Muut lajit

Maailman kuuluisin naiskuski lopetti uransa – joutui taistelemaan syrjintää vastaan: ”Kaikki vihaavat kauneinta tyttöä”

Julkaistu:

Autourheilu
Danica Patrick oli uranuurtaja, joka rikkoi urallaan monia ennätyksiä.
Yksi ainutlaatuinen urheilu-ura tuli päätökseensä sunnuntaina, kun maailman tunnetuin naiskuljettaja Danica Patrick ajoi viimeisen kilpailunsa.

Vaikka hänen suorituksensa rata-autoilun legendaarisessa Indianapolis 500 -kisassa päättyi ikävästi keskeytykseen hänen ajettuaan seinään, se ei vähennä 36-vuotiaan Patrickin saavutuksia autourheilussa.
Patrickin tie lajin huipulle alkoi 10-vuotiaana. Hänen vanhempansa etsivät yhteistä harrastusta koko perheelle, ja Danica sekä hänen kaksi vuotta nuorempi siskonsa Brooke halusivat kokeilla kartingia. Brooke, jonka idea karting oli ollut, ei innostunut lajista. Danica puolestaan oli luonnonlahjakkuus.

– Huomasin heti hänen olevan erityinen. Hän tajusi heti, mistä on kyse. Hän osasi lukea nopeusmittaria ja tajusi, milloin oli tehnyt huonon kierroksen. Hänestä tuli joka viikonloppu nopeampi, hänen isänsä on kertonut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaikka Danican ensimmäinen kisa päätyi seinäänajoon 40 kilometrin tuntivauhdissa, hän sijoittui sarjassaan toiseksi 22 pikkukuskin joukossa.

Hän voitti myöhemmin kartingin kansallisen mestaruuden, ja vuonna 1996 hänet hyväksyttiin Lyn St. James -järjestön kuljettajien kehitysohjelmaan Indianapolisiin.

Kaksi vuotta myöhemmin Patrick lopetti koulun ja muutti Britanniaan, jossa hän kisasi formula Vauxhall- ja formula Ford -sarjoissa. Hän pääsi testaamaan formula 3 -autoa vuonna 2001, mutta se ei johtanut sopimukseen.

Patrick on kertonut, että nuo olivat hänen yksinäisimpiä vuosiaan. Hän oli yhdysvaltalainen ja tyttö – syrjintä oli jatkuvaa.

– Muistan yhden päivän, kun olin ollut kaikkia muita nopeampi. Tiimin omistaja tuli kovistelemaan poikia. ”Tyttö oli nopein? Mitä v...a te teette? Menkää ja ajakaa!” Hän ei millään uskonut, että tyttö voisi ajaa niin hyvin. Sellaista se oli koko ajan.


Patrick joutui palaamaan samana vuonna Yhdysvaltoihin taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Hän kilpaili seuraavien vuosien aikana eri sarjoissa, kuten Toyota Atlantic Seriesissä, jossa hän oli ensimmäinen nainen sitten vuoden 1974.

Patrick siirtyi IndyCar-sarjaan 23-vuotiaana vuonna 2005, ja loppu on historiaa. Hän oli tulokaskaudella sarjan 12:s, ja hänen valittiin Vuoden tulokkaaksi.


Patrick oli ensimmäinen nainen, joka ajoi voittoon IndyCar-sarjassa (vuonna 2008). Hän on myös korkeimmalle sijalle Indianapolis 500 -kisassa ajanut nainen (kolmas vuonna 2009).

Vuonna 2011 Patrick siirtyi Nascar-sarjaan, jossa hän oli parhaimmillaan kokonaiskisan kymmenes. Hän oli samana vuonna Yahoon netin hakupalvelun etsityin urheilija.

Vuonna 2013 hänestä tuli ensimmäinen nainen, joka ylsi Nascarin pääluokan kilpailussa paalupaikalle. Se tapahtui Daytona 500 -kisassa.

Vuonna 2014 Patrickilla oli 15 henkilökohtaista sponsoria. Hänen kaupallisesta arvostaan kertoo jotain se, että vain kuusi F1-kuljettajaa tienasi tuolloin häntä enemmän.


Patrick oli vuonna 2017 maailman kolmanneksi parhaiten tienaava naisurheilija tennistähtien Serena Williamsin ja Angelique Kerberin jälkeen. Hän ansaitsi yhteensä 12,2 miljoonaa dollaria (n. 11 miljoonaa euroa), joista palkka ja voitot muodostivat 7,2 miljoonaa ja sponsoritulot loput. Hän on ollut viime vuosina yksi Nascarin parhaiten tienaavista kuljettajista.

Patrick on aina jakanut mielipiteitä. Jo se, että hän on nainen perinteisesti miesten hallitsemassa autourheilumaailmassa, on kerännyt hänelle valtavasti huomiota – sekä hyvässä että pahassa.

Häntä on arvosteltu siitä, että hän sai niin paljon huomiota, vaikka ei ajanut kärkisijoille. Hänen lähtönsä Nascariin vuonna 2011 oli helpotus monille IndyCar-sarjassa.

– Hän toi paljon hyvää mutta myös negatiivista. Koko sarjassa oli kyse vain hänestä. Kisat olivat toisarvoisia. Kun hänen 12. sijastaan kohistiin, se oli kaikki pois todellisilta tähdiltä, Indy-sarjan ex-pomo Michael Andretti on sanonut.

Kritiikki johtuu suurelta osalta Patrickin edustavasta ulkonäöstä. Hän esiintyi kahdesti Sports Illustratedin uimapukunumerossa sekä sponsorinsa GoDaddyn rohkeaksi kuvailluissa mainoksissa muun muassa Super Bowlin puoliajalla.

– Käytänkö sukupuolta edukseni? Käytän kaikkea mahdollista edukseni. Ehkä joskus aiemmin ulkonäöllä ei ollut väliä, mutta nykyään tarvitaan koko paketti. Täytyy edustaa sponsoreita, täytyy osata puhua medialle ja yritysten johtajille. Ne ovat minun vahvuuksiani. Saanko enemmän huomiota kuin paremmin pärjäävät kuskit? Kyllä, mutta maksan siitä myös hintaa. Saan osakseni kritiikkiä, ja kaikkea sanomaani ylianalysoidaan. Minun täytyy miettiä tarkkaan kaikkea, mitä sanon, Patrick on sanonut ESPN:lle.


Jotkut moottoriurheilufanit ovat kertoneet jopa vihaavansa Patrickia.

– Osa siitä (vihasta) perustuu huomioon, jota hän saa. Nekin, jotka eivät tunne lajia, tietävät kuka hän on. Osa perustuu siihen, että hän on kaunis, mediatutkija Allison Harthcock arvioi Indystarille.

– Se on klisee, mutta kaikki vihaavat huoneen kauneinta tyttöä. Ihmiset eivät pidä naisista, jotka ovat itsevarmoja ulkonäkönsä suhteen. Tiesipä Danica olevansa kaunis tai ei, hänellä on sellaista itsevarmuutta, joka saa ihmiset tuntemaan olonsa epämukavaksi.


Oli Patrickista mitä mieltä hyvänsä, hän on jättänyt moottoriurheiluun pysyvän jäljen. Hän on ollut esikuva sadoille nuorille tytöille, jotka ovat haaveilleet urasta moottoriurheilussa.

Patrick on muun muassa vastannut kovin sanoin väitteeseen, jonka mukaan naiset eivät voi pärjätä formula 1:ssä.

– Autourheilussa on kyse kestävyydestä. Totta kai myös voimasta mutta enemmän kestävyydestä. Voimatasot, joita tarvitaan, ovat kaikkien saavutettavissa. Ja hyvin iso osa menestyksestä riippuu siitä, kuinka rento on ratin takana ja kuinka saa auton toimimaan, hän on perustellut USA Todaylle.

F1 olisi voinut olla mahdollisuus myös Patrickille. Entinen F1-moguli Bernie Ecclestone on aina ollut hänen suuri faninsa ja halunnut tuoda hänet formuloihin.

– Ei ole syytä miksi ei, edellyttäen, että hänelle löytyisi talli. Danica olisi hyvä lisäys sarjaan. Hän on todistanut, että hän pystyy selviytymään G-voimista ja muusta, mistä ihmiset huolehtivat, Ecclestone on sanonut.

Kannattajat ovat tietoisia siitä, millainen uranuurtaja Patrick on ollut.

– Olet antanut paljon autourheilulle ja voimaannuttanut niin monia naisia. Nuoruudessani minun ei edes annettu opiskella automekaniikkaa. Kiitos! eräs fani kirjoitti Twitterissä.
Myös Suomen tunnetuin naiskuljettaja Emma Kimiläinen-Liuski arvostaa Patrickia hyvin paljon.

– Hän on tehnyt historiaa autourheilussa ja ollut etunenässä näyttämässä maailmalle, että nainen pärjää niin taidoiltaan kuin fyysisyydeltään lajissa, joka on erittäin miehinen ja johon kohdistuu vielä tänäkin päivänä erittäin paljon stereotypioita, Kimiläinen-Liuski kertoi Ilta-Sanomille.

Kimiläinen-Liuski tietää itse hyvin, millaista kanttia pärjääminen suurennuslasin alla vaatii ja millaista vastustusta voi saada osakseen, kun on ”poikkeus säännössä”.

– Patrick on tehnyt äärimmäisen kovan työn urallaan Amerikassa ja kansainvälisesti ollakseen vakavasti otettava ammattilainen. Hän on ollut ja on jatkossakin esikuvana unelmien tavoittelussa monelle nuorelle tytölle ja naiselle lajista riippumatta.

Eikä Patrick lepää laakereillaan edelleenkään. Hänellä on oma vaatemallisto ja viinitila. Aiemmin hän on julkaissut elämäkerran sekä liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin keskittyvän kirjan. NFL:ssä pelaava poikaystävä Aaron Rodgers pitää osaltaan huolen, että media on kiinnostunut ex-kuljettajan elämästä edelleen.


– Olen kiitollinen kaikille ja erityisesti siitä, että sain päättää urani haluamallani tavalla. Tässä kuussa ja tänä vuonna oli paljon upeita hetkiä. Kiitos kaikesta. Minun tulee ikävä teitä, ja ehkä tekin kaipaatte minua edes hiukan, Patrick sanoi kisan jälkeen.

– Toivon, että ihmiset muistavat minut hyvänä kuskina ja että olin määrätietoinen, sisukas ja hyvä ihminen. Yritän olla ystävällinen ja reilu ja toivon ihmisten muistavan sen. Olen aina sanonut, että toivon minut muistettavan mahtavana kuskina ja naisena. Toivottavasti siinä järjestyksessä.

Lähteet: ESPN, IndyStar, The Players Tribune, USA Today

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt