Suomalaisia urheilutähtiä on sijoittanut rahaa startup-yritykseen, joka tarjoaa massatapahtumissa katsojille erilaisia palveluja jonottamatta. Esimerkiksi useissa SM-liigan jääkiekkomatseissa oluen tai hodarin voi jo tilata ja maksaa etukäteen ennen erätauon alkua.
Älypuhelinteknologiaan perustuva bisnesidea sai alkunsa vuonna 2011. Suomalainen toimittaja Teemu Karenius oli tyttärensä kanssa katsomassa MLS-liigan jalkapallo-ottelua Yhdysvalloissa. Ottelu oli yksi lomamatkan kohokohdista, mutta sen puoliajalla isän pinna alkoi kiristyä – jonottamisesta.
– Tauko kesti 15 minuuttia, mutta emme ehtineet ostaa tyttärelleni New York Red Bullsin fanihuivia. Saimme sen vasta vajaan puolen tunnin jonottamisen jälkeen. Sinä aikana ottelu ehti tietysti jo jatkua ja missasimme muun muassa ottelun ainoan maalin, Karenius muistelee IS:n haastattelussa.
– Tähän samaan ongelmaan törmätään kaikkialla maailmassa: isoissa tapahtumissa läheskään kaikki katsojat eivät ehdi ostaa haluamiaan tuotteita ja palveluita taukojen aikana, vaikka jonot vetäisivätkin hyvin. New Yorkissa päätin, että eihän tämä aina voi mennä näin – että nykyteknologialla epäkohtaan on löydettävä jokin keino!
Karenius jalosti ideaansa muutaman vuoden, kunnes uskoi ratkaisun löytyvän älypuhelinsovelluksista.
Vuonna 2016 Karenius ja joukko muita sijoittajia perustivat firman nimeltä Yonoton, johon on sittemmin sijoittanut tuntuvia summia useita tunnettuja suomalaisurheilijoita – muun muassa koripallomaajoukkueen heittoässä Petteri Koponen sekä jalkapalloilijat Lukas Hradecky, Teemu Pukki, Joel Pohjanpalo ja Teemu Tainio.
Petteri Koponen on yksi yritykseen sijoittaneista urheilijoista.
– Maailma on digitalisoitunut hurjaa vauhtia, ja tuntuukin oudolta, ettei kukaan ollut aiemmin keksinyt tällaista innovaatiota. Massatapahtumissa käy valitettavan usein niin, että osa katsojista missaa tarkoituksella osan tapahtuman seuraamisesta, jotta he välttyisivät ruuhkilta ja jonottamiselta taukojen aikana. Sellainen tunnetusti häiritsee nautintoa, jalkapallomaajoukkueen ykkösvahti Hradecky sanoo.
Alussa yhtiö sai innovaatiorahoituskeskus Tekesin rahoitustukea. Tällä hetkellä yhtiöllä on toimitusjohtaja Kareniuksen mukaan 35 asiakasta urheilu- ja kulttuurisektorilta.
Urheilun puolella bisnesideasta ovat innostuneet muun muassa jääkiekkoseurat Kärpät, TPS, Ässät ja Lukko sekä jalkapallon puolella HJK, HIFK, SJK ja Suomen Palloliitto. Koripalloliigasta mukana on Helsinki Seagulls.
– Meidän ajatuksenamme on palvella areenoiden ja stadioneiden katsojia koko tapahtumien ajan – toimittaa siis ruoka- ja juomatilauksia myös katsomoon asti, Hradecky alleviivaa.
Uniikkia Euroopassa
Euroopassa vastaavaa palveluntarjoajaa ei tiettävästi vielä ole, vaan lähimmät samalla bisnesidealla toimivat firmat löytyvät Yhdysvalloista. Jonojen perustellaan olevan vältettävissä niin, että katsoja tilaa älypuhelimeensa asentamastaan sovelluksesta ennen taukoa haluamansa ruoka-, juoma- tai fanituotteet ja noutaa ne sitten erilliseltä pikatiskiltä. Maksu hoidetaan tilauksen yhteydessä.
Katsojia jonottamassa mm. olutta Olympiastadionilla jääkiekon Talviklassikossa vuonna 2011.
Lokakuussa Karenius ja kumppanit pääsevät esittelemään ideaansa muun muassa maailman suurimmilla futismessuilla Madridissa. Marraskuussa Karenius puhuu digitalisoinnin asiantuntijana tilaisuudessa, jossa on paikalla kovan kaliiberin päättäjiä. Hänen lisäkseen puhumassa ovat esimerkiksi Euroopan suurimpien urheiluseurojen pomot sekä muun muassa NHL:n varapuheenjohtaja Bill Daly.
– Yonotonista on tarkoitus tehdä vientituote. Parhaillaan meillä on yhteensä yli 30 asiakasneuvottelua käynnissä ulkomailla. Sen verran voi valottaa, että niitä on meneillään myös maailman suurimpien urheiluseurojen kanssa, itsekin vahvalla urheilutaustalla varustettu Karenius kertoo.
Eintracht Frankfurtia edustava Hradecky korostaa niin ikään idean kansainvälistämistavoitetta.
– Tuotteemme kehitystyö jatkuu koko ajan. Potentiaali on valtava, Hradecky uskoo.
– Vielä kun saisi tilattua bissen suoraan maalille, sitten alkaisi näyttää valmiilta, hän vielä letkauttaa lopuksi.