Autourheilu muistuttaa tasaisin väliajoin vaarallisuudestaan.

Viimeksi suuri yleisö sai todistaa karmeaa onnettomuutta hiljattain Macaon F3-kisassa. Saksalainen Sophia Flörsch selvisi kuin ihmeen kaupalla ”vain” selkärangan murtumalla.

Flörschin auto lensi pelottavan ilmalennon, joka päättyi katuradan turva-aitojen takana olleeseen valokuvaajien rakennukseen.

Kaksinkertainen CART-mestari Alessandro Zanardi ei ollut yhtä onnekas Lausitzringillä 2001. Zanardi menetti molemmat jalkansa rajussa kolarissa.

Toisaalta Zanardi oli onnekas. Hän jäi henkiin.

F1-sarjassakin kilpailleen Zanardin onnettomuus tapahtui CART-kisan ratkaisuhetkillä. Kärkipaikalta varikolla käynyt italialainen palasi radalle ja pyörähti kylmillä renkailla. Alex Tagliani ei ehtinyt väistämään ja osui auton kylkeen. Zanardi menetti jalkansa ja oli vuotaa kuiviin.

Alessandro Zanardi menetti jalkansa syksyllä 2001.­

Uskomatonta kyllä, Alex Zanardi selvisi tästä hengissä.­

Onnettomuutensa jälkeen Zanardi on säilyttänyt positiivisen elämänasenteen. Hän on samalla piiskannut itsensä mm. neljään paralympiakultaan, osakilpailuvoittoihin kilparadoilla ja hurjiin triathlon-tuloksiin.

Syksyllä Zanardi teki vammautuneiden urheilijoiden maailmanennätyksen triathlonissa. Aika 8.26,06 syntyi 3,8 kilometrin uinnin, 180 kilometrin käsipyöräilyn ja 42,2 kilometrin pyörätuolimaratonin jälkeen.

Tammikuussa Zanardi osallistuu ensi kertaa legendaariseen Daytonan 24 tunnin kestävyyskilpailuun.

BMW:llä kisaava Zanardi on valmistautunut kilpailuun mm. suomalaiskuski Jesse Krohnin kanssa. Kaksikko oli hiljattain testaamassa M8-autoa Ranskan Miramasissa, jossa Zanardi testasi ensi kertaa Daytonaa varten.

Zanardin autossa on luonnollisesti käsiohjaus.

– Tämä on ollut yksi mielenkiintoisimpia projekteja, missä olen ikinä ollut mukana. On tosi hauskaa päästä tekemään töitä tuollaisen legendan kanssa, Krohn kertoo IS:lle.

Jesse Krohn Helsingissä lokakuussa.­

Alex Zanardi kuvattuna Miramasissa.­

Zanardin käsiohjausjärjestelmää kehitetään yhteistyössä FIA:n, IMSA:n ja ACO:n kanssa. Järjestelmä tarvitsee kilometrejä, jotta se voidaan luokitella ja ottaa kisakäyttöön tammikuun kisassa.

Lisäksi Zanardi ja Krohn harjoittelivat kuskinvaihtoa, joita tehdään kestävyyskisojen aikana useita.

Kuinka erilaisia kuskinvaihdot olivat Zanardin kanssa?

– Saimme lopulta kuskinvaihdon tehtyä 15 sekunnissa, mikä on tosi kova tulos. Jenkeissä pystymme vakiotiimikaverini (John Edwards) kanssa tekemään noin 14 sekunnin kuskinvaihtoja. Tässä oli vielä ekstrana se, että myös ratti pitää vaihtaa. On tosi huikeaa, miten Zanardi liikkuu autosta ulos ja autoon sisään. Hänellä on niin paljon voimaa käsissä, että on vaikeaa selittää, miten kevyesti hän nostelee itseään.

Zanardi radalla.­

Zanardi on jo 52-vuotias, mutta yhä huippukunnossa.

– Hän on tosi, tosi kova ukko ja rautaisessa kunnossa.

Krohn hehkuttaa, että urheilulegenda Zanardi luo ympärilleen positiivista ilmapiiriä.

– Hän on positiivisin ihminen, jonka olen ikinä nähnyt. Ei mitään huolia tai valitusta mistään. Hän on vain supertyytyväinen ollessaan hengissä sen kolarin jälkeen.

Suomalaiskuskin mukaan käsikaasu- ja jarrujärjestelmän toiminta oli erinomaisella tasolla.

Jarrujärjestelmään täytyy panna sama paine kädellä kuin mitä tavanomaisesti jalalla.

– Voimaa täytyy olla. Zanardi on luultavasti ainoa ukko koko maailmassa, joka siihen pystyy. Se on väkevää touhua.

On vielä epäselvää, kenen kanssa Zanardi kilpailee Daytonassa. BMW oletettavasti vahvistaa kuskikokoonpanonsa ensi kaudeksi 8. joulukuuta gaalassaan Münchenissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?