Flow Festivalin satumainen nousukiito takkusi – kiusallinen palkkakeskustelu leimahti ja lippuja jäi myymättä

Julkaistu:

flow
Flow Festival on nauttinut lähes satumaista suosiota jo vuosien ajan. Tänä vuonna kävijämäärät näyttäisivät laskevan ja festari joutui keskelle kiusallista palkkakeskustelua, josta on aiemmin vaiettu.
Elokuun toisena viikonloppuna Helsingin Suvilahdessa juhlittiin jo 15. kerran Flow Festivalia, joka on vuosiensa saatossa kasvanut pienestä musiikin marginaalitapahtumasta kolmepäiväiseksi 84 000 kävijän festivaaliksi.

Flow on ollut suorastaan satumainen, kansainvälisesti suitsutettu menestystarina. Suomen parhaaksi festivaaliksi ylistetty festivaali on kasvattanut 15 vuodessa liikevaihtonsa yli kahdeksaan miljoonaan euroon.

Siksi sen ympärillä vellova palkkakeskustelu on alkanut vaikuttaa omituiselta.

– Aika pienellä budjetilla pitää puristaa sinne lavalle tosi iso show. Olen puristanut tuohon tuotantoon viimeisetkin pennit, Flow’ssa perjantaina esiintynyt artistilupaus Ibe kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa.

Ibe tuumasi, että Flow’ssa esiintyminen kannattaa silti festivaalin tuoman näkyvyyden vuoksi. Vaikka rahaa ei juurikaan tulisi.

– Eikä tätä kuitenkaan rahan takia tehdä, vaan kulttuurin, Ibe sanoi HS:lle.

Mutta Flow ei ole voittoa tavoittelematon järjestö. Se tekee rahaa, viime vuonna yli 1,2 miljoonaa euroa. Lisäksi festivaali värvää muun muassa pystytystöihin runsaasti talkootyöläisiä lippupalkalla.


Flow Festivalin taiteellinen johtaja Tuomas Kallio vastasi IS:n kysymyksiin sunnuntaina sähköpostitse. Hän pitää Iben väitettä HS:n haastattelussa omituisena.

– Ibe saa keikasta juuri sen summan, jonka agentti meille keikasta ehdotti. Mielenkiintoista, jos hän haluaa julkisesti olla sitä mieltä, että palkkio on olematon, mutta pyysi itse keikasta juuri tätä palkkiota, Kallio sanoo.

Iben agentti Tino Pirttioja sanoo myös, että summat oli sovittu ”hyvässä hengessä” Flow Festivalin kanssa.

– Se, mitä Ibe (HS:n) puhelinhaastattelussa yritti sanoa on se, että tämä kyseinen keikka oli hänen tähänastisen uransa isoin ja siksi hän päätti panostaa siihen paljon enemmän kun oli puhetta alkuperäisissä suunnitelmissa, joiden pohjalta myös palkkioista sovittiin, Pirttioja viestitti sähköpostitse Ilta-Sanomille.

– Ibe ja meidän tiimi oli kaikin puolin todella tyytyväisiä itse keikkaan ja kaikkiin siihen liittyviin järjestelyihin, Pirttioja jatkoi.


Lähes joka vuosi kapasiteettiaan kasvattanut ja silti joinain päivinä loppuunmyyty Flow koki tänä vuonna takapakkia. Lipputyypeistä vain lauantain liput myytiin loppuun, minkä vuoksi vielä perjantaina festivaali vapautti lisää lauantain lippuja myyntiin.

Vielä vuonna 2009 kolmen päivän lipun sai itselleen 94 eurolla. 2015 lipun hinta oli kivunnut jo 169 euroon.

Flow on ollut jo pitkään Suomen kallein festivaali: tänäkin vuonna kolmen päivän lipusta joutui pulittamaan 215 euroa.

Kallion mukaan perjantaina Flow’ssa vieraili 27 000 kävijää ja 30 000 lauantaina. Koska sunnuntain lippujakaan ei ollut myyty loppuun, jäänee festivaalin kävijämäärä tänä vuonna kauas ennätyksistä. Onko kävijöiden kipuraja tullut viimein vastaan?

– Flow Festival on valtavan kallis kokonaisuus ja taloudellinen tulos vaihtelee voimakkaasti vuodesta toiseen. Riskit ovat suuret ja marginaalit todella pienet. Emme todellakaan jää kauas ennätyksestä, vaan kävijämäärä on käytännössä aivan sama kuin viime vuonna ja lisäksi lauantaina Flow’ssa vieraili kaikkien aikojen ennätysyleisö 30 000 vs. viime vuonna 28 000, Kallio perustelee.


Taiteilija Jenna Jauhiainen oli ensimmäinen avaamaan keskustelua Flow’n palkkatasosta. Pink Spacessa esiintynyt Jauhiainen kertoi, että sai viisihenkisen ryhmänsä kanssa työstään palkkiota yhteensä 200 euroa, siis 40 euroa per taiteilija.

Työtunteja installaatioon oli käytetty 300–400.

– Ihmiset eivät uskalla puhua tästä omalla nimellään, varsinkaan muusikot, osittain varmasti siksi, että kenttä on niin pieni, IS:n tavoittama Jauhiainen pohtii.

Hän on yksi ainoista, jotka uskaltavat puhua asiasta ääneen.

– Tuntuu oudolta, että taiteilijan työn arvostus on tällaista. Kallio sanoi Ylen jutussa, että Flown palkkiot on nollasta miljoonaan. Mikä reilu palkkio nolla euroa on?

Jauhiaisen mukaan taiteilija voi työskennellä pienellä palkkiolla ei-kaupallisissa yhteyksissä, mutta Flow’n tapauksessa kyseessä on voittoa tekevä kaupallinen toimija.

– Se on törkeää ja kohtuutonta, hän sanoo.

Flow Festivaali sai tänä vuonna myös Helsingin kaupungilta 30 000 euroa yleistä toimintatukea. Kallio tarkentaa, että kyseistä summaa ei olla kuitenkaan osoitettu suoraan marginaalitaiteelle.

– Toisin kuin esimerkiksi kansainvälisten musiikkiesiintyjien kanssa Flow Festival on taidehankkeissa suostunut lähtökohtaisesti aina taiteilijoiden palkkiopyyntöihin. Näin myös tänä vuonna, Kallio perustelee.


Artikkelia korjattu 15.8. klo 13.28: Poistettu väärä tieto kolmen päivän lipun hintaennätyksestä tänä vuonna. Täsmennetty kapasiteetin kasvun aikamääreeksi lähes joka vuosi ja loppuunmyyty-kohtaan tarkennettu, että festivaali on ollut loppuunmyyty joinain päivinä. Poistettu väärä tieto otsikosta ja tekstistä, että festivaalin yleisömäärä olisi kokenut takapakkia ensimmäistä kertaa. Lisätty tietoja kävijämäärästä ja lauantain ennätysyleisöstä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt