Flow’n päälavalla huomion varasti valtava rakennelma, jollaista ei Euroopan festivaaleilla ole koskaan aiemmin nähty

Julkaistu:

flow
Flow Festivalin päälavan takana nähtiin kolme 4K jättinäyttöä.
– Aika iso telkkari, esittelee Tuomas Kallio, Flow Festivalin taiteellinen johtaja.

Hän kertoo festivaalin päälavan jättinäytöistä, videoscreeneistä, jotka ovat viime vuosina kehittyneet nopeasti. Aivan kuin moderneissa kotitelevisioissa, tapahtumien näytötkin ovat 4K-tasoa.

Mutta yhtä isoa ”telkkaria” kuin Helsingin Suvilahdessa viikonloppuna nähtiin, ei Kallion mukaan juuri ole eurooppalaisilla festivaaleilla aiemmin nähty.

– Noiden vuokraaminen ei ole halpaa, mutta haluttiin kehittää päälavaa nyt tuolla tavalla, hän sanoo.

Kolme 4K jättinäyttöä, joista kaksi ovat taipuisia myötäillen lavan muotoa, keksittiin suomalaisfestareille Yhdysvalloista.

Lavan laidasta ulottuvaa näyttöä voi kutsua vaikkapa valokuvauksesta tutulla termillä panoraamalavaksi.

– New Yorkissa oli festivaali, jonka nimi oli Panorama Festival. Siellä tuollainen oli käytössä ensimmäisen kerran.


Stadionkiertueilla vastaavia on toki viime vuosina nähty. U2 käytti pari vuotta sitten Joshua Tree -levynsä 30-vuotiskiertueella lavanlevyistä 8K-screeniä. Siinä yhtyeen jäsenten lavaolemus ja Anton Corbijnin videot näyttäytyivät häkellyttävän skarppeina kuvina stadionien takakaarteisiin saakka.

Suomessa tänä kesänä nähdyistä suurkonserteista muun muassa Musen Helsingin-keikalla Flow’n kanssa samaisessa Suvilahdessa oli myös käytössä koko lavan kokoinen jättinäyttö. Se toi esiintyjät lähelle, vaikka olisi seurannut konserttia 18 000 ihmisen joukossa takarivissä.

Nyt siis Flow nosti näyttökuviot uudelle tasolle myös festivaaleilla.

– Tame Impalalla oli jopa nimenomaan panoraamanäytölle tehtyä kuvaa, Kallio kertoo.

Valitettavasti siitä ei voi esittää kuvia, sillä lauantaina esiintyneen yhtyeen kuvaaminen yleisön joukosta oli medioilta kielletty.

Kallion mukaan myös suomalaisista artisteista ja yhtyeistä monet ottivat esityksessään huomioon poikkeuksellisen näyttömahdollisuuden. Flow-keikalle oli työstetty ainutlaatuista kuvamateriaalia.


Flow Festival ei ollut tänä vuonna loppuunmyyty, vaikka väkeä olikin mukavasti: perjantaina ja sunnuntaina 27 000 kävijää, lauantaina loppuunmyyty 30 000 kävijää.

Alueen yleisökapasiteetti nousi vielä viikonvaihteessa, kun viranomaiset katsoivat laajentuneiden kulkureittien mahdollistavan 30 000 ihmisen alueelle pääsyn. Alun perin yleisömäärän katoksi ilmoitettiin 28 000 kävijää. Festivaalin budjetti oli myös laskettu se päiväkohtaisena tavoitteena – nyt siihen siis päästiin.

– Vielä ei osaa sanoa, miten hyvin festivaali meni taloudellisesti. Tapahtumajärjestämisessä marginaalit ovat pienet, Kallio sanoo.

Pääsylippujen lisäksi Flow Festivalin talouden kivijalka ovat yhteistyökumppanit. Niiden näkyvyys on visuaalisesta ilmeestään tarkalla festivaalilla jatkuvasti mietinnän kohteena. Tänä vuonna esimerkiksi Balloon-lavan kylkeen oli ilmestynyt pankin valomainos.

– Mietimme sopivia tapoja näkyvyydelle jatkuvasti, oikeaa linjaa haetaan.

Varmaa on, että monenlaiselle rahoitukselle on tarvetta jatkossakin.

– Esiintyjien hinnat ovat jatkuvasti nousussa. Nykyisin maksetaan keskitason nimistä sellaisia hintoja, joita muutama vuosi sitten pidettiin ihan mahdottomina, Kallio sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt