Suomen tuntematon autourheilutähti Jesse Krohn, 28, tekee uraa BMW:n tehdaskuskina – kova työ palkittiin upealla tavalla - Muut lajit - Ilta-Sanomat

Suomen tuntematon autourheilutähti Jesse Krohn, 28, tekee uraa BMW:n tehdaskuskina – kova työ palkittiin upealla tavalla

Jesse Krohn, 28, ajoi ensimmäisen täyden kautensa Yhdysvaltain IMSA-sarjassa.

Jesse Krohn juhli viime talvena Aasian Le Mans -sarjan mestaruutta.­

11.11.2018 9:56

Kun Ferrari supisti ohjelmaansa Yhdysvaltain maineikkaassa IMSA-sarjassa (WeatherTech SportsCar Championship), suomalaiskuski Toni Vilander, 38, siirtyi tänä vuonna ajamaan Pirelli World Challengea, jonka kokonaissarjan mestaruuden hän voitti.

IMSAssa pysyi kuitenkin täyden kauden suomalaisedustus, josta vastasi BMW:n tehdasdiilillä toisen kautensa ajanut Jesse Krohn.

Krohn on vielä toistaiseksi tuntematon nimi suurelle suomalaisyleisölle.

F1 on näkyvyydeltään ylivoimainen sarja, ja kaksinkertaisen Le Mans’n voittajan Vilanderinkin saama julkisuus on kasvanut huomattavasti vasta C Moren F1-asiantuntijana.

– Minullakin oli pitkään F1-unelma, onhan se kuninkuusluokka, joka on paljon esillä mediassa, Krohn sanoo.

Krohn, nyt 28, sijoittui esimerkiksi Englannin Formula Renault 2.0 -sarjan loppupisteissä kuudenneksi 2009. Taakse pisteissä jäi mm. Will Stevens, joka kisasi formula ykkösissä 2014–15.

Formulapolku katkesi melko pian tämän jälkeen, ja viimeiset seitsemän vuotta Krohn on kisannut koppiautopuolella. Viime talvena Krohn juhli Aasian Le Mans -sarjan mestaruutta.

Jesse Krohn kuvattuna Helsingissä lokakuussa.­

Autourheilusuvusta

Krohnin perhetaustalla ei ole ihme, että hänestä tuli kilpa-autoilija.

Hänen isoisä, isä, sisko ja veli ovat kaikki ajaneet kilpaa. Isä Pertti pyörittää Ahveniston moottorirataa ja ajoi aikoinaan kotimaassa Mika Häkkistä ja Mika Saloa, Jessen kummisetää, vastaan.

– Oikeastaan kaikki, mitä muistan, on lapsesta asti pyörinyt tämän autourheiluhomman ympärillä, Krohn hymähtää.

Vielä kartingissa Krohn ajoi oikealla sukunimellään Kurki-Suonio. Kansainvälisillä pikkuformularadoilla nimi muuttui Krohniksi, joka on Suomen Kurki-Suonioiden sukunimen alkuperäinen muoto.

Nimenmuutos muistuttaa Jyrki ”JJ Lehto” Järvilehdon ja Keijo ”Keke” Rosbergin esimerkeistä.

– Englannissa kävi heti ensimmäisenä vuonna aika nopeasti ilmi, että siellä ei ensinnäkään saada nimeäni ikinä kirjoitettua oikein, saati sitten lausuttua. Nimi ei jää ihmisten mieleen, jos se on niin vaikea, Krohn sanoo ja muistuttaa heti perään, että ”Schumacher on tietysti eri juttu.”

– Krohn oli looginen nimi, kun se on suvussa eikä ole tuulesta temmattu.

Kovassa sarjassa

Kulunut kausi kovatasoisessa IMSA-sarjassa toi kaksi palkintosijoitusta ja loppupisteiden kahdeksannen sijan GTLM-luokassa.

Krohn ajoi BMW Team RLL (Rahal Letterman Lanigan) -tallissa samassa autokunnassa amerikkalaisen John Edwardsin kanssa. Alkukausi oli uudelle autolle hankala, mutta kauden edetessä Bemarit alkoivat pärjäämään paremmin.

– Olisimme voineet monessa loppukauden kisassa voittaa, mutta tuurikaan ei yhtään osunut. Yksi tiimikaveri sanoikin, että meillä ei ollut huonoa tuuria – meillä ei nimittäin ollut mitään tuuria. Oli teknisiä ongelmia ja turva-auto tuli radalle väärään aikaan.

Sarjan avaa keväisin perinteisesti Daytonan 24 tunnin kestävyyskisa, joka on yksi Yhdysvaltain merkittävimpiä autokilpailuja. Mukana viime keväänä olivat mm. formula ykkösistä tutut Fernando Alonso, Paul di Resta, Bruno Senna ja Felipe Nasr.

On osuvaa, että Krohn kilpailee juuri Yhdysvalloissa – maassa, jossa vanhan kliseen mukaan voi toteuttaa ”amerikkalaisen unelman”. Niin kovan työn hän on paikkansa eteen tehnyt.

Ennen viime vuonna alkanutta pestiään BMW:n tehdaskuskina Krohn kuului saksalaisvalmistajan junioriohjelmaan kolmen vuoden ajan.

Krohn ja Edwards ajoivat kesällä Watkins Glenin osakilpailussa kahdeksanneksi IMSA-sarjassa.­

”Painoin aivan hulluna duunia raksalla”

Paikka junioriohjelmasta aukesi myös sattuman ja Krohnia paljon hänen urallaan avustaneen GT-konkarin Markus Palttalan ansiosta. Krohnin ura oli siinä vaiheessa ollut liki vaakalaudalla.

– Olin raksalla duunissa ja tehnyt diilin työnantajani kanssa, että saan jokaisesta tehdystä työtunnista rahaa sponssipakettiin, jota voin käyttää kilvanajoon. Painoin aivan hulluna duunia raksalla, ja viimeiset rahat sijoitin yhteen kisaan Nürburgringillä, Krohn muistelee.

Krohn oli ajamassa paalupaikalta voittoon, kun hän joutui keskeyttämään bensankeräysongelman takia. Näytöt vakuuttivat kuitenkin BMW:n.

– Hakuvaihe oli jo mennyt kiinni, ja he olivat valinneet haluamansa ukot, mutta näyttöni riittivät siihen, että BMW otti minut mukaan takaportin kautta.

Formula ykköset muutama vuosi aiemmin hylännyt saksalaisvalmistaja oli alkanut rakentamaan uutta junioriohjelmaa. Krohn oli yksi 30 kuljettajasta, jotka se otti ensimmäiseen scouting-vaiheeseen.

– Saksan armeijan tukikohdassa tehtiin hävittäjälentäjille tarkoitettuja reaktiotestejä ja kuntotestejä. Haastatteluissa katsottiin, millaisia me olemme. BMW ei halunnut löytää vain mahdollisimman nopeaa kuskia, vaan myös ns. brand ambassadorin, joka on jokaisella osa-alueella edustava, sanoo Krohn, joka on selvästi sulava esiintyjä.

Krohn Road American radalla elokuussa.­

Sukatkin ohjeen mukaan

Kiinteistönhuoltoa oman firman kautta Helsingissä tehnyt Krohn lopetti kaiken muun ja muutti Espanjaan. Hän eli hyvin vaatimattomasti ja pani kaiken likoon, jotta voittaisi paikan BMW:ltä. Mikään ei saanut jäädä kaduttamaan.

– Espanjassa oli siihen aikaan halpaa asua ja tiesin, ettei olisi mitään häiriötekijöitä. Pystyin vaan treenaamaan. Olin junioriohjelman vanhin, 24-vuotias. Muut olivat parikymppisiä, joten minun piti näyttää, että olen enemmän kuin vain yhden askeleen heitä edellä. Onneksi kaikki meni kuin pitikin ja pääsin jatkoon.

– Pidin huolen, että sukista lähtien kaikki on oikein, vaikkeivät ne edes näkyneet. En halunnut, että jää mitään, josta voisi sanoa että mokasin. Olisi ollut pahinta, jos olisin jättänyt treenejä väliin, juossut yössä tai jättänyt jotain muuta tekemättä. Tein myös mindfulness-meditaatioharjoituksia. Tiesin jossain kohtaa, että fyysinen kuntoni riittää, mutta pääkopankin pitää olla kunnossa kun radiosta sanotaan, että on yksi kierros aikaa saada hyvä aika-ajoaika.

Kuva Road Americasta elokuulta.­

Krohn ei missään nimessä halunnut tilanteeseen, jossa hän olisi lopun elämäänsä miettinyt, että mitä jos joku asia jäikin tekemättä paremmin.

Aluksi junioriohjelmassa mukana olemisesta ei saanut palkkaa. Koska Krohn ei tehnyt samalla töitä, tilanne oli tiukka.

– Jouduin aika kitkuttelemalla vetämään, että pystyin edes elämään saati vielä tekemään vaadittavan työmäärän päälle.

Nyt, syksyllä 2018, hän muistelee hymyssä suin aikaa, jolloin nykytilanne oli vain unelma, ja Krohn pyöritti omaa yritystä tehden lumenpudotuksia sekä vinttien ja kellareiden tyhjennyksiä saadakseen rahaa kilpa-autoilua varten.

– Kun on nähnyt sen, osaa todella arvostaa tätä nykyistä. Saan ajaa maailman hienoimmilla autoilla kilpaa ympäri maailman, ja joku vielä maksaa siitä.

– Siitä ei ole montaakaan vuotta, kun ajoin vuoden -85 Honda Civicillä Hämeenlinnasta Helsinkiin duuniin. Se alkoi talvisin puhaltaa lämpöä ensi kertaa Hyvinkään kohdalla. Auto piti aina skrabata ulko- ja sisäpuolelta. Nyt kun on M5 tuossa pihassa, niin kyllä sitä osaa arvostaa.

Krohn kuvattuna Long Beachin kisaviikonloppuna huhtikuussa.­

Tulevaisuus

BMW oli formula ykkösissä mukana Williamsin moottorinvalmistajana 2000–2005 ja omalla tehdastallillaan 2006–09 kunnes finanssikriisin puhjettua se vetäytyi Hondan, Toyotan ja Renault’n tapaan.

Honda on palannut moottorinvalmistajana ja Renault tehdastallillaan. BMW sen sijaan on keskittynyt muihin autourheilun muotoihin.

Se lähti mukaan FIA:n sähköformulasarjaan Formula E:hen, ja Krohnin tapaan IMSA-sarjaa päättyneellä kaudella ajanut Alexander Sims on tallin toinen kuljettaja.

Kiinnostaako Formula E Jesse Krohnia?

– Se on tosi isossa kasvussa ja juttu, johon on nyt hyvä päästä mukaan. Sarja on iso, sen suosio kasvaa koko ajan ja kisat ovat makeita, vaikka autot ovatkin vielä aika hitaita bensamoottorisiin verrattuna.

– Formula E on tulevaisuutta, ja jos paikkaa sieltä tarjottaisiin, niin olisin kyllä kiinnostunut.

Suomen paras

Vaikka Formula E kiehtoo Krohnia, hänen ensisijaiset tavoitteensa ovat GT-autoissa. Toiveissa on jatko IMSAssa, nyt kun sarjan kaikki kisat ovat tuttuja ja hänellä on vuoden kokemus sarjasta.

Tähtäin on korkealla.

– Suomesta on tullut Palttalan ja Vilanderin kaltaisia tosi kovia GT-kuskeja. Haluaisin näin vaatimattomasti olla Suomen historian menestynein GT-kuski, voittaa Le Mans’n ja Daytonan kaltaiset isot kisat moneen kertaan.

Jesse Krohn

Syntynyt: 3. syyskuuta 1990 Nurmijärvellä.

Pituus/paino: 180 senttiä, 72 kiloa.

Saavutuksia: Suomen, Viron ja NEZ-alueen (Pohjois-Euroopan) Formula Renault 2.0 -mestari 2008, Suomen Camaro Cupin mestaruus 2011, Aasian Le Mans -sarjan mestaruus 2018–19.

Muuta: isä Pertti Kurki-Suonio, veli Oskari Kurki-Suonio ja sisko Jenni Krohn ovat ajaneet kilpaa. Pertti ja Oskari pyörittävät Ahveniston moottorirataa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?